Tre Snabba: Lärdomar från Göteborg Film Festival 2025 

Bild med tre cirklar i rosa, rött och lila. Framför det en bild på textens författare Hillevi Gustafson.
  1. BoostHBG deltog i ett möte med det nystartade Nostradamus Collective under Göteborgs filmfestival. Detta är en utveckling av Nostradamus-rapporten som ges ut varje år, som baserad på intervjuer med experter i branschen försöker skåda in i den närmsta framtiden för filmbranschen. Nostradamus Collective är ett initiativ för att både hjälpa till att vaska fram dessa lärdomar men även för att hitta sätt att ta dem vidare och skapa möjligheter för alla i branschen att kunna agera på dem. BoostHBG samarbetar med festivalen för att hitta bästa sättet att utveckla formatet och detta kommer fortsätta framåt under året. Mötet under årets festival var ett tillfälle för några av de tyngsta beslutsfattarna inom den europeiska filmbranschen att samlas för att bemöta de utmaningar och möjligheter som branschen står inför just nu. Det finns mycket oro kring den politiska situationen runt om i världen och hur det kommer påverka både finansiering och fria uttryck. Det är en stor utmaning att skapa film och TV som attraherar den yngre generationen och även att nå en publik mer generellt. Men det finns även mycket hopp, framförallt genom att belysa vikten av samarbeten under turbulenta tider. Vikten av att se oss som kollegor och resurser i branschen där vi tillsammans kan möta dessa utmaningar. Läs hela artikeln från evenemanget här. 
  2. Varje år under festivalen arrangeras Filmforum, två dagar av samtal och case studies som belyser olika frågor som genomsyrar den svenska filmbranschen. Stämningen var definitivt uppjagad efter kulturministerns uppmärksammade utspel under invigningsgalan på festivalen och det blev två dagar fyllda med diskussioner om hur det faktiskt står till i den svenska branschen just nu. Två av dessa samtal filmades som del av Svenska filminstitutets satsning Filmrummet och finns nu att se på deras hemsida. Samtalen fokuserade på långfilmen som format – ena om den långa spelfilmens framtid och vad som behövs förutom pengar och det andra var ett ingående samtal med Andrea Östlund som är den nya konsulenten för lång spelfilm. Hon delade hennes perspektiv på rollen som konsulent och hur hon navigerar verkligheten att hon endast kan bevilja tre till fem produktionsstöd under ett år. Hon sa bland annat att hon är väldigt restriktivt med utvecklingspengar för hon vill endast stötta filmer som hon ser verkligen kan ta sig igenom nålsögat och få produktionsmedel. Båda samtalen lyfte vikten av kreativa visioner, att filmskapare måste våga höja temperaturen i sina projekt och skapa filmer som verkligen berör. Det är även väldigt viktigt att hitta rätt konstellation för sitt projekt, att kombinationen av personer som står bakom det ger rätt förutsättningar för att skapa något bra och kanske till och med vågar utmana projektet lite.Manusförfattarens roll var ofta uppe på tapeten under forumet. I samtalet om långfilmens framtid lyftes det att just manusskrivande ibland nervärderas inom svenska filmbranschen och att manus stressas fram när det borde få lov att ta tid för att bli bra. Ett samtal med titeln ’Manusförfattare – behövs dom?’ ställde frågan på sin spets. I Sverige finns det en lång tradition av skrivande regissörer men producent Sofie Palage ifrågasatte den sanningen och ställde frågan om det kanske snarare ibland handlar om regisserande manusförfattare? Panelen var också skeptiska kring tanken att det skulle saknas bra manus i Sverige, men kanske att systemet inte alltid är så bra på att visa vad som finns. Det kan vara svårt för renodlade manusförfattare att synas i systemet så som det är uppbyggt idag, framförallt inom film. Även här lyftes vikten av att ha en konstellation i projektet tidigt för att kunna komma framåt med projektet.
  3. TV Drama Vision, festivalens branschdagar med fokus på TV, öppnade med en presentation av Guy Bisson från Ampere Analysis som tittade på trender i den globala produktionen. Analysen visar att produktionsnivån ligger nu på ungefär 75% av var den var för några år sedan, under det som kallas ’peak TV’. Detta är såklart en stor förändring i en bransch som skalat upp för att möta efterfrågan och nu inte längre kan bibehålla den verksamheten. Men det positiva i analysen är att det ser ut som att branschen har stabiliserats och kan till och med vara ganska hållbar vid den här nivån, trenden går inte längre neråt. Efterfrågan för nya projekt från de globala strömningstjänsterna har till och med gått upp lite, 16% under 2024. Europa är en av regionerna där detta har märkts, framför allt i länderna i centrala och östra Europa. För att produktionsbolag ska överleva i den här nya marknaden krävs dock att man är redo att justera och testa nytt och samarbeta med andra. 

TRE SNABBA med BoostHBG sammanställs och skrivs av Hillevi Gustafson, Screen Industries Strategist på BoostHBG och publiceras ungefär var tredje vecka. Dessa snabbisar är tänkta som en liten teaser om ett ämne, som du sen kan grotta ner dig igenom att klicka på länkarna när du har tid och intresse för det.

Det är ett format under utveckling – så vi ser fram emot att utforska det med dig. Hör bara av dig med tankar, feedback eller förslag till hillevi@boosthbg.se

Avbryt

Lämna en kommentar