Från Kina till världen – kan vertikalt berättande bli nästa stora språng i film?
Mikrodrama – korta, vertikala serier för mobilen – har redan blivit en miljardindustri världen över. Nu utforskar BoostHbg formatets möjligheter i Sverige genom ett labb med lokala kreatörer och en paneldebatt på Dunkers Kulturhus den 8 oktober 2025. I denna omvärldsspaning ger Hillevi Gustafson en bakgrund till fenomenet och diskuterar vad det kan betyda för filmskapare här.

På andra sidan av sociala media myntet – som tidigare nämnts i spaningen När algoritmerna tar över – vad betyder det för kreatörer? –så finns det även potentiella möjligheter med att apparna blivit mer av en gedigen distributionsplattform. Hur kan detta vara en möjlighet för nya typer av berättande? Detta är en fråga som BoostHBG kommer undersöka tillsammans med ett gäng lokala kreatörer under ett labb med fokus på så kallat vertikalt berättande i början av oktober. I samband med det bjuds det även in till ett öppet panelsamtal på ämnet på Dunkers den 8 okt kl 13. Så vad är mikrodrama och vertikalt berättande egentligen? Och hur kan detta vara en möjlighet för filmskapare även här i Sverige?
Formatet mikrodrama utnyttjar publikens redan existerande vana av att titta på video vertikalt i sina mobiler och parar ihop det med professionella produktioner för att skapa berättelser som fångar sin publik. Avsnitten väldigt korta, 30-120 sekunder, och ofta har varje serie mellan 60 och 100 avsnitt. Formatet började i Kina men finns nu över hela världen med miljoner av tittare som använder de olika apparna där de behöver betala för att låsa upp alla avsnitt. Den här typen av berättande genererade under 2024 över 7 miljarder dollar i Kina och 1,4 miljarder i resten av världen. Under 2025 förutspår de att mikrodrama kommer dra in mer pengar än biograferna i Kina.

De flesta serierna som skapas i detta formatet liknar mer såpor än högkvalitativa drama serier, och det är oklart om andra typer av berättelser skulle kunna fungera lika bra. Men i och med att flera millioner tittare dras till dem så är det en möjlighet att utforska nya sätt att nå sin publik och berätta sin historia. Det finns flera olika guider online nu om hur man kan skriva för detta formatet och vad som är viktigt att tänka på. Den stora skillnaden är så klart att det kräver ett annat tempo än traditionella serier eller även kortfilmer, sekunder inte minuter. Det är ett tillfälle att leka med och tänja gränserna av det filmiska språket.
Dock så kommer det med stora frågor, främst från ett arbetsmarknadsperspektiv. Ofta är budgeten för dessa serier låga och många av bolagen är inte blyga om att de vill använda generativ AI för att hålla kostnaderna nere. Exakt var det här innebär för kreatörer och hur det kan komma att se ut i Europa återstår att se. (Amerikanske manusförfattaren och poddaren John August delade några upplevelser från hans lyssnare om hur det är att skriva för dessa bolag Writing for microdramas, aka verticals

/ Hillevi Gustafson – frilansande branschanalytiker och
filmskapare – för BoostHBG/Kulturförvaltningen i Helsingborgs stad
Hillevis lästips för den som vill fördjupa sig:
After TikTok, Micro Dramas Could Be China’s Latest Disruptor to Global Entertainment
The Rise of Vertical Storytelling: A New Era for Screenwriters
How to write for a vertical screen…
Bonus lyssning: ”DOUG SHAPIRO: AI, INFINITE CONTENT & THE NEXT GREAT DISRUPTION”