TRE SNABBA: Halvvägs genom året, hållbarhet i fokus och poddtips!
Sommaren är här och folk börjar försvinna iväg på sina semestrar. Men Tre Snabba kommer fortsätta hela sommaren och vi får se vad för spännande som händer när alla andra ligger på stranden. Häng med!
- Vi är halvvägs genom 2024 nu och jag tänker att det kan vara ett bra tillfälle att checka in lite hur det ser ut i branschen på olika fronter. Först så vill jag tipsa om att lyssna på Svenska filmintutets nya VD Anna Croneman i Ekots lördagsintervju från slutet av maj om du inte redan gjort det. Hon pratar mycket om hur hon vill försöka vända trenden med hur svårt det är för svenskfilm att slå igenom med publiken i Sverige. Hon vill att ambitionen ska vara att det görs filmer som både har en hög konstnärlig integritet och potential att nå en bred publik, speciellt på bio. Hon ställer sig frågan som även vi som kreatörer bör ställa oss – ”Vad är det som krävs för att man ska resa på sig [ur soffan] och gå ut, vad är det där extra?” Hon påpekar också att Sverige ligger långt efter både Danmark och Norge när det gäller nivån av offentliga medel som spenderas på film per capita och då är det svårt att investera mer även om det kan behövas.AI fortsätter sin frammarsch och vi kommer behöva följa det även i höst (kan passa på att tipsa att vår nästa AI Curious träff kommer i augusti, så håll koll på våra kanaler för mer info om det). Nordisk Film och TV fond publicerade nyss en intervju med tyska producenten och AI experten Max Wiedemann där han delade sina insikter, specifikt från ett producent perspektiv. En av aspekterna som kan komma att prägla framtida filmskapande är det som kallas “hyper localisation” och ”hyper personalisation”. AI gör det möjligt att ganska enkelt, till exempel, visa olika varianter av samma film i olika marknader för att skapa specifika reklam tillfällen. Filmer kan även justeras efter en individ, så att inga två personer ser exakt samma version av en film med olika produktplaceringar beroende på deras unika profil. Detta ligger i framtiden än, men inte så långt bort. Frågan är såklart hur publiken kommer reagera på detta och det är inte helt omöjligt att tänka sig en framtid där man betalar olika priser för olika varianter av filmer beroende på hur mycket av ens privata data man delar med ett företag. Dystopiskt? Vi får väl se.Och sen så måste vi ju prata streaming. Det är mycket som händer på den fronten och The New York Times publicerade en lång artikel om hur landskapet håller på att förändras och hur framtiden kan se ut för dessa globala jättar där de intervjuade några av de största namnen i branschen. Det stora ämnet är hur man skapar hållbarhet i streaming-modellen, och de flesta verkar enas om att de krävs nära 200 miljoner prenumeranter för att en plattform ens ska ha en chans. Men hur ser man till att prenumeranter stannar kvar på en plattform, statistiken visar att folk är mycket mer benägna att avsluta sina streamingtjänster än de är traditionella TV abonnemang. Detta leder till en produktionshets, att en plattform måste hela tiden kunna fylla på med nytt innehåll. Men det är dyrt och när ekonomin inte är på topp betyder det att inte alla kan överleva. Det ser även ut som att det kommer bli mer och mer en återgång till reklam-finansierade plattformar där priset för en premium prenumeration kommer fortsätta att öka så att fler och fler tittare tvingas se reklamen. Frågan är, hur kommer detta förändra vilken typ av innehåll som produceras?
- Hållbarhet i filmbranschen är ett av våra viktigaste utvecklingsområden och har diskuterats i olika forum mycket i år. Bland annat så har Film i Skåne, tillsammans med de andra verksamheterna i det Nationella produktionsnätverket, tagit fram en alternativ filmbudget som visar hur man kan ta med hållbarhet i sina beräkningar och göra det på ett sätt som kan ibland till och med spara pengar (för att få tillgång till exempel budgeten mejla Mikael Svensson, Head of Southern Sweden Film Commission: mikael@filmiskane.se.). Projektledarna presenterade deras arbete under Göteborgs filmfestival och det går nu att se videon från detta på KPlay där de delar med sig av några av insikterna från arbetet. På temat hållbarhet och klimatförändringar så publicerade The Hollywood Reporter även nyss ett nummer med fokus på just det. Det innehöll flera intressanta artiklar, bland annat om hur klimatförändringar bör vara en naturlig del av alla berättelser, trenden av indie filmer som handskas med klimatförändringar inte som dystopiska katastrofer utan grundat i vår nutida verklighet, samt en intervju med två manusförfattare från TV serien Hacks om hur deras egna klimataktivism påverkat deras arbete med projektet.
- Det har ju blivit lite av en tradition att jag rekommenderar lite härlig sommar lyssning nu när midsommarhelgen har passerat så jag tänker att jag fortsätter med det. Ett av de bästa poddavsnitten jag lyssnat på den senaste tiden är ett avsnitt av The Business där de intervjuar Hollywood ikonerna Albert Brooks och Rob Reiner. Detta är två personligheter som varit med i branschen i decennier och de har en väldigt intressant diskussion om hur filmvärlden har förändrats och utvecklats under den tiden. Och på temat av klimatförändringar så gjorde podden Decoder Ring nyligen ett avsnitt om den animerade serien Captain Planet som är perfekt lyssning för lite sommarnostalgi och ett intressant case för när ett stort bolag försökte producera en TV serie specifikt för att skapa förändring kring ett ämne. Och om man är sugen på lite mer fokus på filmhistoria och analys så är podden You Must Remember This alltid ett säkert kort, säsongen om The Manson Family morden i Los Angeles är helt fantastisk. Jag har också nyligen fastnat för en nystartad podd som fokuserar på hur film är ett verktyg för historieskrivning, Moving Histories. Lugn och filmnördig lyssning för hängmattan. Avsnitten om Shogun (en serie som även är sevärd en regnig sommardag) är speciellt intressanta, speciellt när de tillsammans med två av författarna av serien pratar om hur man kan gestalta en tidsepok och balansera mellan skapa drama och vara trogen verkligheten.
TRE SNABBA med BoostHBG sammanställs och skrivs av Hillevi Gustafson, Screen Industries Strategist på BoostHBG och publiceras ungefär var tredje vecka. Dessa snabbisar är tänkta som en liten teaser om ett ämne, som du sen kan grotta ner dig igenom att klicka på länkarna när du har tid och intresse för det.
Det är ett format under utveckling – så vi ser fram emot att utforska det med dig. Hör bara av dig med tankar, feedback eller förslag till hillevi@boosthbg.se