Fokus på AI, produktionsincitamenten är här igen och framtidens filmfestival – TRE SNABBA MED BOOSTHBG #11
Det händer så mycket i branschen hela tiden och det kan vara svårt att hänga med. Men oroa dig inte, det är dels därför BoostHBG finns. Dessa snabbisar är tänkta som en liten teaser om ett ämne, som du sen kan grotta ner dig igenom att klicka på länkarna när du har tid och intresse för det.
1. Konferensen och festivalen SXSW ägde rum för någon vecka sedan och Amy Webb, som är trendanalytiker, VD för Future Today Institute och professor vid NYU, ger årligen en presentation där hon lanserar Emerging Tech Trends Report som kikar på vad som komma skall. Rapporten undersöker många olika trender (666 stycken för att vara exakt) och hur de kan påverka olika områden, så det är inte endast fokuserat på film- eller medialandskapet utan är ändå väldigt relevant för oss i de audiovisuella branscherna. Hela hennes presentation finns att se på YouTube och jag kan verkligen rekommendera att du ser på den. Temat för årets rapport är Focus. Det är väldigt mycket som händer just nu och det händer fort, vilket kan vara överväldigande. Därför är det viktigt att försöka identifiera de trenderna som är mest relevanta för dig och ditt arbete. Hon delade med sig ett användbart verktyg som kallas ADM, eller ACT – DECIDE – MONITOR. Detta är en modell för att jobba med trender och hjälpa dig fokusera på det som är relevant för dig just nu. (Se bild nedan).
En av de stora lärdomarna som jag tog med mig är att inom en ganska snar framtid kommer AI vara en större del av våra liv. Hon summerar det med insikten ”You Will Never Think On Your Own Again”. Precis som vi nu tar miniräknaren för givet kommer vi ta AI verktyg för givet. Men detta kan skapa en stor skillnad mellan de som kan använda de här verktygen och de som inte kan det. Vårt projekt från i fjol som testade AI var ett första steg för några manusförfattare i Skåne att använda sig av text-genererande AI som en hjälp i sitt skapande. AI:n var långt ifrån en perfekt partner men visade hur enkelt det är att börja testa att skapa med dessa verktyg. Redan mindre än ett år efter experimentet så har den AI:n som användes utvecklats vidare och blivit mer effektiv så det är inte omöjligt att tänka att resultaten av samma typ av experiment skulle se väldigt annorlunda ut om de gjordes om idag.
Det är även viktigt att veta hur dessa system fungerar så att man kan vara beredd på när de inte funkar som de ska. Det finns många exempel på generativ AI som kan ge otroligt självsäkra svar på frågor men som egentligen är helt fel eller där inbyggda fördomar bara förmedlas vidare. AI verkar både vara oundviklig och problematisk, så hur kan vi vara så förberedda för detta som möjligt? Hennes svar är att se till att lära sig de färdigheterna som behövs för att använda verktygen på ett så bra sätt som möjligt, annars är risken att du halkar efter större.
2. Det är dags igen för bolag att ansöka om produktionsincitament och efter kritiken ifjol har Tillväxtverket uppdaterat informationen som finns på deras hemsida. Denna omgång finns det 50 miljoner att fördela och det görs genom först till kvarn principen. Förra deadlinen tog de 100 miljoner de delade ut slut på 23 minuter och många klagade på att det var en orättvis process. Tillväxtverket anser inte att något i hanteringen var felaktig men har i respons till kritiken gjort några uppdateringar till ansökan och bland annat skapat en handbok som alla kan ta del av på deras hemsida. Redan innan stödet lanserades kritiserades beloppet som är endast en tredjedel av det som utredningen hade rekommenderat och även Tillväxtverket gör bedömningen att det är för lite pengar för att verkligen skapa den effekt som eftersöktes med införandet. Det kommer vara intressant att följa vad som händer denna gång och även längre fram att se vad utfallet har blivit för de pengarna som har fördelats.
3. Sedan pandemin har det varit mycket snack om framtidens filmfestival och det har varit på tapeten mycket de senaste veckorna. Svenska filminstitutets samtalsserie Filmrummet bjöd in till samtal på temat i mars och det finns nu att ta del av på deras hemsida. Bland annat deltog Julia Jarl, festivalchef på BUFF i Malmö, och hon lyfte hur den så kallade hybridfestivalen – med biografvisningar och onlinevisningar – inte är lika relevant för dem med deras fokus på den unga publiken i och med att en del av deras intresse är att bjuda in unga till just biografer så de jobbar främst med att få till det mötet. Alla paneldeltagare lyfte hur viktigt det är att arbeta med publikarbete, både för den fysiska och digitala publiken – men detta kräver resurser och ibland kan man inte göra båda. Förutsättningarna för olika festivaler är väldigt spretigt, Göteborgs filmfestival har till exempel redan infrastrukturen för att enkelt skapa en bra digital festival och de har lyckats nå en helt ny publik utöver den de redan hade etablerat. Målet är att det ska vara en festivalupplevelse online, inte en streamingupplevelse. Oavsett om det är digitalt eller fysiskt måste festivaler tänka på vad de kan addera till upplevelsen av filmen för att vara relevant för sin publik.
Temat om framtidens filmfestivaler var även en del av SXSW, där Dolby bjöd in två erfarna festivalarrangörer att diskutera hur filmfestivaler kan möta framtidens behov, både för festivalerna själva men även filmskapare och publiken. Dem lyfte bland annat vikten av att en festival är nischad, att det blir är tydligt vem de är för. Och även om publiken har börjat komma tillbaka så är det annorlunda än hur det var innan pandemin, på många sätt har publiker även på festivaler blivit mer kräsna med hur de konsumerar filmer och vilka filmer de väljer att se. De vet vad de vill se och när de vill se det, och det måste man fortsätta arbeta med och se till så att festivalen utvecklas i takt med publiken. Deras stora lärdom – vi kan inte vara kvar i 2019s mindset.
På tal om filmfestivaler, så är det snart dags för Skånes filmfestival, Pixel – den arrangeras den 6 maj 2023 och BoostHBG bjuder in till Community Meet-Up i samarbete med dem. Så ta tillfället i akt och träffa dina kollegor och snacka om vad vi vill ha från framtidens filmfestivaler! Läs mer här. #ShamelessPromo
TRE SNABBA med BoostHBG sammanställs och skrivs av Hillevi Gustafson, Screen Industries Strategist på BoostHBG och kommer ut ungefär var tredje eller fjärde vecka. Det är ett format under utveckling så vi ser framemot att utforska det med dig – hör bara av dig med tankar, feedback eller förslag till tresnabba@boosthbg.se