BoostHBG Innovation Lab x Nostradamus Collective: Framtidens produktionsstad

BoostHBG har inlett ett samarbete med Göteborg Film Festivals framtidsrapport för film: Nostradamus-initiativet för att undersöka de stora frågor och utmaningar som filmbranschen står inför under de kommande åren, samt skapa forum och nätverk där vi kan hitta lösningar och dela kunskap med varandra. Vi kallar initiativet för Nostradamus Collective och utformningen för samarbetet kommer att prototypas under 2025, efter ett första event under filmfestivalen den 29 januari. Mer information om samarbetet kommer, så håll utkik!

Redan i november 2024 smygstartade vi med ett test för att ta oss an en första utmaning tillsammans. På Parken: center för innovation i Helsingborg samlade vi ett gäng branschkunniga – från linjeproducenter till filmkommissonärer till representanter för offentlig verksamhet – för att undersöka frågan: hur kan en stad bli den bästa partnern för en filmproduktion? Här är några av lärdomarna från dagen:  

#1: Samma utmaningar återkommer från stad till stad 

Ett återkommande problem i många städer är bristen på kunskap inom kommunens förvaltningar och näringsliv om hur filmproduktioner fungerar och varför de är viktiga för staden. Ofta är det en enskild person som har koll, och när den personen slutar försvinner kunskapen. Det saknas även ofta tydliga strukturer för de regelverk och policyer som gäller för filminspelningar, till exempel vid markupplåtelse.

En annan praktisk utmaning är tillgången till el. Det kan vara långa handläggningsprocesser och stora hinder för att till exempel kunna använda ett elskåp i en produktion. Tillståndshandläggning kan också vara ett stort problem, speciellt under högsäsong. Inte alla städer har en tydlig process eller policy om vad som gäller eller vem som ansvarar för filmfrågor – och då kan det bli ett ”nej” för personen som fattar beslutet inte har kompetensen kring vad som går att göra eller inte. Det lyftes också att det inte bara är kommuner som kan vara svåra – ofta är de till och med ganska enkla att ha att göra med – utan den stora utmaningen är att samarbeta med Länsstyrelsen kring de vägar som kommunen inte ansvarar för.  

#2: Hitta innovativa lösningar tillsammans 

Något en stad kan göra för att attrahera produktioner är att erbjuda bra resurser för virtuell location scouting. Då är det enklare att visualisera om en produktion skulle kunna passa i staden och vilka platser som är intressanta. Det sparar både tid och pengar.  

Ett annat exempel är tillgång till flexibla produktionskontor, samt garage för att parkera produktionsbilar säkert – en stor kostnad för produktioner. Behoven är olika beroende på fasen man är i, allt från bara några personer till upp till 30-40. Om en stad har tillgång till lokaler som produktionen kan antingen hyra billigt och flexibelt, eller få tillgång till gratis, så är det en stor besparing. 

När det gäller utmaningen med elskåp att tillgå så kan en stad hjälpa till med att koordinera mellan produktioner och elbolag, eller tillhandahålla rätt personal för att koppla på ett elskåp för en produktion. I dessa fall skulle det vara enklare att välja bort generatorer som är kostsamma, högljudda och ovänliga för miljön. 

En stor fördel för produktioner är att det finns en tydlig ingång till staden, en så kallad filmlots. Detta är en person eller struktur som har det övergripande ansvaret för film i staden och kan navigera olika avdelningar och förvaltningar tillsammans med produktionen. Det är en person som man kan ringa om man behöver få en gata skottad snabbt på morgonen eller om en gatlampa behöver släckas. En person som kan hjälpa med att lösa parkeringsfrågor, t.ex. någon form av parkeringstillstånd som en produktion kan ansöka om i förväg för att göra det smidigt. Filmlotsen kan även stå för kontakter till näringslivet i staden som har blivit tillfrågade om vad de kan i sin tur erbjuda produktioner, t.ex. vilka hotell som erbjuder rabatter eller vilka lokala filmarbetare som finns att anställa. 

En viktig sak att tänka på när man diskuterar olika saker som en produktion kan få tillgång till gratis är hur det påverkar kravet på spend som produktionsincitament. Om en produktion måste spendera en viss summa i en stad så kan det bli motsägelsefullt att erbjuda gratis resurser.  

#3: Hållbarhet en allt viktigare faktor

Det blir vanligare och vanligare med krav från finansiärer kring hållbarhet och miljöpåverkan i produktioner. Det finns uträkningar som visar att det är ekonomisk fördelaktigt att anamma hållbara metoder för en produktion. Dock finns det ibland barriärer för dessa, till exempel konstanta tågförseningar som gör flyget mer pålitligt, biluthyrare som inte erbjuder tillräckligt många elbilar, extra matkostnader på grund av eventuellt missnöje i teamet med vegetarisk kost, med mera. Mer fokus på hållbarhet kan även skapa en extra börda på teamet, vilket man vill undvika för den social hållbarhetens skull. 

Här finns kanske en möjlighet för en stad att erbjuda lösningar som skulle göra produktionen både enklare och mer hållbar. Till exempel, finns det möjlighet att tillgå portabla laddare för elbilar? Eller kanske underlätta med sopsorteringen så att arbetet inte helt faller på produktionen? En annan tanke som diskuterades var att de flesta städer har utbildad och kompetent personal som arbetar med miljöfrågor dagligen och som försöker hitta hållbara lösningar för staden. En möjlighet är att kompetensutveckla så att någon av dessa har extra fokus på just film och TV-produktioner och kan erbjuda vägledning och smarta lösningar. Någon form av hållbarhetsbonus eller ekobonus skulle också kunna bakas in i produktionsincitamenten.  

#4: Alla vinner på långsiktighet

Om en produktion har en bra upplevelse i en stad så vill man gärna komma tillbaka, antingen till nästa säsong av en TV-serie eller nästa filmprojekt. Just TV-serier är bra tillfällen att hitta långsiktiga samarbeten som gynnar både staden och produktionen. Ofta blir budgeten mindre de följande säsongerna, vilket är en utmaning för produktionen. Men om en stad till exempel kan låsa upp nya typer av icke-finansiella stöd för produktioner som återkommer, kan det gynna staden genom att hålla arbetstillfällen och spend hos dem. Produktionen gynnas i sin tur av att deras budget sträcker sig längre. För att produktioner ska vilja återkomma är det viktigt att det har funkat bra med alla processer som staden tillhandahåller, så som tillstånd och markupplåtelse och liknande. Men produktionen måste även ha värnat om sin lokala partner.  

Vad händer nu? 

Detta var ett första steg för att försöka identifiera utmaningar och möjligheter. Nu är det upp till oss alla att ta detta vidare och se vad som faktiskt kan omsättas i praktik. BoostHBG och Nostradamus Collective delar dessa lärdomar så att det kan appliceras och testas av vem som helst. Finns det frågor eller funderingar så är det bara att höra av dig till oss för vidare samtal och vägledning. Vi vill även gärna höra mer om era perspektiv och erfarenheter? Lyckade exempel och fallgropar att undvika. Målet är att skapa en hållbar, innovativ och kreativ bransch – något vi endast kan lyckas med tillsammans som ett community.  

Utöver detta så är det såklart omöjligt att prata om produktionsincitament utan att prata pengar. Överlag är det ofta ett ekonomiskt beslut som avgör var man förlägger en produktion. Men i ett landskap där fler och fler regioner och städer försöker få till produktionspengar så kan man ändå se över vad som går att erbjuda utöver finansiering, för att göra sin stad attraktiv som inspelningsplats. Om flera städer erbjuder liknande produktionsstöd kan andra incitament bli avgörande.

Det är också viktigt att tänka på framtiden i dessa diskussioner. Filmbranschen kan vara en förebild för hur man jobbar hållbart, både socialt och miljömässigt. Lärdomarna som städerna får från filmproduktioner kan även översättas till andra typer av främjande aktiviteter. Det viktiga är att vi testar och lär oss tillsammans, så att de bästa idéerna sprids. På så vis skapar vi en förutsättning för bättre inspelningar framåt. 

Från vänster: Hillevi Gustafsson (BoostHBG), Jan Daae (BoostHBG), Thomas Nilsson (Linjeproducent), Johan Ågren (Location Manager/Linjeproducent), Peter Hiltunen (Kulturakademien), Tomas Gammeltoft (Head of European Writers Club), Mikael Svensson (Head of Southern Sweden Film Commission), Josef Kullengård (Head of Industry Göteborg Film Festival), Tess Tammer (Location Manager),  Johanna Koljonen (Film Strategist / Moderator för dagen), Bjarke Pedersen (BoostHBG), Cia Edström (Head of Programme TV Drama Vision), Alyssa Lewin (BoostHBG)

Avbryt

Lämna en kommentar