Tre Snabba med BoostHbg #1 – 25 maj 2022
Tanken att detta ska vara en snabb titt på olika nyheter och trender i branschen, både lokalt, nationellt och internationellt men där vi försöker sätta det i en kontext som skapar mervärde för dig som kreatör i de audiovisuella produktionsbranscherna. Det händer så mycket i branschen hela tiden och det kan vara svårt att hänga med. Men oroa dig inte, det är dels därför BoostHbg finns. Dessa snabbisar är tänkta som en liten teaser om ett ämne, som du sen kan grotta ner dig i genom at klicka på länkarna när du har tid och intresse för det.
1. Svenska filminstitutet har inte bara en ny VD (Träffa Filminstitutets nya vd Anette Novak) men har även släppt en sprillans ny rapport om filmtittande i Sverige i fjol: Filmåret i siffror 2021 (filminstitutet.se). Varje år sammanställer de filmåret i siffror och det ger en snabb överblick över svenska filmer, hur de gick på bio, och hur publiken generellt tog del av film i Sverige. Totalt såldes drygt 6 miljoner biobiljetter i Sverige under 2021, mer än 2020 men inte tillbaka till nivåerna innan pandemin. Detta berodde såklart delvis på att många biografer var stängda under delar av året på grund av restriktioner. Men av de 6 miljoner biljetterna kunde rapporten konstatera: ”Marknadsandelen för svensk film på biograf hamnade på 12,6 procent. Det är i nivå med 2019 års marknadsandel men en halvering i marknadsandel jämfört med 2020, då konkurrensen från amerikansk film var betydligt lägre.” Det är intressant att fundera över varför Svensk film har så svårt att konkurrera med amerikanska produktioner. I topp 10 listan över mest sedda filmer på bio fanns endast två från Sverige: Sune – Uppdrag Midsommar och Sagan om Karl Bertil Jonssons julafton. I och med det stora överflödet av innehåll som finns både på bio, TV och streaming är detta något som filmare på alla nivåer måste handskas med. Även filmer som Tigrar eller Pleasure som har relativt breda premisser och som fått bra kritik både i Sverige och internationellt sågs knappt på Svensk bio. Hur kan man använda den här informationen i sina strategier som filmare? Hur måste man tänka i en sådan här värld? Var bör man lägga sin tid och sina resurser? Det finns inga enkla svar i hur du kan navigera detta och det är en av de stora utmaningarna som alla filmer måste handskas med.
2. Om du inte känner till Epics Unreal Engine så är det här din påminnelse att börja bli nyfiken. Om du känner till den är det antagligen från digitala spel där den varit en essentiell del av utvecklingen de senaste åren. Men nu är det hög tid för dig som filmare att också börja få koll på vad det är och hur du kan använda Unreal Engine som en del av din process. Epic var en av de stora sponsorerna för årets Cannes NEXT sektion under festivalen och bjöd in bland annat till ett panelsamtal som diskuterade hur Europa skulle kunna bli en global ledare inom virtuell produktion (Virtual Production – The Future of Content | Deloitte US). Du kanske först började höra om virtuell produktion i samband med The Mandalorian, som filmade över 50% av säsong ett med tekniken genom att filma mot stora LED skärmar. The Virtual Production of The Mandalorian Season One – YouTube. Det byggs just nu bland annat en 360 graders LED studio i Köpenhamn av Nordisk Film Shortcut, den första i världen av sitt slag. Det är enkelt att tänka att virtuell produktion är endast for specialeffekter och stora blockbuster-filmer. Men det finns många sätt som virtuell produktion kommer spela en större och större roll inom alla delar av film och för alla budgetnivåer. Tribeca filmfestival bjöd i höstas in till samtal kring detta under rubriken Writing in Unreal | Tribeca (tribecafilm.com) I samband med lanseringen av den nya versionen av Unreal Engine, så släppte Epic även access till deras City Sample Unreal Engine 5 – Unreal Engine. Detta är mer eller mindre en digital back lot där du direkt kan börja skapa en virtuell film och testa hur det funkar. Unreal har även en guide för indiefilmare om hur det funkar – Unreal Engine guides and white papers – Unreal Engine . Vill du rusta dig själv med skills för framtiden? Då kan det vara värt att börja leka lite med Unreal Engine och se hur det kan hjälpa dig i just din process.
3. Har du funderat på hur man som berättare kan tänka kring klimatförändringar som en integrerad del i ditt arbete? Hur ska manusförfattare förhålla sig till karaktärer, drama, miljöer och mer när vi redan nu börjar se impact från klimatet på ett helt annat sätt? Good Energy: A Playbook for Screenwriting in the Age of Climate Change (goodenergystories.com) försöker svara på de frågorna. Detta är en online-guide som du som manusförfattare eller berättare generellt kan använda dig av för att skapa realistiska, samtida berättelser med klimatet i åtanke. De menar att även om en film inte handlar om klimatet specifikt, så måste det vara en del av väldsbyggandet för att det ska kännas realistiskt numera – och framför allt relevant. Guiden liknar The Impact Field Guide & Toolkit (impactguide.org) som kom ut för några år sedan med focus på just hur man skapar impact med sina filmer, och det är inte så konstigt när Doc Society som står bakom den är en av partnerorganisationerna till Good Energy.
Tre Snabba med BoostHbg kommer ut varannan vecka under nästan hela året och skrivs av Hillevi Gustafson, Screen Industries Strategist. Det är ett format under utveckling så vi ser framemot att utforska det med dig – hör bara av dig med tankar, feedback eller förslag till hillevi@boosthbg.se