TRE SNABBA: Skriv med en AI-musa, en filmares upplevelse av Sora och lyssna in den nya kortfilmskonsulenten

Filmremsa med tre bilder. Framför det en bild på textens författare Hillevi Gustafson.

1. Danska filmskolan bjöd in till ett event förra veckan med tema AI och manusförfattande. Fokus låg på hur olika verktyg kan hjälpa oss i våra processer snarare än att ta över arbetet. Talarna var Charlene Putney och Martin Pichlmair som tillsammans skapat AI verktyget LAIKA. Martin och Charlene, som själv är författare och skrivit för digitala spel i många år, bjöd på ett perspektiv kring AI som landade någonstans mellan entusiasm för möjligheterna som finns för individer blandat med en hälsosam skepticism för maktobalansen i landskapet just nu, speciellt med dominansen av de amerikanska techbolagen i marknaden. Deras verktyg LAIKA är tänkt som ett brainstorming-komplement eller kreativ musa för författare. De använder Mistral AI som deras underliggande modell, vilket är ett franskt bolag och därmed inom EUs regelverk snarare än OpenAI som är baserat i USA. Denna distinktionen lär bli mer och mer påtaglig ju mer olika regler och lagar träder i kraft för att reglera utveckling och användning av generative AI framöver (t.ex. EUs nya AI Act och det kommande upphovsrättsfallet i Hamburg). Det som deras verktyg erbjuder är att man kan interagera med textgenererande AI som är tränade på olika typer av texter, till exempel deras mest populära ‘hjärna’ är Marcus Aurelius. En annan är Emily Dickinson. Man kan till och med ladda upp sina egna texter för att skapa en AI ‘hjärna’ som kan generera text i din stil. Målet är inte att ersätta manusförfattare utan att ge ensam författare en möjlighet att bolla idéer och utforska sina berättelser tillsammans med AI. De delade även en lista på några verktyg som kan vara bra specifikt för manusförfattare, du kan se den här.

2. Vi fortsätter på AI-temat lite till, men istället för text så ska vi checka in hos det nya videoverktyget Sora från OpenAI. Det är fortfarande inte tillgängligt för allmänheten men podden Hard Fork (för övrigt en väldigt bra podd om man är nyfiken på tech-nyheter) intervjuade nyligen Paul Trillo, en av kreatörerna som var inbjuden att testa hur det är att skapa film med Sora. Han delade sina erfarenheter, både känslomässigt och praktiskt. Sora fungerar som t.ex. ChatGPT genom att användaren skriver in olika prompts och det genererar output, i det här fallet video. Trillo beskriver det bland annat som att det kändes som att försöka “tell a story to a toddler with super powers.” Han gick in med intentionen att försöka tänja på gränserna av vad verktyget klara av, eller som han säger “to break it”. De flesta AI genererade filmerna brukar ha en väldigt mjuk rörelse i sig, nästan lite drömskt och simmigt. Han ville se om det var möjligt att skapa något mer dynamiskt som liknar snabba kamerarörelser och actionsekvenser. Något han lyckades med när han skapade bland annat denna video. För att göra detta använde han fem olika prompts och det tog honom två-tre dagar. Han gissar att det skulle ha tagit honom månader att skapa något liknande på traditionellt vis. Han vill fortsätta använda AI-verktyg men ser det som ett komplement snarare än att det kommer ta över hela den kreativa processen. Hans stora takeaway var “the more you use these tools the less afraid you are of them.” Du kan se intervjun i sin helhet här.

3. Till sist, något helt annat. Som du säkert redan hört är där en ny konsulent för kortfilm och nya format på Svenska filminstitutet, Axel Petersén. Nu har de publicerat intervjun med honom från Filmrummet.Värt att ta en timme och lyssna in hans erfarenheter som filmskapare och tankar kring hans nya roll som konsulent. I år finns 6,3 miljoner för kortfilm och det ska täcka både utveckling och produktion, dock främst produktion. Han säger dock att det finns mindre för utveckling och att det ofta inte är det som är viktigast att prioritera i de kortare formaten. När det gäller ”nya format” så säger han att det kanske låter lite luddigt – men det ska få lov att vara det eftersom det kan vara något som ingen ens har hört talas om. Sociala medier kvalar dock inte in där. Han nämner även AI-genererad film och hur deprimerad han blev när han först såg vad som kan göras med det, men sen snarare landade i att det är en uppmaning för filmare att för att vara ännu tydligare och ännu mer egna i sitt skapande. “För att sticka ut ur bruset måste det vara ett helt eget uttryck – annars är det bara en skärmsläckare.”

Axel Petersén gästar Pixel kortfilmfestival lördagen den 27 april tillsammans med Hanna Sohlberg, konsulent för Moving Sweden, för ett samtal med Film i Skånes Ludvig Rodman. Både Axel och Hanna medverkar även på BoostHBG:s speed dejting med filmbranschen ”Prata med proffsen”. Läs mer och anmäl dig här. Missa inte det!


TRE SNABBA med BoostHBG sammanställs och skrivs av Hillevi Gustafson, Screen Industries Strategist på BoostHBG och publiceras ungefär var tredje vecka. Dessa snabbisar är tänkta som en liten teaser om ett ämne, som du sen kan grotta ner dig igenom att klicka på länkarna när du har tid och intresse för det.

Det är ett format under utveckling – så vi ser fram emot att utforska det med dig. Hör bara av dig med tankar, feedback eller förslag till tresnabba@boosthbg.se

Avbryt

Lämna en kommentar