Tre snabba med BoostHBG #4
1. Det är val i Sverige nu den 11 september och kan vara ett bra tillfälle att checka in med lite av de filmpolitiska frågorna som präglar både den nationella och regionala branschen. Innan sommaren skrev jag om förslaget till produktionsincitiament som regeringen presenterat och de förbehåll som fanns från ett skånskt perspektiv. Nu har förslaget implementerats och många orosmoln finns kvar. Joakim Rang Strand, produktionschef på Film i Skåne, diskuterade hur budgetnivåerna i beslutet begränsar möjligheten för skånska producenter att ta del av stödet. Även skånska producenten och Boostade kreatören Elin Kamlert, i egenskap av ordförande för Oberoende Filmares Förbund, uttryckte oro för formen som produktionsrabatten tagit då den i nuvarande form utesluter svenska dokumentärfilmer helt. Från ett nationellt perspektiv uttrycks fortfarande kritik mot att stödet är så mycket mindre än vad utredningarna kommit fram till skulle vara en bra nivå. Eva Hamilton, ordförande för branschorganisationen Film och TV producenterna, uttalar sig om detta.
I en översyn av de Skånska valprogrammen från de regionala partierna är det endast ett som specifikt lyfter frågan om produktionsincitiament och utveckling av den skånska filmbranschen, dock med förlegad information som fortfarande utgår från att det inte finns produktionsrabatter i Sverige alls och nämner inget om den nuvarande situationen. En fråga som kommer fortsätta vara viktigt för den Skånska, och nationella, filmbranschen att arbeta med framåt kommer vara hur vi säkerställer att beslutsfattare har en tydlig insikt in i vad förutsättningarna är och vad som krävs för en konkurrenskraftig, framåttänkande och hållbar bransch. Och om du verkligen vill gotta ner i de filmpolitiska frågorna så har tidningen FLM publicerat en serie med fokus på utvärdering av den statliga filmpolitiken.
2. I somras släppte Film i Väst rapporten Creative Overload där målet var att undersöka vår nuvarande ”content boom” från manusförfattare och regissörers perspektiv. Content overload är en av de stora utmaningarna som kreatörer måste navigera kring. Det framkommer från de intervjuer som genomförts att detta är en ganska bra tid att vara manusförfattare eller regissör i Europa, då det verkar finnas mer och mer tillfällen för att arbeta med sitt yrke, speciellt inom TV. Men, det är ofta inte på egna projekt. Det höga tempot som medföljer detta jagandet av mer innehåll till olika plattformar har dock på sina håll skapat en ohållbararbetsmiljö.(Ett exempel på detta är det öppna brevet som publicerades i fjol i Danmark där över 400 filmare skrev under en protest mot hur branschen utvecklas.
En annan aspekt är såklart hur detta påverkar vem som ser berättelserna och vart de visas. I rapporten intervjuar författaren bland annat Ruben Östlund, som poängterar vikten av att arbeta med att bygga en relation till sin publik. “With The Square, we brought the Palme d’Or (trophy) on a tour of Sweden, and showed the audience, we made it possible for the audience to meet the people making the film, that was that a help for the cinema owners, especially those in the countryside. The cinema world should work more like live music, stand-up comedy, live performances, we have to go out there and build our reputation and build connections with the audience. If we do that, we are going to create this feeling that it’s worth going to the cinema.”[…] He also adds “The challenge is dealing with the next generation like my daughters – they can watch what they want at home, we need to create a good reason for them to leave their homes. The cinema has to be better at inviting the audience, and making them feel like they are participating with something when they go to the cinema. We have to start training that next generation quite early. Look at theatre, they are working actively to bring the audience, like by working with schools and teachers. Not just sitting back and hoping the audience comes.”
En framtidsspaning från danska regissören May el-Toukhy: “I think audiences are going to start demanding even higher quality and originality, because there is so much to choose from,” el-Toukhy continues. “Personally I only want to give my attention to well-made fiction. Life is too short. But then again, there is an audience for almost everything, and it’s all about finding that right audience for a film or a show. If there is an audience for it, I guess one could argue that’s enough reason for the piece to be produced and exposed in the world, even though the story that is told, or the way it’s told, is not for me. Who am I to judge?”
Om du inte har tid – kanske på grund av alla dessa serier och filmer som en måste hinna med att se – att läsa hela rapporten kan jag rekommendera att åtminstone kika på det avslutande kapitlet som sammanfattar intervjuerna och ger tankar för framtida diskussioner. Sista punkten där lyfter att detta fortfarande är ett tillfälle för oss alla att vara med och forma den branschen vi verkar i.
3. Det har kommit två nya interaktiva filmiska projekt som tänjer lite på definitionerna både av film och spel. Immortality är ett mysterium som handlar om att upptäcka vad som hänt med en försvunnen skådespelare och The Gallery är en thriller med skräckelement som utspelar sig i två olika tidslinjer. Filmskaparen bakom The Gallery gästade Future of Film podden tillsammans med grundaren för Stornaway, plattformen de använde för att skapa filmen, och pratade om både hur de utvecklade berättelsen men även varför de valt att distribuera via Steam.
Det är inte helt nytt att arbeta med mer interaktiva och spel-liknande element i film och TV, och det kommer inte endast från indie kreatörer. Redan 2018 släppte Netflix Black Mirror: Bandersnatch om du vill djupdyka i hur de gjorde rekommenderar jag denna artikeln . 2020 kom även ett interaktivt avsnitt av The Unbreakable Kimmie Schmidt. Även från spelsidan kommer det ibland berättelser som man kan argumentera har mer gemensamt med film än andra spel, till exempel Hideo Kojima’s Death Stranding som till och med fick en ”director’s cut” version i 2021. Gränssnittet mellan film och spel lär endast fortsätta att luckras upp då kreatörer från båda sidorna nyfiket testar olika berättarsätt och delar metoder sinsemellan. Det är bland annat därför vi på många håll börjar prata om ”filmiskt berättande” snarare än film eller TV. Det filmiska berättandet kan hittas i många olika format och på många olika plattformar. Det är svårt att säga nu hur detta kommer utvecklas från ett marknadsperspektiv, då det kanske inte är ett format som har en lika stor publik som ”rena” filmer eller spel. Men det kan förändras med tiden. Även en av våra nuvarande Boostade kreatörer, Josefin Lindeberg, arbetar med en interaktiv film just nu och det ska bli spännande att framöver få dela hennes lärdomar och erfarenheter om utforskandet av detta.
Tre Snabba med BoostHbg kommer ut ungefär varannan vecka och skrivs av Hillevi Gustafson, Screen Industries Strategist. Det är ett format under utveckling så vi ser framemot att utforska det med dig – hör bara av dig med tankar, feedback eller förslag till hillevi@boosthbg.se