Tre Snabba: Viaplay i trubbel, Europeiskt AI-avtal och blandade julkarameller

Bild på Hillevi Gustavson
  1. Att det är svajigt bland strömningsplattformarna har nog ingen missat och på hemmaplan ligger speciellt Viaplay risigt till med stora förluster. DN skrev om situationen nyligen och det är inte bara Viaplay som har problem, både TV4 och SVT har också tvingats till stora besparingar. Oron är att detta kommer leda till att det blir mindre lokala produktioner vilket kommer slå hårt mot den Svenska branschen. Viaplay har pausat flera premiärer av originalinnehåll och även börjat sälja av dem, bland annat har SkyShowtime köpt upp serien Veronika med Alexandra Rapaport i huvudrollen och det är nu klart att Ronja Rövardotter kommer visas på Netflix istället. Ifjol och tidigare i år försvann flera TV serier, både svenska och internationella från HBO Max och filmen Batgirl lades på hyllan innan den ens var klar så att bolaget bakom kunde spara pengar. Om något sådant kommer hända med originalserier och filmer på Viaplay återstår att se, men i en intervju med SVT säger streamingexperten Jonas Birmé att det är sannolikt att liknande kan hända nu med.
  2. I början på december kom EU fram till ett historiskt avtal om artificiell intelligens (AI) efter långa förhandlingar. Avtalet innefattar regler för hur breda AI-tjänster, som ChatGPT, får användas och hur transparenta företagen behöver vara om dess modeller. Det finns även reglering för hur AI får lov att användas som en del av biometrisk övervakning, som till exempel ansiktsigenkänning i offentliga miljöer vilket nu förbjuds i realtid men med vissa undantag. Exakt hur AI-lagen kommer påverka den generativa AI som är den som kanske är mest relevant inom vår bransch är fortfarande inte helt tydligt. Det kommer bli intressant hur detta avtalet tillsammans med det kommande rättsfallet om hur konstnärer ska kompenseras när deras verk användas för att träna AI (som jag skrev om i förra upplagan av Tre Snabba) tillsammans kommer forma hur AI appliceras, används, och framförallt byggs inom EU.
  3. Till sist tänkte jag lämna er med lite blandade länkar som jag tror kan engagera, inspirera och kanske till och med provocera så här på sluttampen av 2023. Så bunkra upp med några skumtomtar och slå dig ner i fåtöljen, soffan eller saccosäcken nu blir det sträckläsning:
    • Jag vet att vi alla är kanske lite trötta på att tänka på AI men The New Yorker publicerade en troligt välskriven summering av alla de utvecklingarna som har hänt under året och undrar om vi inte kommer se tillbaka på 2023 som året “innan intelligens blev en produkt.” Väl värt att läsa och reflektera över, för AI lär prägla nästa år för oss med.
    • Formatet av en “video essay” är perfekt för de helgdagarna när man inte riktigt orkar läsa själv. En kreatör som jag fått upp ögonen för under året är Matt Draper som skapar videos med fokus främst på genre filmer, en av de bästa är The Romantic Horror Legacy of UNIVERSAL MONSTERS som utforskar tematiken av klassiska monster-filmer.
    • Sociala medier känns som en oundviklig del av vår samtid dessa dagar, enligt rapporten Svenskarna och Internet 2023 så är 94% av internetanvändare i Sverige på någon sociala medier-plattform. Men det är ibland lite svårt att navigera och kan kännas överväldigande. Som kreatör kan det vara en viktig plattform men också dra fokus och energi från skapandet. Så hur ska man tänka? Jag fastnade lite för det här manifestet skrivet av Sara Tasker. Kanske något att ta med sig in i 2024?
    • Och till sist: Sight & Sound har publicerat sin lista på de 50 bästa filmerna 2023 (framröstade av deras medarbetare). Ta tillfället i akt att frossa i filmer du inte sett än, debattera med kollegor om din favorit utelämnades och kanske inspireras till eget skapande. Jag lämnar er med ett citat från redaktionschefen Isabel Stevens, som jag ändå tycker summerar detta galna år på ett fint sätt:

“How will 2023 in film be remembered? As the year that the business models of streaming and Marvel started to wobble; the year that Hollywood learned to start worrying and fear the AI bomb ticking beneath it; the year when film production halted due to the writers’ and actors’ strikes and the unseen labour behind cinema took the spotlight – from the minions of the ‘mini-room’ to extras who risked being replaced by pixels in perpetuity. Fonder reminiscences may come from those with fuchsia-tinted lenses who will recall the summer when pink ruled, when people actually queued to go to the movies again and when the phrase ‘double bill’ came back into popular parlance for the first time in 60 years. “Do you guys ever think about dying?” Margot Robbie asked in Barbie, an existential question directed frequently at cinema in recent years. If the big screen could talk, in 2023 it would have shouted back “No!” 

Detta blir sista Tre Snabba för i år, men oroa er inte, BoostHBG är tillbaka med nya spaningar efter nyår. Tills dess önskar jag er alla ett gott slut på året och vi hörs 2024!


TRE SNABBA med BoostHBG sammanställs och skrivs av Hillevi Gustafson, Screen Industries Strategist på BoostHBG och publiceras ungefär var tredje vecka. Dessa snabbisar är tänkta som en liten teaser om ett ämne, som du sen kan grotta ner dig igenom att klicka på länkarna när du har tid och intresse för det.

Det är ett format under utveckling – så vi ser framemot att utforska det med dig. Hör bara av dig med tankar, feedback eller förslag till tresnabba@boosthbg.se

Avbryt

Lämna en kommentar