Filmpolitik i förändring – Olle Bugge om branschens engagemang under 2025
2025 har präglats av en intensiv diskussion om svensk filmpolitik, talangutveckling och regionernas ansvar för framtidens filmskapande. Mot bakgrund av förändringar på nationell nivå har samtalsserien Filmpolitik i förändring samlat filmskapare, organisationer och publik i Skåne för att gemensamt förstå vad som står på spel – och vad som faktiskt går att påverka.
I denna intervju blickar Hillevi Gustafson tillbaka på året tillsammans med Olle Bugge, verksamhetsutvecklare på Oberoende Filmares Förbund, och sammanfattar de viktigaste insikterna, frågorna och lärdomarna från ett initiativ som fortsatt sätter avtryck inför 2026.
Under 2025 har FilmCentrum Syd, Oberoende Filmares Förbund, Sveriges Filmförbund, Centrum för dramatik, Film i Malmö och WIFT Sverige tillsammans bjudit in till flera träffar under rubriken Filmpolitik i förändring. Den sista träffen för året gick av stapeln den 19 november, och det kändes som ett bra tillfälle att checka in med Olle Bugge, verksamhetsutvecklare på OFF, för att höra mer om initiativet och vad som väntar härnäst.
Startskottet för initiativet kom när Svenska Filminstitutet i oktober 2024 informerade om att en av deras två dokumentärfilmskonsulenter skulle tas bort. SFI meddelade samtidigt att det skulle bli svårare – och i våra öron i princip omöjligt – för filmskapare som tidigare inte fått finansiering att få stöd för sitt projekt via SFI. På frågan om vad som skulle hända med talangutvecklingen svarade SFI under samma möte att det primärt skulle bli regionernas ansvar.
Det började med ett panelsamtal i februari 2025, där det blev tydligt att fler träffar skulle behövas och att många ville engagera sig i frågorna. Under hösten har arrangörerna genomfört tre träffar på biograf Hypnos i Malmö. Olle berättar att de haft mellan 40 och 60 deltagare varje gång – alltifrån filmstudenter, filmpublik och nyetablerade filmarbetare till producenter och regissörer med många års erfarenhet.
”Vårt mål, som vi också upplever att vi har uppnått, är att belysa för våra medlemmar vad som pågår inom filmpolitiken. Vårt andra mål har varit att genom dessa träffar skapa en förståelse för att filmpolitik går att förändra, så länge vi fortsätter diskutera frågorna och vågar göra något åt det vi tycker är fel.”
I och med att så många deltagit har det varit en utmaning att se till att alla får höras. Arrangörerna har testat olika diskussionsmoment och försökt säkerställa att ingen grupp känner sig mindre representerad. ”Att få med så mycket som möjligt inom filmpolitiken har också varit en stor utmaning. Vår konstform är otroligt bred och kanske mer komplex än andra. Det finns många delar att prata om, men vi känner att vi har fått med det som är mest relevant och aktuellt för våra medlemmar.”
Just nu sammanställs de tankar och lärdomar som samlats in, och resultatet kommer att delas under 2026. Under tiden sammanfattar Olle sina egna viktigaste insikter så här: ”Förståelsen för hur mycket detta faktiskt betyder för så många. Oavsett om du är student, publik eller har arbetat i 30 år som filmproducent – alla påverkas av dessa beslut förr eller senare. En stor lärdom är också hur mycket betydelsefull kunskap och erfarenhet som finns i Skåne, både hos unga och mer erfarna. Min förhoppning är att fler vill engagera sig i dessa frågor genom föreningar eller annan opinionsbildning.”
Som i ett närmast perfekt narrativt avslut kom också nyheten att Svenska Filminstitutet återinfört den andra konsulenttjänsten för dokumentärfilm samma dag som det sista mötet för Filmpolitik i förändring, efter stark kritik från branschen. Den nya konsulenten, David Herdies, tillträder i januari 2026. Budgeten för dokumentärfilm är dock oförändrad.
/ Hillevi Gustafson – frilansande branschanalytiker och
filmskapare – för BoostHBG/Kulturförvaltningen i Helsingborgs stad
Lena Pe Pålsson
Väldigt bra skrivet, Hillevi!/ Lena Pe