TRE SNABBA MED BOOSTHBG #9

röda biografstolar

Det händer så mycket i branschen hela tiden och det kan vara svårt att hänga med. Men oroa dig inte, det är dels därför BoostHBG finns. Dessa snabbisar är tänkta som en liten teaser om ett ämne, som du sen kan grotta ner dig igenom att klicka på länkarna när du har tid och intresse för det. Första upplagan för året fokuserar på lärdomar och tankar som väcktes under Göteborgs Film Festival. Förutom spännande filmvisningar och givande möten med kreatörer så bjuder festivalen på flera tillfällen att fördjupa sig i utmaningarna som branschen står inför. 

1. Filmforum, är festivalens plattform för branschen och inleddes med samtal om biografen och dess roll både för publik och filmskapare i streamingsamhället. Först ut var ett snack med Kalle Boman som uttryckte tanken att publiken är helt nödvändig för att skapa en biograf, att det i grunden handlar om att skapa en gemensam upplevelse som man kan diskutera efteråt. Att biografen hade en bestående och viktig del i samhället var självklart, dock lyftes frågan om vad som händer om priset för biljetter fortsätter att stiga. Vad betyder det för samhället om många inte har råd att följa repertoaren? Historiskt har biografen ofta varit en tillflykt under turbulenta tider och en kulturform som var prismässigt överkomligt för de flesta att ta del av. Frågan är hur detta kommer se ut under nuvarande pressade tider. Biograferna har redan haft svårt att återhämta sig från pandemins besökstapp men det finns signaler som visar att det kanske pekar uppåt igen, enligt Nordiska Film och TV Fonden såldes 22% fler biljetter under 2022 jämfört med 2021.

Ett sätt som många biografer försöker hålla fast vid publiken är genom olika mervärdeskapande aktiviteter som filmevent och servering vid biostolen. Detta diskuterades i panelen ”Håller Filmen På Att Dränkas i Vin” där medverkande i panelen främst pratade om olika sätt en biograf kan arbeta för att fördjupa filmupplevelsen för publiken, inte bara genom vin. De lyfte vikten av olika typer av aktiviteter beroende på vilken film och vilken publik det gäller, alla vill inte ha samma sak. Daniel Tollefsen Altamirano, biografföreståndare för Folkets Bio i Umeå, betonade hur väsentligt det är att bygga tillit med en publik, att vara en biograf som folk lär känna och får en personlig relation till. Om det var något som oroade om ”event-ifieringen” av biografupplevelsen var det att man kanske glömmer bort att bio kan också vara ett vardagsnöje och det finns plats och publik för båda typerna av filmvisning.

Alexandra Lige Berlund, Community Manager här på BoostHBG, tog med sig flera frågeställningar från dagarna i Göteborg som fortsätter vara spännande och viktiga för oss att reflektera över framåt: Vart vill filmskaparna vara? På bio eller på en streamingtjänst? Hur tänker en då kring kurerat innehåll? Finns det med i planeringen av skapandet av filmen eller släpps det till en annan part att planera och styra upp när filmen väl är klar?

2. Under TV Drama Vision diskuterades inte endast TV-formatet utan även ljuddrama och spelvärlden. I ett panelsamtal kring ljuddrama höll de medverkande med om att barriärerna mellan format kommer fortsatt luckras upp och att det går att se ljuddrama både som en berättarform i sig men också som en bra plats att inkludera idéer som sen kan utvecklas vidare i andra berättarformat. Josef Fares, filmskaparen som numera driver spelstudion Hazelight, bjöds också in för att prata om att skapa berättelser för spel jämfört med film. Det som han uppmanade filmare att ta med sig från spelvärlden var en friare kreativitet som tillåter alla att aktivt delta och bidra till den kreativa processen.

Att göra film och TV av spel är inget nytt för Hollywood och Hazelights spel It Takes Two verkar vara på väg mot en adaption, men det är sällan givet att ett bra spel översätts till en gripande filmisk berättelse. En stor snackis för tillfället är nya HBO serien The Last Of Us som är baserad på ett otroligt populärt spel och adapterades av manusförfattaren av Craig Mazin (Chernobyl) tillsammans med Neal Druckmann som skrev spelet. Än så länge har serien blivit välmottagen och podcasten Culture Gabfest diskuterade vad det är med det här spelet om gör att det fungerar så bra som TV-serie när andra inte lyckats.

3. Årets Nostradamus rapport kommer släppas under Cannes Film Festival men media analytikern Johanna Koljonen gav en förhandsvisning om vad som kommer tas upp i den under GIFF. Detta kommer vara den tionde upplagan (föregående års rapporter kan läsas här) Johanna passade på att blicka tillbaka över de utvecklingarna som hänt inom branschen under det senaste decenniet. Hon ställde två spännande frågor som kan vara bra för oss alla att reflektera över. Först, vad kan det vara som vi idag tar för givet som om tio år kommer kännas helt förlegat?  Och vad är det som känns omöjligt idag, men kan komma att bli helt normaliserat om tio år? Ett exempel är att det för tio år sedan pratades mycket om transmedia (något bland annat som BoostHBG fokuserade på) och mycket av branschen avfärdade det. Men idag, även om ordet i sig fallit ur bruk, så har själva principerna blivit en grundpelare för hur branschen fungerar idag, som vi såg med samtalen om audiodrama och spel-adaptioner. Som Johanna formulerade det ”Some things might seem stupid because they aren’t working now, but the might have fundamentally sound principles.” Det för definitivt tankarna till saker som AI och hur det kan komma att påverka filmskapande framöver, på gott och ont.

Den största lärdomen efter tio år av rapporter är att förändring är oundviklig. Och om förändring är konstant så har vi också möjlighet att påverka hur branschen utvecklas. För att göra det måste vi fråga oss själva vad det är för bransch vi vill verka i och vad vi kan göra för att skapa den. Johanna avslutande med uppmaningen att spendera tid med unga personer och faktiskt lyssna på dem om vad deras intressen och vanor är när det kommer till hur de konsumerar berättelser.

Som en bubblare i denna festivalupplaga av TRE SNABBA rundar vi av med reflektioner från Fredrik Öjbro, avdelningschef för BoostHBG och Program och produktion, på Dunkers kulturhus.

”Jag upplever att vi verkligen befinner oss i en bristningspunkt för tillfället i samhället. Efter år av effektivisering så går inte ekvationen längre ihop överhuvudtaget. Villkoren för de som arbetar är inte upp till förväntan, de monetära resurserna lever inte upp till de nivåer det för tillfället kostar och publikunderlaget är för litet. För mig har det aldrig varit så tydligt att det är ingen som sitter på lösningen. Efter att både besökt Sweden Live (branschträffen för musikbokare) samt Göteborg Film Festival inser jag att vi verkligen måste fortsätta våga testa och dra lärdomar. Många eftersöker goda exempel att efterhärma för att hitta koden. Men det är ingen som har funnit koden. Allt vi lärt oss innan pandemin stämmer inte längre. Så det är lönlöst att försöka leta efter rätt lösning som är applicerbar på allt. Det enda vi kan göra är att ta inspiration av varandra, testa det vi tror på och verkligen skapa det vi tycker är något extraordinärt. Vi måste lära oss att paketera det komplexa enkelt och utvärdera det vi gör. Efter dessa dagar med två branscher som jobbar inom samma sektor så är jag stärkt att BoostHBGs metodik om att fokus på innehållet, målgruppen i fokus och innovativa arbetssätt är rätt. Att vara innovativ är inte alltid att anamma den nyaste tekniken utan minst lika mycket att våga utmana cementerade förhållningssätt. Innovation är inte alltid high-tech eller mätbart via statistik. Innovation kan också vara low-tech lösningar som förenklar ens vardag för att ge utrymme för något annat. Det gäller inte att arbeta hårdare och springa in i väggar utan att arbeta smartare och tillsammans. Jag tror fortsatt på att det är communityt som är grejen. Att vi synliggör varandras kompetenser och vågar sätta ord på ofärdiga tankar. Hur ska annars personer i din omgivning veta vad du drömmer om? Om vi inom beslutsfattande funktioner kan applicera mer snabba beslutsgångar till uppstyrda organisationer tror jag vi är på god väg. Det är något jag kan göra utifrån min yrkesroll dvs hitta strukturer som möjliggör beslut i en snabbfotad värld där beslutsgångarna inte hänger med.”

TRE SNABBA med BoostHBG sammanställs och skrivs av Hillevi Gustafson, Screen Industries Strategist på BoostHBG och kommer ut ungefär var tredje vecka. Det är ett format under utveckling så vi ser framemot att utforska det med dig – hör bara av dig med tankar, feedback eller förslag till tresnabba@boosthbg.se

Avbryt

Lämna en kommentar