FIKA med BOOST 12/8

Har du frågor om våra uppdaterade stöd? Vad menar vi med utforskande och optimerande?

Var redo med kaffekopp, penna och papper!

Den 12/8 klockan 14.00-14.20 öppnar vi upp för en onlinefika med oss på Boost där du har möjlighet att ställa alla dina frågor innan deadline för ansökningarna. Anslut via denna Teams-länk så ses vi där på utsatt tid!

___________

Läs mer om Teams| Mötesalternativ

Kom och jobba med oss!

Du vill något. Det vill vi med! Hos oss går vi från vilja till handling så här har du alla förutsättningar att påverka och få saker gjorda. Vi lyssnar, hjälps åt och jobbar för att dra åt samma håll. Här finns möjligheterna för dig som vill skapa, bygga, förändra, uppleva och utvecklas. Helsingborg är staden för dig som vill något. Kulturen är en viktig drivkraft för att göra Helsingborg till den mest attraktiva staden. Här bedrivs en aktiv och synlig kulturpolitik utifrån kulturinstitutionerna, de fria kulturutövarna och det civila samhällets engagemang. Förvaltningens publika verksamheter innefattar Helsingborgs bibliotek, Helsingborgs museer och Dunkers kulturhus. Tillsammans stöds de av gemensamma stabsfunktioner för kommunikation, administration, ekonomi och HR.

Om arbetsplatsen

BoostHbgs uppdrag som regionalt resurscenter är att stötta våra skånska kreatörer att hålla sig relevanta i ett evigt föränderligt medielandskap. Vi uppnår detta genom att främja innovation och kunskapsdelande.

Vi verkar för att tillsammans med vårt community skapa en dynamisk och kreativ region som gynnar kreatörer som vågar ha stora ambitioner. BoostHbg är placerat på Dunkers kulturhus i Helsingborg.

På Dunkers kulturhus möter du världens konst, musik, teater, dans och det livslånga lärandet. Det är en plats för idéer, lust och skaparglädje. Här upptäcker du att dina upplevelser leder till ny inspiration, vilket tillsammans med personalens engagemang, driver verksamheten framåt varje dag.

Arbetsuppgifter

BoostHbg är ett regionalt resurscenter som stöttar innovation inom de audiovisuella produktionsbranscherna. Vi stöttar kreatörer som utforskar och optimerar hantverket av storytelling för att hålla sig relevanta i ett förändligt medielandskap. Vi verkar för att tillsammans med vårt community skapa en dynamisk och kreativ region som gynnar kreatörer som vågar ha stora ambitioner.

BoostHbg har sedan starten 2009 finansierats med medel av Region Skåne och Helsingborgs stad. Sedan ett halvår tillbaka ingår resurscentret som en del av verksamheten på Dunkers kulturhus.

Vi söker en person med fokus på kommunikation och marknadsföring som kan omsätta teori i praktik. En viktig del av ditt uppdrag är att förenkla teoretiska begrepp och skapa innehåll för vår målgrupp som primärt består av kreatörer inom film- och spelindustrin. BoostHbg består utav ett team på fyra personer där du ingår som den fjärde medlemmen. Du ska både kunna jobba i grupp och arbeta självständigt och vara bekväm med att själv driva och planera ditt arbete. Vi söker någon med kunskap och bakgrund primärt inom spelindustrin, och gärna någon vars hjärta klappar extra mycket för kreatörerna inom spel. Du ska ha tidigare erfarenhet av att arbeta med komplexa produkter och vara insatt i olika nätverk inom industrin. Du ska enkelt kunna uttrycka dig i text och du är en social person som har lätt för att bygga och skapa nya relationer. Du anpassar dig enkelt till förändringar, tar initiativ och fattar tydliga beslut. Du hänger med i utvecklingen och har lätt för att lära.

Primära arbetsuppgifter: Med en verksamhet på fyra personer arbetar vi ofta tillsammans mot gemensamma mål med varierande arbetsuppgifter. Det kan exempelvis vara att coacha kreatörer, handlägga verksamhetens stöd och ta strategiska beslut. Ditt huvudansvar inom teamet kommer vara att både strategiskt och praktiskt driva arbetet med att nå ut och skapa innehåll till vår målgrupp. Som anställd kommer du samordna och koordinera vår marknadsföring, oavsett om det är print- eller digital annonsering eller annat kampanjarbete, hålla vår webbplats uppdaterad samt vara vår naturliga länk mellan oss och kulturförvaltningens kommunikationsavdelning. Du kommer även att arbeta med att bygga nätverk och relationer inom industrin.

Läs hela annonsen och ansök här. 

Persona x BoostHbg – The Walking City

Vill du vara med och skapa verktyg och metoder för att arbeta kreativt tillsammans i en post-Corona värld? Häng med!

BoostHbg tillsammans med kooperativet Persona bjuder in till en kreativ arbetsgrupp där vi alla kan vara med och forma den framtid vi vill leva och arbeta i. Genom spekulativ design och kreativa processer kan vi tillsammans hitta nya vägar framåt. Det här är vår chans att vända en kris till en positiv transformation. Men vi kan inte göra detta själva, vi behöver din röst. Alla har insikter och kunskap som är värdefull för att navigera vägen framåt. Detta är din chans att både göra något kreativt men också skapa något värdefullt som du kan ta med dig i ditt arbete med andra. Hur ska vi arbeta kreativt tillsammans i Skåne? Och vad behövs för att det ska lyckas? Hur håller vi oss relevanta, både som kreatörer och organisationer? Genom en faciliterad process hittar vi svar tillsammans och stärker vårt gemensamma ekosystem. 

 

Hur funkar det? Fokus i varje session är att utveckla och testa nya verktyg för samarbete och kreativa processer. Tanken är inte bara att snacka, det handlar om att aktivt bidra till att skapa användbara verktyg och processer för att arbeta tillsammans. Det är självstyrt, du som deltagare bestämmer tillsammans med gruppen vart vi tar vägen och vad vi fokuserar på. Persona står för formatet och faciliterar processen. Vi lovar att det här inte kräver mycket av din tid men har möjligheten att skapa stort värde. Persona bjuder in alla som skriver upp sig till en gruppchatt i Telegram. Under sommaren kommer vi bjuda in och skapa vårt community. Sen i augusti börjar arbetssessionerna. Då kommer vi varje måndag under 3 veckor skicka ut en inbjudan till en digital arbetssession på tisdagen. Upp till 10 platser finns för varje session, blir vi fler delar vi upp oss i två grupper. 

 

Vad du går in med: Tid och kreativitet.  

Vad får du: Nätverk och verktyg, en chans att påverka.

 

Efter samarbetet kommer BoostHbg bjuda in kreatörer att pitcha sina idéer för metoder och processer som de vill utveckla vidare. Men det måste göras tillsammans – du kan inte pitcha ensam. Detta event går ut på att få fram nya kontakter och idéer för vad du vill pitcha. Genom processen kommer du få inspiration om vad du vill utveckla. Vi vill stötta skapandet och fostrandet av samarbetande miljöer för att öka vår kollektiva kapacitet – och för det behöver vi din input! 

 

Praktiskt: 

Läs om hur det funkar och vilka datum och vilka verktyg vi använder här: http://tiny.cc/thewalkingcity

Ny och uppdaterad hemsida!

Lanseras måndag 25 maj.

VÅGA SATSA! – Kreatörer som vågade och vad dom fick!

Arbetar du med kultur på ett eller annat sätt och vill bli en bättre kulturentreprenör?

Kom och inspireras av StoryTourist !  Hur de har arbetat över åren, vilka upp-och nedgångar har de haft. Vad var det som bland annat ledde till finansiering av Almi Invest?

Almi Invest kommer därefter att berätta vilka faktorer de tittar på vid finansiering till kreativa företag.

Du kommer även få info om BoostHbg prototypstöd som riktar sig till dig som vill skapa nya berättelser inom bland annat  film, transmedia och nya format. Syftet med detta stöd är att kunna testa nya metoder och snabbt visualisera en idé genom en testmodell/prototyp, en helt ny idé eller en idé inom ditt projekt. Också kommer du få höra mer om Helsingborg Stads intiativ – Visionsfonden!

Visste ni förresten att kulturella och kreativa näringar är bättre på tjänsteinnovation och förnyelse, exporterar mer, är bättre på att samarbeta med andra branscher och vill precis som inom andra branscher växa? Ett bra nätverk och att få vardag och verksamhet att gå ihop tillsammans med lagar och brist på resurser är bland de största hinder för tillväxt för dessa företagen, det hoppas vi kan ändras!

Alla är välkomna, men antalet platser är begränsade så först till kvarn gäller.
Varmt välkommen!

Anmäl dig här!

Kostnad: gratis! men var noga med avanmäla en dag innan vid förhinder för att undvika slöseri av skattemedel och jordens resurser.

Dag: 12 november
Tid:17:00 – 19:00
Plats: Mindpark Meeting – office & conference in Helsingborg
11 Bredgatan, 252 25 Helsingborg

// Open Space Mindpark & BoostHbg

Workshop –> Let’s Prototype!


Boost has invited ustwo to for an afternoon of prototyping with you!

Having a prototyping mindset releases a lot of creative powers. It’s about constant iteration and improvement based on feedback and about trying out new things. Instead of making hard decisions that can’t be changed – let’s prototype!

In this workshop we’ll give you inspiring examples of how you can use prototyping as a tool to find out what works and what to build next. It’s also a great tool for dealing with uncertainty as well as experimenting We’ll also talk about Succailure, how to embrace failure and turn it into insights and concrete development of your ideas. 

Prototyping is for curious people as well as for people who want to try out what’s working before putting all money in one bucket. You can prototype ideas as well as audience engagement. It’s all about the mindset!

We share methods, learnings and reflections and will also do hands on prototyping – using different techniques that will help you think better, communicate clearer and learn fast in order to fail fast and make better decisions. We will also apply the method to your applications, and help you identify what to prototype.

 The workshop is free of charge but note that it will be held in English. Limited seats available, so hurry!

For: Curious people and the ones who want to apply for our prototype fund.

Date: 22 Oktober
Time: 13:00-16:00
Place: BoostHbg, Dunkers Kulturhus, Kungsgatan 11
252 21 Helsingborg 

And of course there will be fika!

Apply here!

Immersive Mashup of 2019 at Nordisk Panorama

Join us for days of immersive fun at Cinema Panora during Nordisk Panorama! Get soaked in experiences that will tingle your senses with the start from 20th to 23th of September!

Program for the weekend:

Virtual Reality Experience: Imagining Somewheres  

20 September 16:00-21:00

21 September 11:00-19:00

22 September 11:00-19:00

23 September 11:00-19:00

Virtual Reality Experience: Mystical Touch 

20 September 11:00-15:00

21 September 12:00-16:00

Virtual Reality Experience: The Past 

21 September 11:00-19:00

22 September 11:00-19:00

The Panel / Creating Immersive Stories!

21 September 15:00-16:00

PRÖVA PÅ: Alice in VR

Missa inte vår kompis Åsa Egnér som intar vår utställning Connecting the Dots med sitt interaktiva projekt Alice in VR!  Följ med in i en magisk värld i 3d med hjälp av ett par coola VR-brillor! Upplevelsen är gratis!

Plats: 81 kvm, Dunkers Kulturhus .
Datum: 2/8 2019
Tid: 14:00-17:00

Om projektet:

Alice in VR – Fall down the rabbit hole as Alice in Wonderland!
One of the world’s most read stories feels like a natural match for VR.
Grab and drink from the bottle and become tiny, eat the cake and become huge!
In this mini-adventure Alice meets the waterpipe smoking caterpillar, a cosy turtle, singing carrots and jumping frogs
Travel down underground, experience adventure and listen to chatter from the Cheshire Cat and strange cabbage heads alike
Teleport around the White Rabbit’s warren, grab books and explore the corners
Estimated playtime of 10-15 minutes
The gameplay consists of light interactions (simple grab mechanics, teleportation, growing & shrinking, and a long fall down the rabbit hole)
Experience vignettes directly from & inspired by the original story
Made in Sweden


Om Åsa:

Åsa Egnér är grundare kreativitetsbanken och utbildad i Performance Art med 15 års professionell teatererfarenhet som skådespelare och teaterregissör. Åsa driver sedan 2015 VR-rummet på stenkrossen i Lund och arbetar som VR-designer med verk såsom Alice in VR och It could have been me.  Just nu gör Kreativitetsbanken en hjälteresa i VR för Hjälteskolan  där Åsa också arbetar med workshops och pedagogis VR i 360film. Åsa är även teolog med inriktning religionsdialog och etik, präst i Svenska Kyrkan och sitter sedan 10 år i Etikprövningsnämnden i Lund.

CRAFTING WORLDS #3 – SAVE THE DATE

For decades the game and film industry in Sweden have been crafting imaginative and vivid worlds for audiences all over the world. Now it’s time for them to meet – AGAIN!

Join us for our 3rd edition of Crafting Worlds. We are in preparations for another exciting two day event on June 4-5 where world builders from film, games and other media meet to be inspired and learn from each other.

This time we will be covering topics like of course how to create worlds and franchises that span across different media, but also the potential of prototypes for creative entrepreneurs, peculiarities when it comes to audience engagement and much more!

OBS: Do you think your story is bigger than your movie/game etc. idea? Test the adaptation potential of your own story and sign up for our unique adaptation workshop hosted by DJ2 Entertainment on June 4.

Crafting Worlds is a collaboration between BoostHbg, Game Habitat and Southern Sweden Producers Association to build cross-industry networks and to strengthen the content production industries in Southern Sweden through the focus of World Building. Made possible with the support of Kultur Skåne.

Dates: June 4/5

Place: DevHub, Torggatan 211 40 Malmö

Tickets: Eventbrite

June 4

  9:30 – 10:00  Gates open with refreshments

10:00 – 10:30  Introduction and Crafting Worlds backstory

10:30 – 11:00  World Building – Expansion of crafted worlds (project case study) 

11:00 – 11.15  Fika break

11:15 – 11:45   Little Nightmares – a project journey
David Mervik, Senior Narrative Designer (Tarsier Studios) 

11:45 – 13:00  #1 Key note by DJ2 Entertainment
The adaptation process of crafted worlds                                 

Lunch break (for workshop participants) 

14:00 – 17:00  Adaptation Workshop hosted by Dj2 Entertainment (OBS: pre-sign up required) Test the adaptation potential of your own story   

June 5

  9:30 – 10:00  Gates open with refreshments

10:00 – 10:30  Welcome and recap of Day 1 incl. workshop reflections

10:30 – 10:50  BOOST Hbg: Prototype support scheme – why, and why now?

10:50 – 11:15  World Building – Potential of prototypes (project case study)
London Necropolis Railway’ by Hillevi Gustafson

11:15 – 11:30  Fika break

11:30 – 12:30  #2 Key note by DJ2 Entertainment
The peculiarities when working with audience engagement

12:30 – 13:00  Reflection and prospect – closing discussion with project partners
BOOSTHbg, Game Habitat and  Southern Swedish Producers Association 

13:00 – 13:30   Closing Mingle 

Key note and workshop host – DJ2 Entertainment

DJ2 Entertainment is a production company specializing in adapting videogame IP for television & motion pictures. Since its founding in 2011, dj2 has leveraged its global reach to assemble a multi-genre Slate for diverse audiences. dj2 strives always to create overtly commercial product by demanding powerful stories about compelling characters inhabiting rich / textured worlds.

Among its many projects, dj2 is executive producing TV series based on: Peabody- & BAFTA-Award winning videogame, LIFE IS STRANGE from publisher, Square-Enix; VAMPYR, the drama-horror videogame by Focus & DontNod, with McG directing at Fox21; an original epic reinvention of L. Frank Baum’s classic OZ books with writer/creator, Ed Ricourt (Now You See Me) and Legendary Entertainment TV; and RUINER, the high-energy action videogame, with Derek Kolstad (the John Wick franchise) writing and Legendary Entertainment TV.

dj2 is also producing feature film adaptations of: Sega’s SONIC THE HEDGEHOG (starring Jim Carrey & James Marsden), with Original Film & Paramount Pictures; Ultra Ultra’s videogame, ECHO, with Derek Kolstad (the John Wick franchise) writing, for F. Gary Gray’s Fenix Studios; and Square-Enix’s crime-drama actioner, SLEEPING DOGS, with Donnie Yen.

dj2’s success results from its extensive knowledge of videogames and unparalleled access to the global videogames market, along with the Team’s deep experience in traditional media, access to key talent and passion for the source material the Team selects.

Dmitri M. Johnson (Founder/CEO/Producer)

With invaluable experience acquired at New Regency, The Gotham Group, Union Entertainment, and as CEO of dj2, Dmitri has packaged, developed, set up, and is producer on dozens of TV and motion picture projects. Comfortable conducting business at his desk, but happiest on-set during production, Dmitri is a Musical Theater devotee and a die-hard (in his heart, forever San Diego) Chargers’ fan.

Stephan Bugaj (CCO/Producer)

Stephan’s film & games background spans both his work as a tech artist and a screenwriter at Pixar and at Telltale Games where he directed writing, dialog and animation for such titles as Game of Thrones, The Walking Dead (S2), The Wolf Among Us, and Tales From The Borderlands. As DJ2 CCO, Stephan is producer on dozens of film and TV projects. He also designs personalities for digital influencers and androids; his Sophia Awakens short films premiered at Cannes

Biljetter till Storydagen

Den 18 maj arrangeras Storydagen på STPLN i Malmö -och BoostHbg delar ut 5 biljetter. En heldag med inspiration om skrivande och manusutveckling. Ingår även ett manus jam så du kan verkligen få igång kreativiteten!

För att få en biljett skicka in en motivering till info@boosthbg.se om varför just du ska få en plats. Deadline: 10/5