VR-eftermiddag med BoostHbg!

Hej du nyfikna!

Vill du testa spännande VR-verk samt lära dig hur en 360°-kamera fungerar? Då är du varmt välkommen på öppet hus hos oss på Boost den 13/10 mellan kl 15:00-19:00.

Kl 17:30 kommer vår duktiga kompis Herman Fredlund att instruera hur Samsungs 360°-kamera fungerar, samt berätta om hur han har använt sig av tekniken för att spela in en musikvideo som nu visas på VR-festivaler världen över.

Ingen föranmälan krävs utan det är drop-in som gäller (men kom i tid för Hermans genomgång, helt klart värt det :))

Om du har ett specifikt VR-verk du vill att vi ska ladda ner till Samsung Gear eller Oculus, så hojta till Info@boosthbg.se så gör vi vårt bästa to make it happen:)

Självklart finns det även möjlighet för dig att testa den nya kameran!

För uppdateringar om kvällen lajka Facebook eventet.

Vi lär oss tillsammans och öppnar upp dörren för vad som är möjligt!

VR FTW!

Reflektion från ett 24h filmmaraton!

Vår kompis Erik Sundblad lånade utrustning av oss inför ett sjukt spännande 24 timmars filmmaraton med namnenoomaraton Ja det gick helt enkelt ut på att göra en film på tid! Sjukt spännande.

Erik sundblad inspelning av noomaraton.

Då premissen för filmen var att den skulle gå från ax till limpa på 24 timmar hade vi inga idéer eller tankar om hur filmen skulle bli rent dramaturgiskt eller manusmässigt. Däremot hade vi etablerat att vi ville att fotot och klippningen skulle vara präglad av en dogma-estetik.

Klockan 09:00 lördag morgon fick vi sms som innehöll tre platser, tre föremål och ett tema som filmen skulle utgå från. Vi skrev ner alla platser och föremål och gjorde en associationsövning som gick ut på att vi gick genom varje föremål och plats för sig och skrev konstant i två minuter om varje enskild plats och föremål. En historia om en ung man som ville göra revolution men stötte på motstånd uppdagades och vi gick ut för att ta första scenen.

Utifrån improviserade repliker som var baserade på lösa idéer om vad vi ville filma föddes nya idéer och repliker. Det var en väldigt organisk process. Genom att väldigt fort lämna lägenheten och ge oss ut och filma använde vi kameran som ett redskap för att skriva berättelsen, snarare än att ha ett stolpigt framtvingat manus som hade varit tidskrävande och ställt större krav på skådespelarna att memorera repliker etc.

Inbördes hierarki i team finns alltid, men man kan aktivt arbeta för att sudda ut dessa och låta samtliga ha lika mycket att säga till om i val av vinklar, repliker, regi och slutligen klippning. När man arbetar konstnärligt krävs det alltid att någon tillslut säger ”så gör vi”. Men vägen fram till det beslutet bör vara präglat av att alla har fått säga sitt. Så arbetade vi och det fungerade väldigt bra.

Det var även nyttigt att alla höll i kameran, alla skådespelade och alla satt med i klippning. Det skapade en förståelse för de olika rollerna och skänkte en respekt för svårigheten i de olika rollerna som finns i teamet. Detta skapar ett bättre arbetsklimat och det blir högt i tak.

Slutprodukten ligger långt från vår ursprungliga idé. Det beror dels på att vi utvecklade många idéer till det bättre. Dessvärre berodde det även på att vi fick ta till kreativa lösningar i klippningen då ljudet blev hela sju spår i timelinen, detta gjorde att flera finesser och korsklippningar vi hade tänkt oss helt enkelt hade varit för tidskrävande. Så vi fick ha mer musik än tänkt, men det krävdes också mer arbete bakom valet av bilder och klippsekvens då historien hängde ännu mer på att vi skulle berätta den i bilder snarare än i repliker. Vilket jag anser är bra filmskapande, nämligen finess, inte skriva på näsan utan låta åskådaren vara medskapare.

/ Erik Sundblad

Reseberättelse: Miranda Moeschlin på Fårö talangdagar :)

Miranda på Fårö <3<3<3

I början av sommaren fick jag genom Film i Skåne och BoostHbg åka till Talangdagrna på Fårö som arrangeras i samband med Bergveckan. Under fem dagar samlades jag och 23 andra deltagare från olika regioner i Sverige i semesterbyn Sudersand där vi till största delen av tiden hängde i en liten biograf, där vi bland annat hade flera regissörsbesök och filmvisningar.

Det blev snabbt ett intensivt virrvarr av föreläsarnas och deltagarnas filmskapande.
Från morgon till sen kväll hade vi föreläsningar, work in progress­visningar, work­shops och små uppgifter som vi gjorde innnan vi gick och la oss.

Det kändes som att springa runt på filmfestival; att snabbt slänga i sig en macka innan nästa film ska börja för att se allt som en bara hinner, att hela tiden få nya inputs och att veta att ännu fler väntar så fort den nuvarande tar slut.

Och det är just det som var det bästa med talangdagarna; även om inte varje enskild programpunkt gav mig massa nya intryck så blev den sammantagna upplevelsen av alla föreläsningar och ständiga samtal med de andra deltagarna om vad man upplever det som gav mig mest. Att vara på talangdagarna var en kreativ liten bubbla som jag trivdes mycket bra i!

En av de saker vi fick göra var att alla deltagare skulle visa upp en egen film och prata lite om den. Det var ett fint sätt att lära känna varandra lite mer och förstå vad alla brann för att jobba med. För egen del är jag väldigt glad att jag fick visa upp en trailer från min dokumentärfilm som jag jobbar med. Tidigare har jag visat upp den och pratat om filmen med min klass från Filmlinjen på Fridhems Folkhögskola som jag precis gått ut, men det gav något nytt att visa den till personer som inte visste något om mig eller mitt filmskapande. Det gav mig lust att fortsätta jobba med den och att visa den färdiga filmen till ännu fler.

Om jag skulle ge ett tips till alla andra som kommer att vara på talangdagarna så är det att vara ärlig och sann mot dig själv i vad du tycker och tänker, på en sån här plats kommer du att överösas med intryck och olika metoder som lätt kan bli overload i hjärnan, vet du vad du vill kan du lätt plocka med dig de delar du känner ger dig något!

Mötet med alla fina personer på Fårö fick mig att åka därifrån med en enorm lust att fortsätta jobba med film och en stor förhoppning att jag kommer träffa och jobba med dem alla igen!

//Miranda Moeschlin


På bilden ses: Alexandra Dahlström, Yana Martsynkevych, Ismaila Jallow och Hampus Nordenson

På bilden ses: Alexandra Dahlström, Yana Martsynkevych, Ismaila Jallow och Hampus Nordenson

Ismaila Jallow berättelse om Talangdagarna på Fårö

Det krävdes ett par dagars distans för att på riktigt smälta alla fantastiska upplevelser och möten jag var med om under Talangdagarna på Fårö. I skrivande stund har det gått drygt en vecka sedan hemfärden. Förhoppningsvis tillräckligt med tid för att kunna återge de händelserika dagarna på ett tillfredställande, övergripande sätt. Här är min reseberättelse!

På måndag eftermiddag blev jag uppmött av Henrik Harrysson och Martin Hammar på Gotlands flygplats. Vi åkte raka vägen till Systemet och började lassa in. Jag skämtade lite neurotiskt, som jag tenderar att göra i situationer då jag känner mig nervös, om att det gällde att ”plocka på sig ett brett utbud så att sortimentet räcker veckan ut”, varpå Martin slog hål i mina illussioner om att detta skulle bli en vecka där man hinner ta sig ett glas vid slutet av dagen. Tydligen hade föregående års talangdeltagare haft ett så späckat schema att konsulenterna valt att ”lufta upp” schemat inför i år. Något jag uppskattar så här i efterhand.

När alla som skulle hämtas hade hämtats åkte vi mot Fårö och Sudersands semesterby för gemensam grillning. Jag åkte med Martin, Yana, Miranda och Kiggs. Martin berättade att han varit på Gotland/Fårö en gång när han var liten. Pappan hans var präst och hade tvingat med sig familjen på kyrksafari under de nio dagar de befunnit sig på öarna. 33 kyrkor hann de med. ”Där är Bergman begravd,” sa Martin och pekade till vänster. ”Waow,” sa jag – varpå jag tänkte att det skulle vara kul om Martin filmatiserade prästpappans påtvingade kyrkresa.

Väl framme på Sudersands semesterby visade det sig att vi redan hade delats in i stugor. Jag blev inackorderad i stuga 808, tillsammans med bilfärdskamraten Yana Martsynkevych, Lodz-studenten Hampus Nordenson och barndomsförälskelsen Alexandra Dahlström. Inte för att jag på något sätt skulle tillåta mig själv att framstå som starstruck. Jag kan flyga. Är inte rädd.

Nu inser jag att detta skulle bli en väldigt detaljerad reseåtergivelse om detta fortsätter i nuvarande takt. Tänker därför vara fräck och kortsummera litegrann.

Grillningen var kul. Dafoe kändes surrealistiskt. Bergmans ande straffade mig (tog ett kort i hans hus trots förbud och telefonen brann upp utan backup. Inte brann, men smälte sönder inifrån. Allt för en jävla bild). Vargtimmen, grupparbetet: ett helvete (men också ett ypperligt tillfälle att öva sig på att försvara sig mot härskartekniker). Att se andra talangdeltagares filmer och lyssna på deras berättelser; nästan det bästa, mest uppskattade.

Det var också inspirerande att lyssna på de regissörer som gästade bion under veckan. Framför allt Amanda Kernells och Mia Hansen-Loves samtal. Kommer särskilt ta med mig Amandas förhållningssätt till manifeston. Att ta fram ett dokument som hela teamet får skriva under på. En gemensam grund att återgå till och påminna sig själv om. Kommer också förundras över Hampus masterplan att bli Mia HL’s regiass. Och att han lyckades. Hats off.

När Sandra på torsdagen kom fram och bad de närvarande deltagarna att välja mellan att stanna kvar på Malin Nevanders och Alex Haridis workshop i teveserier, eller att följa med och träffa en person (som jag dessvärre inte minns namnet på) som hade varit Tarkovskys regiassistent under 17 år, drabbades jag av beslutsångesten. Trots once-in-a-lifetime-parametern, beslutade sig magkänslan för att stanna. Och det är jag glad för.

Workshoppen mynnade nämligen ut i en uppgift, där samtliga deltagare – tillsammans med sina grupper – skulle komma på en premiss till en teveserie som skulle pitchas dagen därpå. Fick upp skräckbilderna från den föregående gruppuppgiften och blev omedelbart glad för att mina huskamrater – fina som de är i sin egen person – hade valt att åka till regiassen. Men inte är jag någon fegis inte. Senare sa jag till min grupp att jag tänkte göra uppgiften ensam oavsett om de bestämde sig för att delta i pitchen eller inte. De valde att inte delta 🙂

Ismaila tar över scenen och får publiken att ställa sig upp för "vårskriket" .

Ismaila tar över scenen och får publiken att ställa sig upp för “vårskriket”

Detta är en annan sak som varit fet med Fåröveckan. Jag lider och har lidit av scenskräck hela mitt liv. Avskyr alltså egentligen att gå upp på scen, men försöker öva på att ta kontroll över scenen när jag ställs inför situationer då jag måste. Strax innan bilden ovan togs bad jag publiken ställa sig upp och tillsammans skrika ut – i sann Rövardotter-anda – allt vi orkade. Det var ruligt. Fick i efterhand även ganska bra respons på pitchmaterialet, vilket har känts peppande. Har bestämt mig för att söka utvecklingsstöd och satsa på den med fullt krut.

Veckan avslutades vid raukarna. Efter att fåglarna gick till attack. Jag tog ett dopp och plockade på mig två raukstenar för turens skull. Tacktal hölls och stämningen var god. Testade på att dricka hembränt med chokladsås, och då kan det inte längre finnas några ansträngda samtal. Deltagare och konsulenter kunde mötas när solen gick ner.

Tack för fina dagar! Ser fram emot att träffa er igen!

/Ismaila <3


Caroline Drab på Cannes Film Festival

Caroline Drab på Cannes Film Festiva Följ med en utav våra kreatörer, Caroline Drab på hennes resa till Young Nordic Producers Club 2016 under Cannes Film Festival. Caroline fick Expressen Resestöd av oss på BoostHbg och Film i Skåne för att kunna möjliggöra denna resa.

Var ödmjuk och nyfiken. Man vet aldrig vem man stöter på, kanske är det någon som man kan samarbeta med i framtiden eller någon att rekommendera åt en kollega.

 

För ett par veckor sedan hade jag äran och nöjet att delta i Young Nordic Producers Club. YNPC är ett fyra-dagars föreläsningsprogram som pågår under Cannes Film Festival, och ordnas av den Danska Filmskolan i samarbete med Danska Filminstitutet. Jag var en av 25 Skandinaviska producenter -i början av sin karriär- som samlats för att lära sig om festivalvärlden, lyssna på föreläsare och lära av varandra.

Vi fick bland annat träffa distributörer, säljagenter, journalister, regissörer, kommissionärer och producenter från Skandinavien, övriga Europa och Nya Zeeland. Bl.a. föreläste Film i Skånes Joakim Strand tillsammans med Thomas Gammeltoft från Copenhagen Film Fund om finansiering i Öresundsregionen.

Det var fyra intensiva och lärorika dagar med seminarier och nätverksträffar, inte minst med världens största film festival som back-drop. Cannes Film Festival är ett enormt event som består av olika sektioner, dels de olika tävlingssektionerna, men även marknaden, olika länders kommissioner och film festivaler som marknadsför sig och därutöver en drös av kringarrangemang. Det är lätt att bli överväldigad av allt som pågår under festivalen. Det var viktigt för mig att ha att ha ett sammanhang inför mitt första besök på Cannes Film Festival, vilket YNPC gav.

Det mest betydelsefulla med resan till Cannes var kontakten man skapade med de andra Producenterna under kursen, personer som jag nu kan skapa samarbeten med. Det gäller att hålla kontakten och förhoppningen är att i framtiden kunna skapa nordiska samproduktioner ihop.

5  Tips för att navigera filmfestivaler:

1. Planera inför festivalen.
Bläddra igenom festivalprogrammet; ha koll på sektionerna, några av filmerna och filmmakarna samt eventen under festivalen.

2. Se till att ha ett sammanhang eller ett mål för ditt besök på festivalen.
Ett sammanhang på festivalen ger ett givet samtalsämne när du träffar nya människor; tex att du visar din film på festivalen, kanske har du en film som säljs på den anslutande marknaden, eller så deltar du på seminarier.

3. Presentera dig artigt och prata med många olika människor.
Var ödmjuk och nyfiken. Man vet aldrig vem man stöter på, kanske är det någon som man kan samarbeta med i framtiden eller någon att rekommendera åt en kollega.

4. Prata inte bara om film och lär känna personer på ett personligt plan.
Du kan säkert prata om film eller dina egna projekt i timtal, men det är mer spännande att pröva andra samtalsämnen.

5. Skriv dagbok under festivalen.
Är man på en festival i flera dagar är det lätt att glömma bort allt som man upplevt och alla man mött.

Stort tack till BoostHBG och Film i Skåne för Expressen Resestöd vilket bidrog till att göra min resa möjlig!

//Caroline Drab

VR-hangout med Boost <3

VR under Nordisk PanoramaBoostHbg gör en favorit i repris i samarbete med Nordisk Panorama! Åter igen visar vi  VR-verk på fantastiska stadsarkivet <3

Denna gång bjuds du med på en resa in i mörkret med bland annat VR-verket Notes On Blindness.

An immersive virtual reality (VR) project based on John’s sensory and psychological experience of blindness. The interactive experience complements the story world of the feature film and forms an integral part of our outreach programme. Each scene addresses a memory, a moment and a specific location from John’s audio diary, using binaural audio and real time 3D animations to create a fully immersive experience in a ‘world beyond sight.

The project won the Storyscapes Award at Tribeca Film Festival and the Alternate Realities VR Award at Sheffield Doc/Fest.

Men inte nog med det!  På plats kan du även prova  superspännande VR-verket I Philip som är baserat på självaste science fiction författaren Philip K. Dick.

In early 2005, David Hanson, an American robotics designer, developed  the first android human. His name is Phil and it is simply the copy of the famous science fiction author Philip K. Dick. Through the memories of the android and those of the author, the film offers an interpretation of Phil’s life

I stadarkivets foajé där  VR-verket visas kan du även passa på att bläddra och läsa i några av Philip K. Dicks böcker och även låna hem dem om andan skulle falla på! Vilken grej va?

Och vet du, producenten för I Philip, Antoine Caryol kommer finnas på plats under Nordiska Panorama!  Han kommer hålla ett snack om VR-verket  den 18 september i NP Hang Out Stage. Det får du bara inte missa!

Och på tal om tal så har Boost bjudit in VR-experten Brian Seth Hurst från Storytech Immersive att snacka under Nordisk Panoramas tagg Digital Disturption.  Datum för Brians snack är den 19 september kl 14:30.15:30 i sal Panora 1.

Under helgen kommer även Malmös egna 360° proffs Michael Wall visa sitt VR-verk Sepsis! Verket är Skandinavien (och Sveriges) första 360-dokumentär. Den handlar om svenska Christina boende i Lund som drabbades av sepsis (blodförgiftning) och som berättar om sin historia. Hon låg nedsövd i en och en halv månad och när hon vaknade var läkarna tvungna att amputera både hennes armar och ben..

SEPSIS trailer finns att se här!

För uppdateringar följ Facebook eventet.

Tider: Hangouten för VR är öppen mellan 11:00-16:00 lördag till tisdag.
Adress: Stadsarkivet i Malmö, fast ingång  sker genom Panoras huvudingång.
Friisgatan 19D, 214 21 Malmö.

Vi ses på #NP16 kompis 🙂

VR Lab 0,5

VR lab, 05

Join us at Stpln on the 17th September for a day with lectures and one to one chats on the subject of VR where you are encouraged to bring your own ideas! The eminent speakers of this session is story and VR expert Brian Seth Hurst from Storytech Immersive and VR producer Antoine Caryol, of OKIO Studios, creator of iPhilip. And it`s all free of charge!

→ START 9:30: It all starts of with coffee (of course) and a hello and welcome from Boost, and continues with Brian Seth Hurst’s brillant insights on  planning, writing and producing VR. So sharpen your pens and clean your ears,  this 60 minute talk will give you the key for the new language of Cinematic VR, hooray!

→ 11:30:  Coffee, mingling and toilet time, because you’re worth it!

12:00: Antoine Caryol talks about the work on his super cool VR experience I Philp. I Philp is a tribute to the famous science fiction author Philip K. Dick.  The story starts In early 2005, when David Hanson, an American robotics designer, is developing its first android human. His name is Phil and it is simply a copy of Philip K. Dick. Through the memories of the android and those of the author, the film offers an interpretation of Phil’s life. Join Phil in this immersive experience that will blow your mind! Be there or be square.

→ 13:00: Time for you to get some food and fresh air! Be sure to bring your own lunch or make a run to ICA 🙂

→ 14:00: Let’s dig in to your VR ideas! We will dedicate a full afternoon when you get the opportunity to air your ideas with Brian, Antoine and Alison Norrington of storycentral. We call it VR Story & Production Surgery in groups. It’s going to be awesome:). So dont be shy, even the smallest idea is a good start. Who knows, you might be Sweden’s new VR-star ;).

Time: 09:30-17:30
Place: STPLN , Stapelbäddsgatan 3,
211 19 Malmö
Entrance on the backside of the building

The Facebook event is here!

Free of Charge!

48 deltagare, 4 talare, 7 VR-verk och en massa pepp!

labb 0 = Story

Två peppande dagar med världens bästa crowd! Ja det är så vi på Boost vill beskriva vårt VR Labb 0 = Story som gick av stapeln helgen 20-21/08.

På plats under helgen fanns förutom en massa grym kompetens bland deltagarna fyra duktiga proffs med näsa för VR och Storytelling på plats.

Transmedia proffset Alison Norrington som ledde Labbet är författare/producent samt grundaren till Storycentral som är ett Londonbaserat produktionsbolag med fokus på berättandet. Under helgen charmade hon alla med sin sköna personlighet samt guidade deltagarna i storytelling.

FN:s VR guru Gabo Arora intog scenen för att berätta om sin VR-process med sitt senaste projekt Clouds over Sidra. Projektet har lett till att FN nu vill använda sig av VR vid toppmöten för att influera beslutstagare. Du kan lyssna på Gabos VR snack från The Conference här.

Upplevelsedesigners Katy Newton flögs in med kort varsel då Jessica Brillhart fått förhinder. Men trots sin jetlag bjöd Katy både på sig själv och sin kunskap. Härligare person får en leta efter! Katy använder sig av innovativ teknologi för att ta fram nya former av storytelling som kan skapa publikengagemang. För närvarande jobbar Katy med att ta fram prototyper av verktyg för storytelling inom virtual reality. Här kan du se hela Katys snack från Labb 0!

På lördag eftermiddag knackade upplevelsedesignern Jakob La Cour från Khora på vår dörr. Med sig hade han sin 360° kamera och så bjöd han på ett hejdundrande snack om utmaningarna samt möjligheterna med skapa 360° och VR-verk. Plus att han tog sjukt grymma bilder i 360° på alla deltagare som du bara MÅSTE kolla in glöm inte att du kan snurra filmen med pilen/handen. Här hittar du mer om Jakob 🙂

Förutom (förhoppningsvis) inspirerande föreläsningar fick deltagarna testa på massor med VR-verk (med en och annan wifi störning, sorry!) samt protypa sina egna VR-verk i analogt. Ja det var klippa, klistra och rita som gällde! Och tro oss, det funkade alldeles utmärkt.

Tack alla som kom och gjorde Labb 0 = Story till en riktigt bra helg, vi ser framemot fler VR möten inom en snar framtid!

/Boost Crew

Labb 0 = Story (OBS! Labbet är nu fullt)

labb0 Helgen den 20-21 augusti är det äntligen dags för mer VR med oss på Boost! Vi välkomnar folk från alla konstnärliga discipliner och andra nyfikna att vara med när Jessica Brillhart, Googles alldeles egna VR-makare, och Gabo Arora, FNs VR guru med flera prisvinnande VR verk under bältet, kommer till oss för en intensiv helg kring storytelling för VR.    

Nytt format – nya röster – nya berättelser!

Tillsammans med dig vill vi utforska själva berättandet för VR. Under en hel helg får du klämma, känna och uppleva VR verk samt lära dig mer om berättartekniker. Det finns också möjlighet att testa VR kameror och teknik. Våra internationella VR-experter finns på plats hela helgen och bjuder på föreläsningar och feedback. Och du kommer så klart kunna nätverka med intressanta personer för framtida VR-samarbeten. Vi räknar med 40-50 deltagare. The more the merrier!

Labb 0 är ett förberedande labb inför en större VR satsning vi gör under 2016-2017 där utvalda deltagare kommer att gå igenom hela processen att skapa verk för VR.

Förkunskaper: Nyfikenhet! Du behöver inte ha någon erfarenhet inom området eller ha en massa tekniska kunskaper. Obs! Du behöver ej vara filmare – vi välkomnar personer från alla konstnärliga discipliner och andra områden.

What’s in it for you?

  • En unik chans och två fullspäckade dagar att uppleva flera VR verk och lära dig om berättande för VR
  • Tillgång till några av de mest efterfrågade VR experterna i världen
  • Skapa möte mellan dig och personer med olika bakgrunder för utbyte av erfarenheter för framtida samarbeten
  • Du får testa, analysera och fundera kring hur just du kan skapa framtidens berättelser för VR
  • Det finns möjlighet att göra en analog prototyp för ditt första verk

Vem kan söka: Boost värnar om berättandets utveckling och vi riktar oss så klart mot kreatörer från alla delar av samhället oavsett kön, etnicitet, social bakgrund och/eller sexuell läggning. Om du är arbetslös eller har asylstatus kan du ansöka om resestipendier. Vi vill att just din röst hörs!

Plats: STPLN i Malmö

Deadline: 1 augusti

Anmälan: här anmäler du dig via ett formulär

Kostnad: Labbet är gratis om du bor i Skåne. Vi kommer att upplåta ett litet antal platser till personer utanför Skåne till en kostnad av 4 000kr. För mer info kontakta info@boosthbg.se

Om Jessica Brillhart och Gabo Arora
VR-höjdaren Jessica Brillhart från Google kommer introducera dig i 360°- från linjärt till cirkulärt berättande. Jessica är huvudfilmskaparen för VR på Google och har vart i en del av Googles “Creative Lab” sedan 2009. Hennes spjutspetts kompetens har tidigare bidragit till flera priser inom både kort- och dokumentärfilm. Sedan 2015 är hon en del av VR-teamet på Google.

Gabo Arora är förutom Senior Advisor vid FN en prisbelönt filmskapare. Han kommer prata om hur 360° kan komma att ändra våra perspektiv. Gabo har skapat UNVR.org, FNs egna VR labb och har regisserat och producerat VR-verken “Clouds Over Sidra”, “Waves of Grace” and “My Mother’s Wing” Projekten har lett till att FN nu vill använda sig av VR vid toppmöten för att influera beslutstagare.

STANNA

STANNA

De regionala filmaktörerna BoostHbg, Film i Skåne och Filmcentrum Syd projektanställde under våren två projektledare med uppdraget att inventera Skånes flyktingförläggningar. Detta för att identifiera personer med bakgrund inom rörlig bild och andra mediaformer. Projektet går under namnet STANNA,som är samma ord på svenska och arabiska.

Det handlar om att vända på perspektiven,” säger Annika Gustafson, verksamhetschef på BoostHbg. “Nyanlända utpekas nästan uteslutande som offer eller som ett samhällsproblem. Genom att istället se människor som kommit hit som en resurs hoppas vi kunna hitta nya spännande kreatörer och producenter inom vårt verksamhetsområde. Vi hoppas inspirera andra yrkeskategorier till att göra samma sak för att hitta de kompetenser som finns på våra förläggningar.

I filmaktörernas uppdrag ingår hela Skåne och därför är det viktigt att nå ut till nyanlända i hela regionen för att sprida kännedom om den existerande filmindustrin samt vilka stöd- och finansieringsformer som kan erbjudas. Målet är att kunna bidra till att så många som möjligt får använda sin kompetens i väntan på besked från Migrationsverket. ”Detta är ett angeläget projekt för oss. Om de nyanlända kan möta filmbranschen för att utöva sina färdigheter kan det resultera i ett spännande tillskott till den skånska filmindustrin”, menar Ralf Ivarsson, VD för Film i Skåne.

Under 2016 kommer filmaktörerna att anordna nätverksträffar för att skapa en plattform och ett sammanhang för de nyanlända, samt att i så hög grad som möjligt matcha ihop dem med skånska producenter och kreatörer. På nätverksträffarna kommer det också att informeras om vilka möjligheter för stöd det finns i Skåne för personer inom film, transmedia och andra kreativa yrken.

Förhoppningarna är att träffarna både ska ge nyanlända med samma bakgrund möjlighet att träffa varandra, få något meningsfullt att göra samt kunna leda fram till nya starka och spännande berättelser för den svenska och internationella publiken. ”Filmaktörerna kommer att fokusera på personer inom film, TV och transmedia och kommer att förmedla kontakter även för personer inom andra kreativa yrken och inom media. Till exempel har vi redan kontakt med journalister som kommer se till att det blir träffar för sin yrkeskategori,” avslutar Annika Gustafson.

Håll ögonen öppna för nästa nätverksträff genom Facebook.

Boost VR Drop-in på Garaget i Malmö!

npbodyswap

Foto: BoostHBg

Sugen på få testa det som kallas VR? (Virtual Reality) Vad bra, för nu nästa vecka har du  möjlighet att göra det! BoostHbg packar återigen VR-väskan och åker till Malmös Garaget 15/6 för en VR Drop-in mellan 15:00-17:45.

Vad är VR?
Virtual reality eller som en kan säga på svenska virtuell verklighet är när du får uppleva en annan verklighet än den du traskar runt i varje dag. Med hjälp av teknik som Oculus Rift, Samsung Gear och Google Card board brillor bjuds du på en (ut)flykt in i en annan värld i 360° Det är en upplevelse bättre en TV. Titta upp, titta ner, vänd dig om, vad ser du?

Vi ses vid VR-brillorna på Garget!

Virtual Is the New Reality!

BoostHbg packar ner sina VR-brillor och tar en dagstripp till Media Evolution City i Malmö så att du kan testa på VR! Drop-in från 12:00 – 18:30 Så sväng förbi på en tur!

Vill du veta mer om VR, hur det funkar, vad det finns för affärsmöjligheter och vad BoostHbg planerar till hösten så håller Boosts chef och VR-junkie Annika Gustafson två föreläsningar om VR – hur tekniken kan användas och påverka våra liv i framtiden. En kl 12:30 och en 17:30.

Vi utlovar även flera andra spännande skånska VR-aktörer på plats under dagen.

Vad: Testa VR
När: 8 juni kl 12-18:30
Var: Media Evolution City, Malmö
Hur: Drop-in, kom & gå – stanna så länge du vill!
Vem: alla väkomna, ingen anmälan behövs.

Välkomna!