Tre snabba med BoostHBG #6

videoprojektor

Hillevi har tittat närmare på baksidan av publikens makt, när det begränsar vem och vilka som får ta del och medverka i berättelser. Hur distributionsmodellerna har kastats om och hur fler filmer har hybrid releaser. Sist men inte minst skriver Hillevi om filmtoppslistans eviga charm. 

1. Vi på BoostHBG har pratat mycket om hur audience empowerment, eller publikens makt, är en av de stora utmaningarna och möjligheterna som filmskapare måste navigera i branschen idag. Detta återfinns i många olika typer av uttryck och situationer, och kan både hjälpa en film nå ut till fler men kan även skapa problem när en viss del av publiken stretar emot visionen som filmskaparen har skapat. Bland annat kan den makten användas för att försöka begränsa vem som får ta del och medverka i berättelser, som till exempel när Star Wars skådepelaren Kelly Marie Tran var tvungen att lämna flera sociala plattformar på grund av trakasserier från olika delar av publiken som inte tyckte hon passade in i den världen. Ett nytt exempel på detta är hur några har försökt ändra den nya filmatiseringen av Den Lilla Sjöjungfrun så att skådespelaren ser ut att vara vit, som de tycker Ariel borde vara. Även Amazons nya storsatsning Maktens Ringar har utsatts för liknande fan omarbetningar, specifikt på grund av mångfalden i castingen för flera olika mytologiska karaktärer. Detta kan ses som ett sätt där publikens nya makt gentemot kreatörer skapar problem och konflikter, som upphovsmakarna måste kunna hantera och navigera eller åtminstone vara medvetna om. Risken för medverkande att utsättas för kränkningar är på många sätt större nu än det varit förr i och med sociala media och detta är något som måste navigeras och bemötas.


2.
Sedan pandemin stängde ner biografer runt om i världen så har de gamla distributionsmodellerna kastats om helt och ännu har det inte riktigt landat i vad som kommer funka framöver. Mycket har skrivits om hur hybrid releasen, där en film släpps både på biograf och online (antingen som del av det ordinarie sortimentet på en streaming plattform eller som premium innehåll som kräver en extra avgift) samtidigt och hur det kanske kommer bli det nya normala. Det finns de som tror helt och hållet på att det kommer bli så och påpekar att det är det distributionsformatet som är mest publik-vänligt, man litar helt enkelt på att publiken väljer den plattform eller kontext som funkar bäst för deras förutsättningar.

Men det skapar även problem i och med att det kan ge sämre ekonomiska resultat för stora filmer. Senaste filmen i skräckfilmserien om Michael Myers, Halloween Ends, släpptes nyligen i USA som en hybrid release och filmen levererade inte riktigt de biointäkterna som det hade förutspåtts. Även regissören av skräckfilmen Freaky, som fick samma typ av release och floppade, tog till Twitter för att begära att de stora film studiorna att sluta experimentera med nya release strategier på ett sätt som missgynnar de som gjort filmerna. Det är såklart svårt att säga exakt vad som påverkar det ekonomiska utfallet av en film, men det ser i alla fall ut som att det kan vara så att Halloween Ends förlorade ekonomiskt på strategin. I och med att streaming plattformarna är dåliga på att dela data så är det även svårt att säga om det istället var så att många fler såg filmen än som hade gjort det på bio och det är vinsten i stället. Netflix har istället gått åt andra hållet med en exklusiv biograf lansering för nya Knives Out filmen innan det kommer på deras streaming plattform. Just nu verkar det som vi inte kommer närmre en formel som funkar för alla på ett tag än, och det är kanske det som blir framtiden – att varje film, även på blockbuster nivå, kommer behöva ha en skräddarsydd release om ser till just den filmens, och dess publiks, förutsättningar?

3. Visst är det något otroligt roligt med film listor? Det skapar debatt, ger en bild av samtidens smak och intressen, och påminner mig i all fall om hur många filmer jag borde ha sett men fortfarande inte riktigt hunnit med.  Anledningen jag sitter och tänker på just filmlistor är att FLM släppt en ny lista med det onekligen spännande namnet De bästa svenska filmerna genom tiderna. Detta är en uppdatering på en lista de släppte 2012 och en av deras skribenter har sammanfattat lite av förändringarna i valen, bland annat att det har lyckats komma in lite fler kvinnliga upphovsmakare i mixen även om det fortfarande domineras av män. Listan i sig är en riff på den internationellt kända The 100 Greatest Films of All Time av filmtidningen Sight & Sound som även den ska få en uppdatering innan året är slut.

Detta är så stora, undersöknings baserade listor som visar en generell bild av de filmer som ”kunniga” inom film kulturen valt. Vill man ha lite andra alternativ och olika teman så kan jag tispa om Letterboxd, en social plattform som helt byggs kring publikens egna rankingar och listor. Även regissören Edgar Wright har skapat en lista för streaming tjänsten MUBI om man vill se hur han värderar filmer genom tiderna. Så om du inte vet vad du ska kolla på nu i höstmörkret så kan du alltid trilla tillbaka till någon annans lista och bara trycka play istället för att evighetsskrolla i Netflix-katalogen.

(Bubblare: Både filmlistorna och omskapandet av Lilla Sjöjungfrun är exempel på olika typer av uttryck för fankultur. Den första brukar benämnas som curatorial fandom och den andra som transformative.  Vill du djupdyka i vad detta är och hur de är olika så kan du läsa mer här.

Tre Snabba med BoostHBG kommer ut ungefär varannan vecka och skrivs av Hillevi Gustafson, Screen Industries Strategist. Det är ett format under utveckling så vi ser framemot att utforska det med dig – hör bara av dig med tankar, feedback eller förslag till hillevi@boosthbg.se

Avbryt

Lämna en kommentar