Tre Snabba: Ny VD på Filminstitutet, framtiden för svensk film och mer AI-juridik

Filmremsa med tre bilder: ett porträtt av Anna Croneman, en tom biosalong och en AI-genererad animerad robot som håller en vågskål. Framför det en bild på textens författare Hillevi Gustafson.

  1. Anna Croneman has utsetts som ny VD för Svenska Filminstitutet. Detta efter att föregående VD:n Annette Novak avsattes av styrelsen i höstas efter endast ett och ett halvt år på posten. Anna Croneman kommer från att ha arbetat som programchef på SVT Drama i flera år och innan dess som producent. Nicholas Wennö skrev positivt om valet i DN och påpekade att till skillnad från hennes företrädare är hon en veteran i branschen. Hon verkar även ha ett starkt intresse av att möta de många utmaningar som svensk film står inför, ifjol skrev hon ett uppmärksammat debattinlägg om framtiden för film i Sverige. Där lyfte hon den prekära situation som svensk film står i om finansieringen är för beroende av globala strömningstjänster – något som blivit akut verklighet nu när alla de stora bolagen stramar åt sina budgetar. Hon frågade då “Kan vi tillsammans skapa trygga och stabila förutsättningar i filmens hela process, från utveckling till finansiering?” Det ska bli intressant att se hur hon svarar på den frågan som VD.
  2. Framtiden för svensk film var även ett stort diskussionsämne under Göteborgs filmfestival. Mina BoostHBG-kollegor deltog under det filmpolitiska toppmötet, Film Forum och TV Drama vision och kom hem med massor av spännande spaningar. En återkommande fråga i alla sammanhang verkade även vara en fråga ingen egentligen vill svara på: görs det för mycket film i Sverige? Provokativt, men om vi kan ta ett djupt andetag och reflektera över var den frågan kommer ifrån kanske vi kan lära oss något utav den. Det är en fråga som bland annat Tomas Eskilsson, ansvarig för Film i Väst Analysis, ställer sig i rapporten All that is solid melts into air, Public Film Funding at a Crossroads II. “Vad ska en offentlig audiovisuell politik omfatta och stödja ekonomiskt, vilka format och uttryck? I Europa pågår en skarp diskussion om överproduktionen av biograffilm, som ses av en krympande biopublik. Är ”Less is more” lösningen för både arthouseorienterade och mer kommersiella distributörer och biografägare?”

    Ett sätt att försöka få svar på frågan är med filmutredningen som presenterades under det politiska toppmötet. Utredningen har ett brett uppdrag att titta på de utmaningar som filmbranschen står inför, “analysera teknikutvecklingen, publikens konsumtionsmönster, branschens ekonomiska förutsättningar och samspelet runt offentliga medel” samt även titta på erfarenheter och trender i andra länder. Utredningen presenteras nästa februari och leds av Eva Bergquist, kulturdirektör i Region Stockholm, som till sin hjälp har en grupp experter bestående av bland annat medieanalytikern Johanna Koljonen, som för tillfället även sammanställer en rapport för BoostHBG kring lärdomarna från våra Innovation Labs. Eva Hamilton, ordförande för Film&TV-producenterna, välkomnade utredningen och hoppas att det breda anslaget ska se över den politik som sedan 2017 styrt branschen.

  3. AI kommer fortsätta prägla världen och branschen under 2024. Som jag skrivit om innan så pågår det för tillfället flera juridiska processer kring upphovsrätt och generativ AI. En av de stora rättsfallen är ett i USA där flera författare stämmer OpenAI för brott mot upphovsrätten. Bolaget, som står bakom bland annat ChatGPT, fick en delseger när en domare ogillade delar av stämningen som påstod att alla svar som ChatGPT genererade var brott mot upphovsrätten. Dock hade domaren inga invändningar mot resten av fallet som fokuserar på att OpenAI använde upphovsrättsskyddat material i kommersiellt syfte utan tillåtelse och det kvarstår att se vad utfallet där blir. Från ett europeiskt håll så är det just denna problematik som kommer prövas i en domstol i Hamburg senare i vår, där en fotograf stämmer ett bolag som tillhandahåller data till AI bolag snarare än bolagen själv.

TRE SNABBA med BoostHBG sammanställs och skrivs av Hillevi Gustafson, Screen Industries Strategist på BoostHBG och publiceras ungefär var tredje vecka. Dessa snabbisar är tänkta som en liten teaser om ett ämne, som du sen kan grotta ner dig igenom att klicka på länkarna när du har tid och intresse för det.

Det är ett format under utveckling – så vi ser framemot att utforska det med dig. Hör bara av dig med tankar, feedback eller förslag till tresnabba@boosthbg.se

Avbryt

Lämna en kommentar