STREJK! Vad är det som händer, vad det betyder för svenska manusförfattare och hur gick det sist? Tre snabba med BoostHBG #12

röd bakgrund, cirklar med knytnäve, hollywood skylt och strejk.

4 maj 2023. Uppdaterad 9 maj.  Det händer så mycket i branschen hela tiden och det kan vara svårt att hänga med. Men oroa dig inte, det är dels därför BoostHBG finns. Dessa snabbisar är tänkta som en liten teaser om ett ämne, som du sen kan grotta ner dig igenom att klicka på länkarna när du har tid och intresse för det.

1. Den största branschnyheten i veckan måste ändå vara att manusförfattarna i USA, representerade av fackförbundet Writers Guild of America, har gått ut i strejk för första gången på 15 år. Senaste gången var i 2007 när streaming fortfarande var nytt och de ville säkerställa skälig ersättning för manusförfattare i den nya eran. Då varade strejken i 100 dagar och slutade med att facket rätt i att manusförfattare skulle kompenseras för sitt arbete även om det visades online. Deadline har skrivit ihop en utmärkt summering om vad strejken handlar om och vad de två parterna vill.

I år har förhandlingen fokuserat på de oförutsedda konsekvenserna som kommit med att branschen nu domineras av streaming som urholkat manusförfattarnas ersättningar och gjort det svårare för de allra flesta manusförfattare att försörja sig. Om du vill grotta ner dig I exakt vad det är som WGA vill säkerställa för sina medlemma kan du läsa deras förslag, och motpartens respons, här.  En annan del av förhandlingarna handlar om AI och hur branschen ställer sig till det. Manusförfattaren John August, diskuterade varför detta är viktigt och varför det måste lösa det redan nu. (Vi har skrivit mycket om AI och manusförfattande tidigare, bland annat här och här.)

Strejken, beroende på hur länge den pågår, kan komma att påverka många film och TV-serier som är under utveckling och på väg in i produktion nu. Det som kommer påverkas först är talk shows som till exempel Saturday Night Live. Mer om hur just TV påverkas kan du läsa här. 


2. Även om detta är något som endast direkt involverar de amerikanska fackförbunden så kommer det skapa ringar på vattnet även i andra länder. Flera olika nationella förbund som representerar manusförfattare har uttryckt stöd för aktionen. Svenska Dramatikerförbundet säger i ett uttalande: ”Vi är tacksamma för att WGA har valt att ta strid. Den kamp som sker nu har stor betydelse, både för möjligheten att kunna försörja sig som manusförfattare och för manusförfattarnas konstnärliga inflytande.” Det brittiska förbundet Writers Guild of Great Britain har instruerat deras medlemmar att inte acceptera arbete på projekt som täcks av WGAs avtalsområde. Andra pratar om hur detta kan komma att gynna internationella producenter om strömningsjättarna behöver få sitt innehåll från andra håll under strejken men att det även kan skapa problem för länder där många amerikanska filmer och TV serier spelas in  i fall dessa nu stängs ner.

Innan strejken var ett faktum publicerade Dramatikerförbundet ett blogginlägg om hur de ser på en potentiell strejk, som kan läsas här. Jag skickade en fråga om kommentar från deras förbundsdirektör nu när strejken är ett faktum. Uppdatering 9/5: Dramatikerförbundets förbundsdirektör Susin Lindblom svarade via mejl på våra frågor om hur strejken ses från deras perspektiv:

Hur skiljer sig situationen för manusförfattare i Sverige till hur det ser ut i Hollywood? Finns det liknande problem för Svenska manusförfattare som ni håller på att förhandla kring?

Det är naturligtvis inte helt jämförbart – men det som är lika är utvecklingen mot bredare utköp av rättigheter – och att drivkraften bakom detta är affärsmodeller som utvecklas av streamers.

Tror ni att strejken kommer påverka svenska manusförfattare på något sätt?

Ja, det stärker väl alla manusförfattare som vill ha tillkommande ersättningar för verkens nyttjande. Det blir tydligt att det finns problem kopplade till streamers.

Hur har yrket manusförfattare utvecklats och förändrats de senaste åren, ser ni några trender, antingen positiva eller negativa?

Vi har haft en stark marknad de senaste åren och det är positivt – ökande antal produktioner. Det som är mest negativt handlar om kraven på längre utköp av rättigheter.

Jämfört med 2007 så är branschen mycket mer global nu med många bolag som t.ex. Netflix etc som producerar utanför den amerikanska marknaden. Hur rekommenderar Dramatikerförbundet att era medlemmar ska förhålla sig till bolagen som strejken påverkar under tiden?

Vi har uppmanat våra medlemmar att vara solidariska med sina amerikanska kolleger och vad vi vet har de flesta förbund runt om i Europa agerat på samma sätt.

Några frågor som är intressanta och relevanta för svenska manusförfattare, som inte är täckts av WGA, är till exempel hur de bör agera om de jobbar med bolag som just nu är blockerade, t.ex. Netflix, Disney etc. En av de stora skillnaderna mellan nu och strejken 2007, är hur global branschen verkligen är. Skulle t.ex. svenska manusförfattare kunna arbeta på engelskspråkiga projekt för dessa strömningsjättar är under en pågående strejk? Hur ser villkoren ut för svenska manusförfattare gentemot dessa bolag? Hur ser de svenska avtalen ut emot dessa parter och finns det orosmoln här hemma som manusförfattare bör vara uppmärksamma på?


3. Förra strejken, 2007, fick stor påverkan på film- och TV-branschen även framför kameran. James Bond filmen Quantum of Solace är känd för att ha lidit på grund av att inga manusförfattare kunde arbeta på projektet under inspelningen. Joss Whedon, innan han mer eller mindre imploderade efter MeToo-rörelsen skapade under strejken den musikaliska web-serien Dr Horrible’s Sing-Along Blog – vilket var ganska banbrytande vid den tiden, att etablerade Hollywood insiders skapade content online. Och alla dessa talk shows som nu inte har manusförfattare kommer behöva hitta nya sätta att fylla sin tid, i 2007 försökte till exempel Conan Obrien sätta rekord i att snurra på hans vigselring för att få tiden att gå. Detta kommer vara första strejkaktionen i TikTok-Insta-Twitter-eran och det kommer vara intressant att se vad det kommer betyda.


BONUS: Det finns många bra filmer om strejkaktioner och nu är kanske tiden att återbesöka några av dem? Här är en lista med tio filmer som alla tar upp strejkaktioner av olika slag, allt från filmklassiska Sergei Esensteins första film Statchka! till nyare filmer som Caesar Chavez av Diego Luna. Dock utelämnar den en av mina favoriter, Billy Elliot, som utöver dansandet också handlar med strejkande gruvarbetare.


Tre Snabba med BoostHBG sammanställs och skrivs av Hillevi Gustafson, Screen Industries Strategist på BoostHBG och kommer ut ungefär var tredje eller fjärde vecka. Det är ett format under utveckling så vi ser framemot att utforska det med dig – hör bara av dig med tankar, feedback eller förslag till tresnabba@boosthbg.se

Avbryt

Lämna en kommentar