Tre Snabba: The Great Transition, färsk branschstatistik och kommer du ihåg Kickstarter?

Filmremsa med tre bilder. Framför det en bild på textens författare Hillevi Gustafson.
  1. Den årliga filmfestivalen och tech-konferensen SXSW har precis ägt rum och föga förvånande var AI en av de stora vattendelarna i Austin. Från publiken som buade AI innan premiären av The Fall Guy och filmskaparna bakom Everything Everywhere All At Once som uttryckte sin rädsla för fenomenet till en interaktiv AI Marilyn Monroe och workshops med fokus på hur AI effektivt kan användas för att skapa visuella effekter. Amy Webb från Future Today Institute presenterade också deras årliga Emerging Tech Trends rapport där AI var en stor del. Rapporten är nästan 1000 sidor och täcker mycket mer än vad som är relevant för filmare men jag kan varmt rekommendera att ta en timme för att titta på hennes presentation. I den lyfter hon att vi, alla som lever idag, är en del av Generation Transition. Enligt deras research så är det möjligt att säga att vi är mitt i en “technology super cycle” där utvecklingar inom biotech, AI, och connected ecosystems of things “connects in some way to every other technology that already exists. Every facet of our daily lives. The wave of innovation that is coming it will […] literally reshape our human existence.” Hon tar upp både de möjliga katastrofala resultaten av detta men uppmanar även oss att försöka se hur vi faktiskt kan påverka denna övergång mer än vi tror. ”The super cycle is here and it will change the course of human history but we don’t have to submit […] we can support each other through this transition.” SXSW har laddat upp flera av deras samtal och presentationer på YouTube så det går att djupdyka i ämnet från många olika vinklar om du är nyfiken.
  1. European Audiovisual Observatory presenterade deras nya Key Trends rapport som del av Series Mania nu i veckan. Rapporten djupdyker i olika trender inom den europeiska branschen relaterat till både utveckling och produktion av film och TV samt spridning och visning. Under panelsamtalet på Series Mania lyfte en representant för europeiska kommissionen att de räknat ut att det skulle ta 350 år att titta på alla filmer och TV serier som idag ligger på streamingtjänsterna. Och där räknar de inte in sociala medier eller digitala spel. Det är en ganska slående bild av exakt vad det betyder att vi lever i en era med ett överflöd av innehåll. Rapporten har även kikat på hur mycket manusförfattare och regissörer har jobbat under perioden 2015-2021. Under dessa sju år så var där ca 30 000 verksamma regissörer och manusförfattare i Europa som arbetat på minst en film som släppts på bio eller ett TV/SVOD projekt. Av dem var 27% aktiva inom båda yrkesrollerna, men det var endast 9% som arbetat både med biograffilm och TV/SVOD. Något som verkligen stod ut var att professionella manusförfattare jobbade i snitt på endast 1.3 filmer under den perioden. För TV/SVOD var det snäppet högre men 1.9 projekt under perioden. På regisidan såg det likadant ut för film medan det var snäppet högre med 2.2 projekt på TV/SVOD sidan. Det är även intressant att se att nästan hälften av alla aktiva manusförfattare endast skrev på filmer som de även regisserade. Statistik i rapporten visade också att det är stor skillnad mellan europeiska länder när det kommer till var de globala streaming tjänsterna lägger mest pengar på inhemska produktioner. Störst andel står Storbritannien (räknas in även efter de lämnat EU) och Spanien för. De nordiska länderna kommer efter det med 73 fiktionsprojekt som beställts under perioden 2025-2022. EAO har även släppt en delrapport kring jämställdhet i branschen under 2015-2022 som visar ett det fortfarande är långt kvar i flera yrkeskategorier. Flest kvinnor fanns inom producentrollen (48%) följt av manusförfattare (37%), klippare (26%) och regissörer (25%). Sämst låg det till bland kompositörer (11%) och filmfotografer (8%). Rapporten visade också att kvinnor mer ofta än män delade en position med någon annan. Dock visade rapporten att ju fler kvinnor i en position oftast leder till fler kvinnor i andra, t.ex. om en regissör är kvinna så är det större sannolikhet att andra i teamet också är kvinnor.
  1. När tänkte du på Kickstarter senast? Det känns som att det varit ett tag sedan crowdfunding var på allas läppar i branschen så tänkte att det kan vara dags att kika på det igen. I år är det 10 år sedan kampanjen för att skapa en Veronica Mars reboot film lyckades dra in över $5 miljoner. Indiewire skrev en intressant artikel om hur de gjorde det och hur flera andra kända profiler började smida egna planer för att använda plattformen för att finansiera sina projekt. Dock, som skådespelaren Zach Braff fick erfara, så är inte alla Kickstarter kampanjer skapade lika – han fick otroligt mycket kritik för att ha bett sina fans för pengar för ett projekt när många ansåg att han kunde ha fått finansiering på traditionellt sätt. Det blev ännu mer komplicerat när det kom fram att han även fått vidare finansiering från andra håll. Detta mer eller mindre såg till att mer väletablerade profiler snabbt backade undan från plattformen. Det som artikeln tar upp som jag inte tidigare reflekterat över är att Netflix på många sätt fyllde den rollen som Kickstarter hade kunnat ta annars – genom att plocka upp IP som blivit nedlagda på andra kanaler och ge dem en ny chans på deras plattform. Rebooten – från Veronica Mars till Twin Peaks till Arrested Development osv – har präglat den tidiga eran av expansionen av olika streaming tjänster. Kanske deras hunger för innehåll betydde att kreatörer inte behövde vända sig till crowdfunding på samma sätt som Rob Thomas (manusförfattaren som skapade Veronica Mars) var tvungen? Crowdfunding fick lite av en comeback i samband med allt snack om blockchain, NFTs och Web3 (läs vår primer på ämnet här). En av de stora kritikerna emot crowdfunding som finansieringsmodell är att, till skillnad från andra former av investering, så kommer de som stöttar projektet inte få del av någon vinst som projektet genererar. De flesta är så klart väl medvetna om detta och för många indie projekt så är ibland crowdfunding det enda sättet att få in pengar – samt att bygga sitt community runt projektet. Men det är ju så klart inte en likvärdig investering och kan skapa situationer där projekt som slår igenom stort inte behöver ge något tillbaka till de som stöttat projektet från start. Vissa förespråkar att detta kan lösas genom att använda Web3, det har till exempel initiativet Decentralized Pictures (startat av bland annat Roman Coppola) försökt göra. Dock är det lite oklart hur detta kommer utvecklas nu när hypen kring NFTer har mer eller mindre dött. Kanske behövs ett projekt som Veronica Mars filmen för att få det att bli en mer normaliserad del av filmvärlden. Vi får se!

TRE SNABBA med BoostHBG sammanställs och skrivs av Hillevi Gustafson, Screen Industries Strategist på BoostHBG och publiceras ungefär var tredje vecka. Dessa snabbisar är tänkta som en liten teaser om ett ämne, som du sen kan grotta ner dig igenom att klicka på länkarna när du har tid och intresse för det.

Det är ett format under utveckling – så vi ser fram emot att utforska det med dig. Hör bara av dig med tankar, feedback eller förslag till tresnabba@boosthbg.se

Avbryt

Lämna en kommentar