Tre snabba med BoostHBG #5

Clerks

Hillevi skriver om CLERKS som inspiration till gräsrotsdistribution, om lärdomar från Nordisk Panorama och om att det är fortsatt stormigt bland strömmningsjättarna

1. Filmskaparen Kevin Smith är tillbaka med Clerks 3, den senaste och slutgiltiga uppföljaren till hans karriärstartande Clerks från 1994. Originalfilmen är en av 90-talets klassikers och Smith producerade filmen själv och finansierade den med sitt kreditkort. Hans DIY approach till film fortsätter och han turnerar just nu runt i USA med Clerks 3 för att säkerställa att filmen når sin publik. I ett avsnitt av podden The Business diskuterar han varför han tycker detta är viktigt och hur den enda anledningen att Clerks 3 kunde göras var att en annan av hans filmer, som existerar i samma filmiska berättelsevärld, sålde så pass bra på DVD/BluRay även om det egentligen var långt efter, som det var ett säkert kort inom filmbranschen. Hans analys är att detta visar att det fortfarande finns en stark kommersiell marknad för filmer av en viss budget, så länge man vet hur man på bästa sätt bygger och förvaltar en relation med sin publik.

Det kan vara enkelt att vifta bort detta eftersom Kevin Smith ändå har kultförklarats av många, det känns kanske enkelt att han kan bygga en film kring en biografturné, men hans mindset är tillgängligt för alla oavsett vart man ligger i sin karriär. En stor del av att bygga en hållbar karriär handlar om att navigera distribution och överflödet av innehåll som finns tillgängligt numera. Filmfestivalen Sundance bjöd in till ett online samtal om just detta och hur man kan tänka kring sina kortfilmer.  (Du måste ha ett gratis konto för att se videon).

2. På tal om filmfestivaler så avslutades Nordisk Panorama i förra veckan med bland annat pris för Nelly & Nadine, en dokumentärfilm som en av våra nuvarande Boostade kreatörer Caroline Troedsson var fotograf på. Under festivalen bjöds det bland annat in till deras årliga Town Hall event där min kollega Jan Daae summerar lärdomarna så här:

– Nordisk Film & TV Fond arrangerade ett Town Hall-möte i samarbete med festivalen med syftet att diskutera läget i den gemensamma nordiska dokumentärbranschen. Keynote speaker var Kjetil Lismoen från norska Rushprint, som varnade om att ”Winter is coming” till branschen med referens till den politiska situationen i många europeiska länder, där demokratin och yttringsfriheten är under press. Kriget i Ryssland och framgången från extremhöger-politiskapartier generellt i Europa var bara några exempel. Lismoen påpekade framför allt med bekymring kopplingen mellan politik, finansiering och (film)kulturen även i de nordiska länderna, där han ser pressen på konstnärer som ett rejält problem när det gäller en oberoende yttringsfrihet. Med stor förtroende i dokumentärbranschen uppmanade han till slut till att alla måste ”göra sig redo”. Arrangemanget bjöd även på inlägg från Silje Riise Næss, Head of section Artistic Assessment at the Norwegian Film Institute, Axel Arnö, Head of SVT Documentary Department och kreatörerna Patricia Bbaale Bandak, regissör, och Victor Cunha, producent,  som alla medverkade i en livlig diskussion med publiken kring visionen för branschens framtid.

Redan innan festivalen bjöd Nordisk Panorama även in till ett samtal med de nordiska publikservice kanalerna för att diskutera deras olika förutsättningar och utmaningar. Det kan du nu se i sin helhet på deras hemsida, men om du känner att du inte har tid att se hela så har Nordisk Film och TV Fond summerat några av lärdomarna här.

3. Det känns som det här kan bli en väldigt lång följetång men vi måste tyvärr fortsätta att prata om dramatiken kring streamingtjänsternas intåg i Europa. Ett gäng danska producenter skrev i förra veckan ett öppet brev till alla parter och vädjade för en lösning på konflikten som är rotad i kompensation för rättigheter så att produktionerna kan komma igång igen. Enligt deras uppskattning så kostar konflikten över 1 miljard DKK och kommer ta lång tid att återhämta sig ifrån. Samtidigt så har flera franska traditionella TV kanaler gått ut med kritik mot bland annat Disney+ eftersom de argumenterar att strömmningsjättarnas approach till biografvisningsfönstret är mer eller mindre utpressning och riskerar hela det traditionella franska film finansiering systemet. Här hemma är det än så länge mindre dramatiskt, den senaste utvecklingen är att förbundet Scen&Film har lyckats komma fram till ett nytt rättighetsavtal med Netflix angående TV serier som produceras i Sverige som liknar det som redan finns för långfilmer.

Tre Snabba med BoostHbg kommer ut ungefär varannan vecka och skrivs av Hillevi Gustafson, Screen Industries Strategist. Det är ett format under utveckling så vi ser framemot att utforska det med dig – hör bara av dig med tankar, feedback eller förslag till hillevi@boosthbg.se

Avbryt

Lämna en kommentar