Tre snabba: Säsongsfinal för strejkerna och ny kortfilmskonsulent

Bild på textens skribent Hillevi Gustafsson

2023 närmar sig sitt slut och skådespelarnas strejk i Hollywood är över. Vad kom de fram till – och vilka effekter får strejken på biografintäkterna framöver? Uppdatera dig på vad som händer i branschen med Hillevi Gustafsons tre snabba:

  1. Strejksäsongen i Hollywood är nu äntligen över, efter att skådespelarnas fackförening SAG-AFTRA lyckades förhandla fram ett nytt avtal. Under de 118 dagar som strejken var i gång kunde skådespelarna varken arbeta på nya projekt eller vara med och marknadsföra redan färdiga filmer och TV-serier. Det är nog många i branschen som drar en suck av lättnad att de lyckades få fram ett avtal innan de stora galorna – och kampanjerna inför dem – drar igång. Men vad innebär avtalet? Enligt de flesta analyser så är SAG-AFTRA vinnarna och lyckades få fram en del stora förändringar. Här är en kort summering av vinnarna och förlorarna efter strejkerna. Överlag så ses avtalet som en framgång för fackföreningen – men kanske inte lika klockrent som det avtal WGA förhandlade fram tidigare i år. Precis som med manusförfattarnas strejk så var en av de stora punkterna användningen av AI. Ett av SAG-AFTRAs stora mål var att försöka skydda den stora massan av sitt medlemskap:  skådespelare som kanske inte är i huvudroller eller stora stjärnor, från att bytas ut mot AI genererade “avatarer” eller att bolagen använder digitala kopior av dem i projekt som de inte är medvetna om. Detta är en komplicerad fråga och The Hollywood Reporter har en bra analys här som förklarar vad de kom fram till.På frågan om filmbolag får lov att använda skådespelares insatser för att träna upp generativ AI så landade det i en fortsatt dialog snarare än ett konkret stopp. Just den frågan: vad som får lov att användas som material för att träna upp AI, avhandlas även just nu i domstolar – både i USA och Europa. DN skrev i helgen om ett fall i Tyskland där en fotograf nu försöker stämma ett bolag som tillhandahåller data till bland annat Stability AI. Fotografen hävdar att det strider mot hans upphovsrätt. Bolaget hävdar att det faller under undantagen som ursprungligen handlade om att främja forskning och är något som alla EU:s medlemsstater har skrivit in i sina egna lagar. Detta betyder att utfallet kommer att påverka hur dessa frågor hanteras här i Sverige på ett sätt som avtalen och rättsfallen i USA inte kommer att göra. Svenska Dramatikerförbundet publicerade nyss en intervju med deras jurist som behandlar några AI frågor från ett svenskt perspektiv som kan vara väl värt att kika på, speciellt som manusförfattare.
  2. När det gäller konsekvenserna av strejkerna i branschen så återstår det att se, men det börjar komma analyser kring vad vi kan vänta oss framöver. I och med strejkerna så har många filmer behövt senareläggas till nästa eller kanske även näst-nästa år – vilket kommer få en effekt på biografintäkterna. Variety delade en ganska dyster analys kring branschens framtid och lyfter att strejkerna på många sätt gav bolagen en välkommen paus i utbetalningar under en period där de alla måste börja strama åt sina budgetar. Nu när produktioner och utbetalningar kommer igång igen så lär vi se en annan attityd kring att spendera pengar än den som präglat de senaste åren där många bolag pumpat in pengar för att vinna det så kallade ”streaming-kriget”. Allt detta lär vi som publik märka av under kommande år. Den stora frågan för oss här i Sverige är såklart hur detta kan komma att slå mot produktioner och biografer här hemma.
  3. För att avrunda med nyheter från hemmaplan så är en ny kortfilmskonsulent på plats på Svenska filminstitutet. Axel Petersén kommer ta över från Ami Ekström och kommer börja behandla ansökningar från den 27 november 2023. Axel Petersén är manusförfattare och regissör och just nu bioaktuell med filmen Syndabocken.

Och till sist: en liten bubblare i form av ett poddtips – Avsnitt 73 av podden Future of Film  bjuder på en intervju med manusförfattare och filmskapare Emma Needell om hennes kreativa process och hur hon använder verktyget Unreal för att skriva manus. Unreal har traditionellt använts främst för att skapa dataspel – men nu mer och mer även används på olika sätt inom film. Mer om detta framöver, men rekommenderar verkligen att ta en timme och lyssna på hennes lärdomar.


TRE SNABBA med BoostHBG sammanställs och skrivs av Hillevi Gustafson, Screen Industries Strategist på BoostHBG och publiceras ungefär var tredje vecka. Dessa snabbisar är tänkta som en liten teaser om ett ämne, som du sen kan grotta ner dig igenom att klicka på länkarna när du har tid och intresse för det.

Det är ett format under utveckling – så vi ser framemot att utforska det med dig. Hör bara av dig med tankar, feedback eller förslag till tresnabba@boosthbg.se

Avbryt

Lämna en kommentar