Från Boost till Netflix – Amanda & Adina Romare om resan bakom Halva Malmö

Netflixserien Halva Malmö består av killar som dumpat mig toppar just nu i Sverige. Bakom framgången står systrarna Amanda och Adina Romare – vars resa började med tidigt utvecklingsstöd och ett omfamnande community hos BoostHbg. Som en del av sina återkommande omvärldsspaningar för BoostHbg har Hillevi Gustafson träffat dem för en exklusiv intervju om vägen till Netflix och de viktigaste lärdomarna på vägen.

Amanda och Adina sitter vid ett bord på en restaurang och dricker milkshakes skrattandes.

Netflix släppte nyligen serien Halva Malmö Består Av Killar Som Dumpat Mig, baserat på boken med samma namn. Den har hyllats av kritiker och är för tillfället nummer ett på plattformen för serier i Sverige. Två av Boosts egna kreatörer har varit med och skrivit serien, Adina Romare och Amanda Romare (som även skrev boken) så jag tog tillfället i akt att prata med dem för att få lite insikt i hur processen har varit och vad dom har lärt sig under resan.

De berättade att det var en lång process att få in serien på Netflix och de började egentligen redan innan boken var publicerad. Efter Amanda skrivit manuset och Adina läste det så kände de att det fanns något där att jobba vidare med i andra format också. De är båda producenter och öppna för att testa olika vägar för att gå fram med ett projekt.

“Vi [hade] ju försökt få upp finansieringsdörrarna och komma in i branschen väldigt länge och vi vågade inte riktigt lita på att boken skulle bli utgiven,” berättar Amanda.

Så de tog kontakt med produktionsbolaget Jarowskij med en ide att göra en dejting podd baserad på boken. Jarowskij nappade och de tog fram en pilot, men det projektet gick inte vidare.

Omslag till boken i rosa med titeln i gröna bokstäver

När boken sen publicerades och det gick så bra, gick tankarna ganska snabbt till att adaptera den till en TV-serie. I och med att de redan hade ett så pass bra samarbete med Jarowskij och producent Emma Nyberg så blev det tryggt och roligt att samarbeta med dem. Amanda och Adina producerar inte serien men är båda med som manusförfattare och har varit med hela vägen.

Det har inte alltid varit helt lätt eftersom det inte riktigt finns en position i den svenska branschen som täcker det som de vill vara, det närmsta är kanske den amerikanska rollen showrunner som är en självklarhet i USA. Amanda delar att redan när hon sålde rättigheterna till Jarowskij så var det viktigt att få in att de skulle vara med i alla steg och att hon och Adina kan vara lite jobbiga ibland för att de vill se till att det är förankrat. “Vi tror att de blir bättre så, men är lite ovanligt.”

Både producenten Emma och huvudförfattare till serien, Moa Herngren och Tove Eriksen Hillbom, var väldigt stöttande och generösa och bjöd in dem i processen ändå. De kom på studiebesök till Malmö och såg de riktiga platserna och träffade Dr Pepper gänget och gjorde gedigen research. Efter det påbörjades arbetet med att sälja in serien och det tog över ett år att få det slutgiltiga beslutet att det faktiskt skulle bli en serie. Inte nog med att det var lågkonjunktur i branschen med få inköp, men själva processen hade många utvecklingssteg innan de visste om allt jobb skulle ge frukt. Adina kommer ihåg att de till och med skickade ett julkort från Dr Pepper till Netflix för att hjälpa serien få en ‘greenlight’. “Det är as-nice att få utvecklingsstöd men då ska man ju också jobba med det och då lägger man in allt i det men det känns lite som rysk roulette för det kan sluta med att de skjuter skallen av en och det inte blir något alls,’ minns Adina och skrattar.

Och hur känns det nu då? De har arbetat i över tio år men ändå känns det som att helt plötsligt står de på den andra sidan och har en ‘succéserie’ på händerna.

“Det är inte jättelätt, det är svårare än man trodde – man är ju väldigt glad att det hänt och privilegiet där man är, men det är inte bara grönare på andra sidan,” reflekterar Amanda.

“Men det är ju ändå jävligt mycket skönare på denna sidan än den andra,” flikar Adina in.

Det håller de båda med om, men vill ändå dela att arbetet i sig inte ändras så mycket, det är fortfarande svårt att får saker gjorda, men den stora skillnaden är att fler folk vill höra ens idéer nu. Att man kanske är precis likadan som tidigare men helt plötsligt anses man vara lite bättre. Det är så mycket man inte kan kontrollera, och Amanda känner själv att hon haft mycket tur för att de skulle nå igenom nålsögat för att få det gjort och tycker det är viktigt att lyfta det.

Pressbild på Amanda Romare
Pressbild på Amanda Romare inför lansering av boken Foto: Lina Arvidsson

Det skiljer sig lite med att jobba med ett stort bolag som Jarowskij och Netflix jämfört med när de driver deras egna projekt. En stor lärdom är att det både kräver vissa kompromisser och att man vågar slåss för sina idéer. “Man måste orka kriga för de delar man tycker är viktigt,” säger Amanda. Men det känns också lyxigt att kunna fokusera på skrivandet och utveckling av serien, det är det man får i utbyte. Och ibland måste man kunna acceptera att man har fel, att det finns andra parametrar att ta in och andra idéer som kanske funkar bättre i detta sammanhang. De fick mycket stöd från Jarowskij och Netflix att det skulle vara lokalt förankrat i Malmö, men ibland fick Amanda och Adina ta in att vissa saker kanske blev lite för snävt i humorn för att kunna översättas till en nationell och global publik. Och nu när serien träffar sin publik och får så fin respons så känns det som att de alla tillsammans lyckades få fram något gediget. “Striderna och kompromisserna är värt det även om det inte kändes det i stunden,” säger Amanda.

Amanda och Adina fick sitt första stöd av BoostHBG 2014 för sitt transmedia projekt Den Andra Sidan som inkluderade bland annat webb TV-serien Gabriel Klint (numera Änglavakt). Det var deras allra första projekt och de hade ingen erfarenhet från branschen eller gått någon utbildning.

“Vi hade ju våra drömmar men att Boost hjälpte oss där, ingen bullshit, men det var allt,” säger Adina.

Amanda lägger till att hon nog inte hade jobbat med film alls om det inte var för det tidiga stödet.

“Den settingen och stabiliteten som Boost gav, för vi kom från landet och hade inte jobbat med film alls, så den grunden Boost gav oss är det vi byggt vidare på i alla våra projekt och det är lite häftigt, att stöd för utveckling får så stora ringar på vattnet,” säger Amanda. “Vi fick det stödet, vi fick lite självförtroende, vi orkade fortsätta pusha på grund av den världen Boost gav oss. Och så har vi nu helt plötsligt en serie på Netflix.”

“Helt plötsligt, tretton år senare,” skrattar Adina

Vad väntar här näst? Amanda och Adina har flera olika projekt på gång i olika stadier, från film och TV till teater och radiodrama. “En dröm är att göra ett [stort] projekt där vi får vara samproducenter och ha mer final say,” säger Adina. “Jag tror det är showrunner jag vill vara, det är en skön position att ha,” säger Amanda.

För att vara helt transparent så har Amanda och Adina även varit mina producenter och vänner sedan vi en gång träffades på en Boost julfest för flera år sedan. Och om det är något som jag har lärt mig från dem under alla dessa åren av samarbete och alla bakslag och framgångar så är det att man ska våga satsa, även om det känns läskigt, även om man inte känner sig helt redo.

“Allt det här kan låta så storslaget men jag måste bara säga, vi hade ju inte ens ett manusprogram på datorn när vi satte igång. Vi hade skrivit manus innan men då var vi så jävla hillbilly att vi skrev det i Word,” säger Adina. “Där var Moa och Tove skit-schyssta med det och hjälpte oss.”

“Det är verkligen learning by doing,” skrattar Amanda.

Bild med tre cirklar i rosa, rött och lila. Framför det en bild på textens författare Hillevi Gustafson.

/ Hillevi Gustafson – frilansande branschanalytiker och
filmskapare – för BoostHBG/Kulturförvaltningen i Helsingborgs stad

Avbryt

Lämna en kommentar