Tre Snabba med BoostHbg #3 – 11 juli 2022

1. I höstas kom det efterlängtade beslutet att Sverige kommer införa ett produktionsincitament för att attrahera filmproduktioner gentemot andra länger i Europa där incitamenten redan finns. (Du kan läsa hur Mikael Svensson, Southern Sweden Film Commission och Magnus Paulsson, Sydsvenska producentföreningen svarade på våra frågor kring det här. Nu presenterar regeringen hur detta kommer se ut. I pressmeddelandet summeras förslaget såhär: ”produktionsincitament gäller produktion av spelfilm, dokumentärfilm, dramaserie eller dokumentärserie och föreslås hanteras av Tillväxtverket. Det omfattar 100 miljoner kronor per år, permanent från och med 2022. Rabatten på produktionsutgifterna föreslås ligga på 25 %.” (Läs hela pressreleasen här eller promemorian i sin helhet här.)

Redan när incitamenten förs tillkännagjordes kritiserades de för att endast omfatta 100 miljoner årligen när rekommendationen från Tillväxtverkets rapport var för 300 miljoner. Denna kritik kvarstår bland remissvaren från bland annat Film i Skåne och Scen & Film. Film i Skåne lyfter även i sitt svar att de minimumkriterierna för budget är så pass höga att få av de stora Skånska produktionerna skulle vara berättigade stödet i denna utformning. De lyfter att Finlands produktionsincitament har mer rimliga nivåer från deras perspektiv (film-i-skane.pdf (regeringen.se) . Remissvar accepteras till den 8/8 så fler aktörer kan komma att väga in i detta innan det träder i kraft den 27 september. Hur detta kan komma att spela in i samband med att Sverige även inte implementerat EUs AVSM direktiv (Tre Snabba med BoostHbg #2 – 20 juni 2022 | Boost Helsingborg) kommer vara intressant att se – blir kanske Sverige ännu mer attraktivt för internationella storproduktioner? Hur kommer det här spela in för att behålla Svenska produktioner? Kan incitamentens syfte uppnås om budgeten aldrig höjs till nivån branschen kallar efter? Det kommer bli spännande att följa!

2. Maktkamperna mellan de globala strömmningsjättarna och europeiska film- och TV-skapare fortsätter med nyheten att HBO kommer omedelbart avsluta utveckling och produktion av nya originalserier ibland annat Norden.  Detta inkluderar även att de plockar bort vissa nordiska originalserier från plattformen, bland annat svenska Lust som endast fick ungefär fyra månader på plattformen. På grund av att HBO fortfarande har rättigheterna betyder detta att det är osäker när eller var den serien kommer kunna leva vidare.

Detta belyser den problematik som många flaggat för länge gentemot intåget av dessa globala aktörer på den Europeiska marknaden då de mer eller mindre alltid skriver avtal för exklusiva rättigheter för väldigt lång tid. Detta är en stor förändring till hur rättigheter har fungerat i den europeiska marknaden innan och lyftes bland annat i årets Nostradamus rapport som ett område med både för- och nackdelar (Avsnitt 4, GFF22-nostradamus-digital.pdf (goteborgfilmfestival.se)). Denna situation visar tydligt vad risken är – att företag fattar beslut baserade på deras globala utvecklingsstrategi snarare än med den lokala marknaden och publiken i fokus. Dramatikerförbundet skrev på deras Facebooksida som respons till nyheten att detta borde ses som ett startskott för att få hela branschen att samarbeta för att inte tillåta inlåsning av Svensk film och TV. Frågan är hur branschen på bästa sätt kan motverka dessa trender utan att riskera att begränsa intresset av vidare investeringar i svenska produktioner?

3. BoostHbg har länge pratat om hur viktigt det är tänka på och bygga en relation med sin publik. Vi är så klart inte de enda som tittar på det här, bland annat så arbetar Danska Film Institutet väldigt mycket med just publikfrågor för olika filmer. Deras projekt Publikum har en bra hemsida där de delar med sig av olika case studies och annat intressant som kan inspirera Viden om publikum | Det Danske Filminstitut (dfi.dk) Bland annat finns där en spännande undersökning kring ungdomar och deras vanor i Danmark 2022 –All about teens 2022 | Det Danske Filminstitut (dfi.dk). DFI har arbetat med danska företaget Will & Agency som i grunden är antropologer. De har skapat en metod för att undersöka publiken genom både traditionella antropologiska verktyg samt AI.

En av grundarna, Niels Alberg, var nyligen med i Future of Film podden och pratade om detta. Där sa han bland annat han tyckte det kändes så annorlunda att man inom film ofta började tänka på publiken i ett senare stadie än jämfört med andra kulturella branscher. ”The perception is that creative people are not very curious about the audience, they just want to work with the art […]But I don’t think that is actually what we found, to be honest.” De insåg att det istället ofta handlade om frustration kring vilka verktyg det finns för att undersöka och engagera sin publik med och det ville de lösa. In och lyssna för att höra vilka lärdomar du kan inspireras av. Och om du vill djupdyka i detta kan jag även rekommendera ett annat avsnitt om med författaren Kevin Goetz som pratar om sin nya bok Audience-ology. Kanske ett hett lästips för stranden i sommar?

 


Tre Snabba med BoostHbg
kommer ut ungefär varannan vecka och skrivs av Hillevi Gustafson, Screen Industries Strategist. Nu tar vi lite paus under sommaren och kommer tillbaka igen i augusti. Det är ett format under utveckling så vi ser framemot att utforska det med dig – hör bara av dig med tankar, feedback eller förslag till hillevi@boosthbg.se

Avbryt

Lämna en kommentar