TRE SNABBA: OFF:s replik till Filminstitutet och AI på gott och ont
- Oberoende Filmares Förbund (OFF) kommenterade på nyheterna om Svenska Filminstitutets omstrukturering och nedskärning i förra veckan. OFF publicerade en lång kommentar på deras Facebook-sida där de uttrycker förståelse för den ekonomiska realiteten, men även ser med oro på vad de tolkar som en ”utveckling mot en mer marknadsorienterad kulturpolitik, som prioriterar stora produktioner framför en dynamisk och mångfacetterad filmindustri där även små bolag och enskilda aktörer kan fortsätta att skapa film.” De poängterar även att de tycker besluten har föregåtts av dålig dialog vilket lett till ryktesspridning och misstro inom branschen och lyfter vikten av att ha fungerande branschråd. Anna Croneman, VD för Svenska Filminstitutet, har sagt att det ekonomiska läget är anledningen till att nedskärningarna är ofrånkomliga och i den pressade situationen har de valt att prioritera att koncentrera stöden hos konsulenterna. Men i och med nedskärningarna blir antalet konsulenter färre, bland annat dokumentärfilmskonsulenterna kommer att gå från två till en. Manolo Dias Rämö, ordförande för OFF, uttrycker i SR att detta kan skapa stora problem för dokumentärfilmare i fall det inte funkar mellan dem och konsulenten, innan hade man möjlighet att gå till den andra. Anna Croneman svarar på oron med att hon hoppas att det är temporärt. (Om du missat nyheterna kring SFIs varslingar så kan du läsa om det i förra Tre Snabba.)
- Det har varit lite olika AI-nyheter den senaste veckan som känns intressanta att lyfta. Först så ligger SFI:s Filmrummet-samtal ”AI och Filmproduktion i praktiken” uppe på YouTube nu och jag rekommenderar starkt att kika på det i sin helhet. Om du inte har tid så kan jag tipsa om att åtminstone kolla in första delen där manusförfattaren Mikael Hjort ger insikter efter ett år med ChatGPT (och andra modeller). Han ger några konkreta tips om vad som funkar bra för honom och lyfter att för honom så känns det lite som att vara i ett manusrum, det är något att bolla idéer och tankar med. Han stora tips är att skapa sina egna GPT:er, något som låter svårt men egentligen inte är så tekniskt avancerat (här är t.ex. en guide för hur man gör det med ChatGPT och en om hur man jobbar med projekt i Claude) Olle Tholén gav även en inblick i hur de arbetade med AI för att dubba deras långfilm UFO Sweden till engelska. Generellt så var tonen i samtalet positivt till möjligheterna kring AI i olika delar av filmskapande processen och alla var ganska eniga om att detta inte kommer byta ut några människor, men det kommer förändra vilka färdigheter som är viktiga att ha i branschen. Alla verkade eniga om att AI är här för att stanna. Och det syns mer och mer på festivaler med, till exempel kommer IDFA öppna med filmen About A Hero som är gjord med AI som tränats på Werner Herzogs verk.
- I mindre positiva nyheter så har Brittiska public service-kanalen ITV hamnat i blåsväder efter att de publicerade en jobbannons på LinkedIn där de söker en ”Head of Generative AI Innovation”. I jobb-beskrivningen står det att rollen bland annat går ut på att använda AI för “ideation, character development, and enhanced production graphics.” Många brittiska manusförfattare har kommenterat negativt på nyheten och Lisa McGee, som skrivit bland annat serien Derry Girls, sa ”I personally don’t think this model will work. Great stories are in the telling, the tone, the point of view, the personal. Screenwriting is both an art form and a craft and I think what I find most disturbing is this desire to replace us.” The Writers Guild of Great Britain, branschorganisationen för manusförfattare, har gått ut med att de kommer inleda samtal om detta med ITV för att reda ut situationen. Oddsen är att detta inte är första eller sista positionen av denna typen, och det kommer vara intressant att se om ITV backar eller fortsätter med sin tilltänkta anställning. En fråga som känns som den ligger under nästan alla diskussioner kring det här med AI är om det här är ”en hammare” – eller om det är någonting mer? Vissa vill ju gärna endast beskriva det som ett verktyg, en hammare, något man använder och hur man använder det är det enda som räknas. Andra, ofta de som bygger och säljer AI-modeller som de lovar kommer revolutionera världen eller de som är väldigt rädda för konsekvenserna, argumenterar för att generativ AI är något mer – antingen mer lömskt eller mer mirakulöst. Svaret är kanske lite av båda. För en enskild kreatör och i vissa processer så kan detta vara ett otroligt starkt verktyg som skapar fler möjligheter till kreativitet. Från ett större, strukturellt perspektiv så kommer det med många fler komplikationer – den underliggande etiken kring hur AI skapats, arbetsmarknader som kan komma att urholkas utan möjligheter till kompetensutveckling, globala bolag – både inom filmbranschen och techbolagen som skapar AI-verktyg – som koncentrerar makt gentemot kreatörer. Som individ kan vi inte lösa eller svara på dessa frågor, men vi kan inte heller ignorera det. Tillsammans kan vi däremot försöka navigera det. Om du är nyfiken och vill utforska detta tillsammans så är vår nästa AI Curious-träff nu på Söndag den 27 oktober under branschdagen på Lunds Fantastiska Film Festival. Läs mer här och anmäl dig här: Industry Day at FFF.
TRE SNABBA med BoostHBG sammanställs och skrivs av Hillevi Gustafson, Screen Industries Strategist på BoostHBG och publiceras ungefär var tredje vecka. Dessa snabbisar är tänkta som en liten teaser om ett ämne, som du sen kan grotta ner dig igenom att klicka på länkarna när du har tid och intresse för det.
Det är ett format under utveckling – så vi ser fram emot att utforska det med dig. Hör bara av dig med tankar, feedback eller förslag till hillevi@boosthbg.se