Tre snabba: Triss i AI
Är du nyfiken på AI och hur den används och kan användas av den audiovisuella produktionsbranschen? I den 17e upplagan av vår omvärldsbevakning TRE SNABBA djupdyker Hillevi Gustafson i AI på flera plan.
1. I början av oktober åkte Boost Crew tillsammans med ett gäng nyfikna kreatörer över sundet för att delta under PictureThis_23, den årliga konferensdagen som hålls på Danska filmskolan med fokus på nya utvecklingar inom film och TV branscherna. Det var som alltid en spännande dag fylld med inspirerande samtal, i år med mycket fokus på artificiell intelligens (AI). Detta är en komplex fråga som under året skapat stora vågor både i vår bransch och andra. Alla som talade om AI under dagen var generellt fokuserade på det positiva med tekniken och möjligheterna som det öppnar upp. Det finns nu olika former av AI som genererar text, bild, ljud och genom att kombinera dem är det fullt möjligt att skapa inte bara kortfilmer men även långfilmer. Ett företag som presenterade, Curious Refuge driver bland annat kurser för filmare om hur man kan använda AI och visade flera exempel där det kombinerat olika AI verktyg för att skapa kortfilmer och trailers, till exempel en Star Wars trailer fast med Wes Andersons estetik som snabbt spred sig över internet. På deras hemsida har de samlat en lista över många AI verktyg som finns idag så kan vara värt att kika på om du är nyfiken.
Men det bästa med dagen var kanske tankarna och diskussionerna som det inspirerade till. Något som saknades generellt under dagen var en djupare insikt kring de etiska frågorna med att använda AI som kreatör. En av talarna hade skapat en animerad kortfilm med AI och fått backlash för detta så lämnade oss med uppmaningen att vi alla borde använda AI etiskt men annars saknades det helt i samtalen. Men går det att prata om AI utan att prata om implikationerna? Den nyss avslutade strejken bland amerikanska manusförfattare handlade och den fortfarande pågående skådespelarstrejken handlar fortfarande till viss del om just vad AI kan skapa för problem från ett arbetarperspektiv. Utöver det pågår det även en stor stämning i USA mot OpenAI, bolaget bakom ChatGPT, där flera författare hävdar att företaget olagligt använt deras böcker för att “träna” AI:n. Kan man använda AI på ett etiskt sätt om verktygen själv är skapade på oetiska villor? Vad finns det för alternativ?
2. Här hemma så har Svenska Filminsitutet nu släppt inspelningen från deras AI temadag som de höll den 2 oktober. Hela inspelningen är över fyra timmar lång, och definitivt värt att kika på men om du inte har tid att ta in hela så kommer här några takeaways:
-
- Den första talaren, Kathryn Brillhart, pratade om hur AI blir mer och mer en del av arbetet med special effekter och virtual produktion och visade exempel på verktyg som är tillgängliga även för indie produktionen som gör det möjligt att till exempel jobba med hög kvalitativ motion capture med en utan en super hög budget.
- Olle Tholén, producent vid svenska Crazy Pictures, som nyligen släppte filmen UFO Sweden, delade hur de just nu är i processen att dubba filmen till engelska där de med hjälp av AI kommer matcha skådespelarnas munrörelser så det blir mindre märkbart att originalspråket var annat än det som hörs. Detta blir också en av de första filmerna som släpps som använt den här teknologin.
- Och om du bara har tid att lyssna på en av talarna så ge Är du nyfiken/orolig/ointresserad så är detta definitivt stället du ska börja. (Scrolla fram till 1:27 på videon)
BoostHBGS egna Bjarke Perdersen deltog på plats under dagen och reflekterade efteråt så här:
The day was super interesting with lots of nuanced presentations on where the AI and film landscape is right now, what the major challenges are and what fears are prevalent. Especially the times the panels dove into the ethics of AI and how that has so be a major part of how we apply AI. As Sten Saluveer said in his presentation. ”The game is not lost, it is only beginning”
3. Svenska Internetstiftelsen släppte nyligen sin årliga rapport Svenskarna och internet där de undersöker hur internet används i Sverige och av vem. I år inkluderade de en sektion om just AI som kan läsas här. Det framgår att 3 av 10 svenskar har använt AI av något slag, men det är stor skillnad mellan åldrarna. För personer 18-34 år så är det 60% av alla som testat det. Samtidigt så tror 30% av svenskarna att AI kommer ha en övervägande negativ effekt på framtiden, medan endast 19% tror att det kommer ha en övervägande positiv effekt. Läs hela rapporten här eller kika på den sammanfattande presentationen från lanseringen här.
TRE SNABBA med BoostHBG sammanställs och skrivs av Hillevi Gustafson, Screen Industries Strategist på BoostHBG och publiceras ungefär var tredje vecka. Dessa snabbisar är tänkta som en liten teaser om ett ämne, som du sen kan grotta ner dig igenom att klicka på länkarna när du har tid och intresse för det.
Det är ett format under utveckling så vi ser framemot att utforska det med dig – hör bara av dig med tankar, feedback eller förslag till tresnabba@boosthbg.se