Tre Snabba: Guldbagge-kontroversen, Biokris för svensk film och Lärdomar från galasäsongen

Filmremsa med tre bilder: en guldbaggestatyett, regissörer runt ett bord och en biosalong. Framför det en bild på Hillevi Gustafson.

  1. Guldbaggegalan gick av stapeln den 15:e januari och var kanske något mindre glansig efter kritiken som riktats mot de nya reglerna för kategorierna för bästa skådespelare. Om du mot förmodan missat det så ändrades reglerna så att endast “professionella” skådespelare kunde nomineras, alltså inte debutanter. Detta ledde till en uppsjö av röster som lyfte hur detta gick emot tanken på galan som en plats där årets mest framgångsrika prestationer hyllades, oavsett erfarenhet. Kulturredaktionerna för HD och Sydsvenskan gick så långt att de tog beslutet att inte rapportera om galan eftersom förändringen gjorde galan till “en irrelevant branschfest.” Uje Brandelius, som vann en Guldbagge 2021 för hans debutprestation, skrev en kritisk opinionstext i DN och lyfte även risken som beslutet medförde: “Jag vill inte tro att det här märkliga beslutet kommer ur missunnsamhet. Men jag vet inte vad jag ska tro istället. Konsekvenserna av beslutet är däremot tydliga: en fullständigt hialös branschprotektionism som kommer att leda till akut syrebrist i den svenska ankdamm som går under namnet Filmbranschen.” Frågan om de stora filmgalornas relevans är inte unik för i år och inte för den svenska branschen. Oscarsgalan som länge ansetts toppen av alla prisfesterna har år efter år hemsökts av sjunkande tittarsiffror – dock med ett trendbrott i fjol som de säkert hoppas kunna slå även i år med hjälp av Barbenheimer-effekten. Golden Globes har hamnat i trubbel flera gånger på grund av generellt dåligt beteende från organisationen bakom galan. Så en fråga branschen kanske borde ställa sig är varför dessa galor är viktiga, både för oss verksamma inom den men även för publiken? Vad är det som gör filmgalor relevanta? Frågor som jag gissar att Guldbagge-juryn kanske också ställer sig i och med att årets gala hade de sämsta tittarsiffrorna på tio år.
  1. Svenska filminstitutet släpper inte sin årliga Filmåret i Siffror-rapport förrän senare i år och jag vet att vi alla väntar med spänning på den. (Eller är det bara jag?) Tills dess så kan vi i alla fall ta del av lite biografstatistik för 2023. Enligt en sammanställning från Sveriges biografägarförbund så ökade besöken men ca 9 % under året. Dock ser det dystert ut för svensk film på bio. Svenska filmer stod endast för 17,1% av besöken, lite mindre än de 19% som marknadsandelen var 2022. Endast en svensk film, Håkan Bråkan, hamnade i topp tio för årets mest sedda filmer på bio. Peter Fornstam, vd på Svensk bio och ordförande för förbundet, sa till DN: “Man vill åtminstone att marknadsandelarna ska ligga på 20 procent. Våra danska kollegor har satt ett mål på 29 procent. Det borde svensk film också göra. Aim for the stars.”  Moviezine kikade även lite på hur det såg ut globalt för biografintäkter och 2023 är första året på länge där ingen av de tre största filmerna var uppföljare eller franschise-filmer – Barbie, Super Mario Bros och Oppenheimer. Kan påpekas att både ettan och tvåan är baserade på otroligt populära leksaker men tilltalande tydligen en mycket större publik än liknande filmatiseringar gjort förr.
  1. Något som definitivt är väldigt värdefullt med att det är galasäsong i filmbranschen är att vi får tillgång till insikter från filmskaparna bakom några av årets största filmer. The Hollywood Reporter har börjat publicera sina årliga Roundtable samtal, ett av dem samlar regissörerna Ava DuVernay, Blitz Bazawule, Bradley Cooper, Greta Gerwig, Michael Mann och Todd Haynes för att diskutera sina filmer. Svenska Linus Sandgren, som är filmfotograf för snackisen Saltburn, intervjuades av podden The Cinematography Podcast och pratade om hur han arbetade tillsammans med regissören för att skapa en visuell värld som reflekterade karaktärerna och tematiken. Och manuspodden Scriptnotes delade länkar till flera av manusen bakom filmerna samt diskuterade dem i ett av deras avsnitt.

TRE SNABBA med BoostHBG sammanställs och skrivs av Hillevi Gustafson, Screen Industries Strategist på BoostHBG och publiceras ungefär var tredje vecka. Dessa snabbisar är tänkta som en liten teaser om ett ämne, som du sen kan grotta ner dig igenom att klicka på länkarna när du har tid och intresse för det.

Det är ett format under utveckling – så vi ser framemot att utforska det med dig. Hör bara av dig med tankar, feedback eller förslag till tresnabba@boosthbg.se

Avbryt

Lämna en kommentar