Vikarierande utvecklingsledare till Boost!

Hej och välkommen till oss!
Från och med den 18/4 2018 finns en plats öppen i vårt team. Vår duktiga utvecklingsledare går på föräldraledighet så vi söker nu en vikarie som är sugen på kreativt kaos i en strukturerad miljö. 

På Boost stöttar vi kreativa personer inom områdena film, transmedia och nya format. Hos oss kan kreatörer ansöka om att få en coach, låna teknik eller söka en mindre insats för en resa till en filmfestival/event eller liknande. Förutom allt detta anordnar vi även event, workshops och matnyttiga program för den kunskapshungriga. Det enda kravet är personerna som söker/deltar är bosatt och verksam i Skåne.

Boost är sedan 2009 Skånes arena för utveckling och innovation inom berättandet. Vi är baserade på Dunkers Kulturhus i Helsingborg och är en del av Helsingborgs stad med bidrag från Region Skåne.

Arbetsuppgifter

Som vikarierande utvecklingsledare på Boost kommer du att bland annat ha följande arbetsuppgifter:
• vara en av konsulenterna för Transmedia- outreach stödet
• vara en strategisk partner i utvecklingen av Transmedia- outreach fältet i Skåne
• leta nya samarbetspartners nationellt och internationellt
• Coacha projekt i deras kreativa utveckling
• utveckla och genomföra evenemang, labb och framtida program
• nätverk och representerar BoostHbg vid olika evenemang

Kvalifikationer

Vi önskar att
• du har ett nationellt och internationellt nätverk inom transmedia, outreach, innovativt berättande, VR, AR, film och/eller spel
• du har erfarenhet av att utveckla projekt inom transmedia, outreach, interaktivt berättande, VR, AR, film och/eller spel
• du är en erfaren projektledare
• du har erfarenhet av att arbeta med budgetering
• du har erfarenhet av att arbeta aktivt med coaching
• du uttrycker dig väl i tal och skrift, helst på både svenska och engelska
• du har för tjänsten adekvat högskoleutbildning
• du har erfarenhet av att arbeta i en kommunalverksamhet

Som person är du bra på att bygga och upprätthålla relationer. Du tycker om att arbeta med människor samt har en förmåga att fatta beslut och ta ansvar för projekt. Du kan arbeta självständigt och tar initiativ.

Här hittar du mer info samt länk till ansökan.

Sista ansökningsdag 2018-01-28

Anställningens omfattning

Tidsbegränsad till: 2019-02-01

Önskat tillträde: 18/4 2018. Tjänsten är ett föräldraledighetsvikariat med slutdatum 2019-02-01.

Det är inte bara vi

 Vi är på Uppsala kortfilmfestival med filmen Jag Bryter Mig In och det är första gången den visas på stor duk. Den vackert bevarade Slottsbiografen är en högtidlig biograf för premiärvisningen.

Här är vi! Viktor Strand & Celine Orman

De två visningarna går bra och vi får känna publikens reaktioner, och vi upplever att vi får bra respons. På en av visningarna är vi med på Q&A efter filmpasset och får då berätta om filmens process och parallella handlingar.

På kvällarna efter en festivaldag samlades vi med andra filmskapare på festivalpuben och hade intressanta diskussioner om filmerna vi sett och våra olika tolkningar av dem. Samtalen utvecklades till djupare filosofiska, psykologiska och politiska frågor. Att vara i ett festivalsammanhang har gynnat oss och gav oss driv och lust att utveckla våra egna ideér. Inspiration till nästa film är det värdefullaste vi tar med oss hem från Uppsala Filmfestival.

/Viktor Strand & Celine Orman

Ett ständigt pågående samtal om filmen och det kreativa skapandets villkor

Ett ständigt pågående samtal om filmen och det kreativa skapandets villkor! Så skulle man nog kunna sammanfatta talangdagarna vid Uppsala Internationella Kortfilmfestival.

Tillsammans med ett härligt gäng av kreatörer från hela Sverige fick vi under några intensiva dagar i oktober möjlighet att utbyta erfarenheter med varandra, inspireras av svenska och internationella filmskapare och knyta värdefulla kontakter inom branschen. Speed dating med producenter, samtal med konsulenter och föreläsningar med filmarbetare av olika slag – talangdagarna bjöd verkligen på en stor och bred variation av programpunkter, som gav värdefulla insikter. Vi fick under dagarna insyn i andra filmskapares projekt och processer och mottog tips och råd från producenter, inköpare och programläggare. Nyttigt!

Det härliga gänget!

En programpunkt som kom att ligga oss särskilt nära var en masterclass med Corina Schwingruber Ilić & Nikola Ilić, ett schweizisk-serbiskt par som producerar dokumentärfilmer och som ofta arbetar tillsammans som medregissörer till varandras filmer. Eftersom vi själva oftast, eller kanske snarare alltid, jobbar ihop med våra olika filmprojekt var det oerhört intressant att höra en annan regiduo berätta om de utmaningar och möjligheter som det gemensamma och kollektiva arbetet inneburit för dem, och ta del av deras strategier för ett fungerande samarbete.

De schemalagda programpunkterna var inspirerande och upplysande, men vi får inte heller glömma kvällarna på festivalpuben där man under mer avslappnade former fick möjlighet att med andra reflektera kring såväl konstnärliga metodfrågor som livet i största allmänhet.

Vi sökte oss till Uppsala Talangdagar för att utvecklas och utmanas i mötet med andra, och för att hitta en plats där våra egna tankar och idéer kunde stötas och blötas med andras. Talangdagarna erbjöd just det och mycket, mycket mer! Kanske såddes frön till framtida samarbeten? Om inte annat, så erbjöd Uppsala Talangdagar några händelserika, självrannsakande och roliga dagar, och erfarenheter vi kommer bära med oss i vårt fortsatta filmarbete!

/Marcus & Mattias Thernström Florin

Om ögonen är själens fönster är filmfestivaler portaler..


Om ögonen är själens fönster är filmfestivaler portaler till vår framtid och speglingar av vår omvärld..

Årets Talanger: Övre raden fr v: Brynhildur Þórarinsdóttir, Erik Nylander, Simon Elvås, Lisa Forslund, Marcus Thernström Florin, Shahab Mehrabi, Inga Kempe.
Nedre raden fr v: Emie // Eva-Marie Elg, Mattias Thernström Florin, Filippa Holm, Maya Lindh, Jasmijn Kooijman. Saknas på bilden: Anna Hulth & Johan L. Heinstedt.
Foto: Linnea Magnusson

Pan-African Sci Fi och specialprogramserien Science Friction var de program som tilltalade mig enormt under årets Uppsala Kortfilmfestival. Här undersöktes samtida tankar som presenterades i form av mikroskopiska världar, digitala format och framtida scenarion.

Uppsala Internationella Kortfilmfestival är Sveriges största som är dedikerad till det korta formatet. Jag har besökt festivalen många gånger, som volontär under mina tonårsår till tävlande i kortfilmsprogrammet. På årets 36:e upplaga av festivalen återvände jag som en av deltagarna i Talangdagarna, en form som låter oetablerade talanger inom filmformatet mötas, speglas och förhoppningsvis samarbeta i yrkeslivet framöver.

För oss som står utan kontakter inom kulturbranschen är talangdagar och festivaler bland de bästa alternativen att hitta samarbetspartners.

Därför var en speciellt intressant del av vårt späckade schema att speeddejta producenter.

Att hitta en producent kan jag känna har många likheter med jakten på romantiska förbindelser.

Intresse för varandra ska etableras. Sen ska relationen vara givande, respektfull och utvecklande. Fördjupas relationen har vi ekonomiska förpliktelser och mer ansvar. Vissa relationer är monogama, andra är polyamorösa och fungerar bäst med lite variation och ombytlighet.

så producenter inom film – gärna med kopplingar till konstvärlden och intresse av kombinerad video- och performancekonst – är välkomna att höra av sig för framtida samproduktioner! ;D

Som DIY-filmkonstnär utforskar jag för tillfället sexualitet och relationer i min A Sexual Series, så det är en ständigt pågående tanke och förhöjd intellektuell kamp att kombinera det självständiga med det kollektiva. Speciellt i en tid präglad av individualism i kombination med kapitalism.

På den sista dagen under Talangdagarna träffade vi de nominerade kortfilmsregissörerna till EFA – European Film Awards och en av dessa var Rûken Tekes, en kurd från Turkiet som arbetar med mänskliga rättigheter inom filmformatet. Hon beskrev att den mest konstnärliga och självständiga relationskonstellationen hon hittills upplevt var att själv producera med hjälp av tre samproducenter. Det låter som en ultimat lösning att testa, så producenter inom film – gärna med kopplingar till konstvärlden och intresse av kombinerad video- och performancekonst – är välkomna att höra av sig för framtida samproduktioner! ;D

Emie // Eva-Marie Elg

Här hittar du mina projekt:
www.happyendingsproductions.co.uk
www.facebook.com/HappyEndingsProductions

Båtboende, festival hävdelse och missad tandborstning

I år fick jag med hjälp av BoostHbg åka till Uppsalas talangdagar samt stå på en scen framför en jury och filmfolk och pitcha min nya film jag håller på med. Det va svinkul men också redigt läskigt.

Film kan va ensamt, att sitta och skriva dagarna i ända och leta efter vad det egentligen är man försöker berätta. Ibland vågar man skicka iväg nån text till en vän, men oftast sitter man själv och suckar åt sina ord.

Festival är därför en så spännande plats, för man vet ju att alla sitter ensamma vid sina skrivbord, och sen helt plötsligt så är vi alla på en ny plats, med färdiga filmer och planer om nya.

Festivaler är en väldigt rolig plats, men det kan va läskigt också, för hierarkierna är många och dom flesta är så vettskrämda att deras hävdningsbehov tar ut allt runtomkring dem. För mig var det extremt givande att i allt detta ha en fast punkt. En grupp med människor som för en vecka fick bli kallade talanger, och vi var alla i starten av någonting, sökandes efter en plats i alltihop.

Så vi möttes upp en kväll i början av festivalen och visade film för varandra, vi pratade kort om vem vi var och vad vi hade för olika mål. Snart drack vi öl och började lära känna varandra. Att träffa alla dessa fick mig att bli påmind om hur många det är som har historier att berätta, det finns så många fina människor som drar sig till film och jag fick känna mig väldigt glad att få vara en del av det.

Under festivalen hann vi med en hel del, vi var på föredrag med kortfilmskonsulenterna till SFI och SVT, vi hade frukost med filmskaparna som var nominerade till European film award (EFA), va på workshops om ljudläggning, samregissering och att gå ifrån kort till långfilm.

Tandborst uppdraget!

I en sekund av panik sprang både jag och talangen Shahab Mehrabi och köpte tandkräm inför en speed-dating med en massa producenter, vi hade nämligen plötsligt insett att vi missat morgonens tandborstning. Det var fullt upp helt enkelt.

Båten jag imponerade min flickvän med.

Min flickvän bodde under en bit av sitt liv på en båt, så i ett försök att imponera på henne och likställa vår coolhet så bokade jag in mitt boende på en hotellbåt i Uppsalas kanal. Det var ett omedvetet genidrag, det var nämligen inte en ända filmare var där förutom mig, och det intensiva tempot av festivalen behövde verkligen sina pauser.

Dag 3 så skulle jag pitcha. Jag skulle stå på en scen inför en jury och en massa filmfolk och i 15 minuter prata om min nya kortfilmsidé. 7 filmer skulle pitchas och bästa film skulle få ett produktionsstöd på 25 000 kr. Dagen närmade sig och jag var nervös som in åt helvete. Min testuppläsning av pitchen hade varit på tok för lång och jag behövde snabbt skriva om den, en tyst hytt blev min räddning och jag spenderade de första två kvällarna av festivalen med att stirra på min dator, stressigt men mysigt ändå på nått vis.

Nerverna tar över!

Själva pitchen minns jag inte så mycket av, nerverna tog över helt och efter att ha rabblat pitchen under flera dagar så flöt det på av sig självt tror jag, för någonting sa jag iaf.

Jag fick Inga pengar med mig hem, men jag är ändå så otroligt nöjd, jag ställde mig på en scen helt ensam och sa, titta här, det här vill jag göra, den här filmen vill jag få gjord, och från ensamheten vid sitt skrivbord så öppnades plötsligt tusen diskussioner upp. Pengarna fick jag inte, men samtalen från folk strömmade fram, publiken hade ju varit där med, och folk reagerade och sa snälla ord och la sin tid på att komma med egna synpunkter på hur filmen kunde utvecklas vidare.

Festivaler behövs för filmare, inte bara för att visa upp vad man själv har gjort, utan för att mötas och hjälpa varandra, och påminnas om att vi alla är på samma plats, sökandes och drömmandes efter nästa projekt.

Hett tips:
Åk till Uppsala om du får chansen, drick en öl med nytt folk och dela med er av era tankar, filmer blir så mycket bättre när man pratar om dem, och det är ju bra film vi alla vill göra.

/ Simon Elvås

WORKSHOP: SPATIAL AUDIO FOR 360 AND VR

Vill du lära dig mer om ljud för 360° och VR? Då har vi workshopen för dig! Den 28 november bjuder BoostHbg in kreatören Tim Bishop för en halvdags workshop i hur du spelar in, designar och redigerar 3D-ljud.

Vi bjuder på fika, så kaffe behovet kommer stillas. Om du vill ta med matlåda finns det möjligheter att värma mat hos oss. Annars bjuder Helsingborg på en stor variation av lunch.

Datum: 28 november
Tid: 10:00-15:00
Plats: BoostHbg, Dunkers Kulturhus, Kungsgatan 11 i  Helsingborg

För att få en plats behöver du anmäla dig här 

Under kan du läsa mer om upplägget samt kolla in vem Tim Bishop är

SPATIAL AUDIO FOR 360 AND VR WORKSHOP

A four-hour introductory workshop on techniques for recording, designing and editing 3D sound for 360 and VR.

The workshop will give an overview of the current state of immersive audio technology, and will give participants the opportunity to try some equipment for recording, editing and producing a 360 video with spatial sound. The workshop will cover binaural and ambisonic sound, microphones for 360 workflows, software tools for editing and positioning sound in a 3D environment, and methods for exporting immersive and spatial audio alongside video content.

At the end of the workshop, participants will have an overview of immersive sound for 360 video and VR, and will have learnt about some of the tools available for creating spatial audio content. Participants do not need to have any previous experience of sound technology to take part.

It is useful (but not essential) if participant’s are able to bring a pair of headphones and a laptop with the following audio software installed:

  • REAPER digital audio workstation (there is a free, fully-functioning demo version available for 60 days):http://reaper.fm/
  • Facebook 360 Spatial Workstation (free): https://facebook360.fb.com/spatial workstation/

For any questions, please contact: tim@timbishopartist.com

About Tim:

Tim Bishop is an English artist, living and working in Sweden. His artistic work focuses around the ways in which two individuals can connect with one another, both in a one-to-one encounter and within a group context. Through his practice he creates personal connections between artwork and audience, and prompts individual and, often, emotional responses through sensory, evocative and highly aesthetic experiences.

Tim’s work has been shown in Sweden, Norway, Romania, Russia andthe UK, including performances at Lunds konsthall, Arnolfini gallery in Bristol, and Kulturhuset in Stockholm, and screenings at Oslo Screen Festival and Moscow International Film Festival. Tim is also curator and director of Mono Festival, Sweden’s only festival dedicated to one-to-one and person-specific performance. Inaddition to his artistic practice, Tim is an accomplished sound designer and recordist in immersive sound techniques. As well as using these techniques heavily in his own work, Tim has also been involved in sound design for several 360 and VR projects, forexample, It Could Have Been Me and Alice-in-vr by Kreativitetsbanken (2017) and Escape From Sweden (Dir: Joshka Wessels, 2017).

JULFEST

BoostHbg presenterar härmed en julfest för dig som är frilansare! Välkommen till din julfest där du får möta dina kollegor i branschen samt käka en god bit mat och testa på roliga aktiviteter. Självklart  är du välkommen även om du inte är frilansare, vi har öppet för alla! Anmälan hittar du längst ner.


Kvällens innehåll:

17:00- Mumsig mat , snacks och dryck så långt lagret räcker!

18:00- Boost och Film i Skåne introducerar sin nya portal och berättar om sina nya stöd. Passa på att ställa dina frågor samt hålla dig uppdaterad om vad du kan få för stöd för just ditt projekt ←- Bara det är ju värt en fest i sig 🙂

19:30- Fiskdamm! Ett populärt inslag som nu blivit en tradition vid julfesten. Detta är ingen vanlig fiskdamm med godis och saker som lurar på botten. Nej här gäller det att ge bort en icke-fysisk klapp. Så fila på en bra idé eller bjud till på en skill du har.  Varför inte trumlektion eller en danslektion? Tidigare år har det getts bort kramar, professionella porträttbilder, kitesurfinglektion och manuscoachning. Vad har du för skill att ge bort? Börja fila på klappen redan idag.

Varför inte skapa ett udda julkort i 3D i år?  Under hela kvällen har du chansen att testa på VR-verktyget Tilt Brush där du målar i 3D.

Vi ses den 7 december!

Anmäl dig här så vi vet hur mycket mat vi ska beställa. Vi vill ju inte att någon ska gå hungrig.

Filmvisning på tema skräck!

BoostHbg har den stor äran att bjuda regissörerna Jonna Nilsson och Granit Neziri för visning av sina kortfilmer på tema skräck! Filmerna Drip Drop och Virum  har uppmärksammats både internationellt och regionalt och kammat hem priser.

Efter filmvisningen hålls ett samtal med de båda skräck-regissörerna där de berättar om idéerna till sina manus. 

Innan filmvisningarna kl 18.30  finns det även möjlighet att prova skräckupplevelser i virtual reality (VR). Obs, läskigt på ett bra vis.

Fritt inträde så kom i tid för att få en plats 🙂

Om filmerna: 

Drip Drop (8 min)
En kvinna kommer hem efter jobbet och upptäcker att det inte längre finns något vatten i kranarna. Istället hörs ett fasansfullt muller från vattenrören. Sedan börjar det droppa.

Virum (11 min)
Ett gäng ungdomar studerar till sin kandidatexamen på campus ensamma över en helg helt ovetandes om att en zombieapokalyps sker utanför. Medan dom sitter och pluggar så skakar plötsligt hela byggnaden till och dom tvingas ta sig ut i panik för att där möta militärpersonal som kämpar mot zombies. Ungdomarna flyr i panik till stadion där den sista evakueringshelikoptern väntar.

Catatonic VR-upplevese (8 min av Guy Shelmerdine)  
Catatonic är en virtuell skräckupplevelse där du får följa med på en tur genom ett mentalsjukhus, fastbunden i en rullstol… Vågar du testa? OBS, 15 års åldersgräns.

Vad är VR?
Virtual reality eller som en kan säga på svenska virtuell verklighet är när du får uppleva en annan verklighet än den du traskar runt i varje dag. Med hjälp av teknik som Oculus Rift, Samsung Gear och Google Card board brillor bjuds du på en (ut)flykt in i en annan värld i 360° Det är en upplevelse bättre en TV. Titta upp, titta ner, vänd dig om, vad ser du?

Om regissörerna bakom skräcken: 

Jonna Nilsson (Drip drop)
Jonna är uppvuxen i Helsingborg och deltog i BoostHbgs program Programmet 2013, ett talangutvecklingsprogram som drevs tillsammans med Film i Skåne. Under 2014 deltog Jonna i det nationella talangutvecklingsprogrammet – Pure Fiction – som var ett 1-årigt program för kvinnliga regissörer som vill ta steget till långfilm. 2016 ansökte Jonna till Svenska Filminstitutets kortfilmsskräckssatsning It´s Alive  med filmidén Drip Drop och blev ett utav fem utvalda projekt

 Granit Neziri (Virum)

Granit är uppvuxen i Kopparberg och har bott de senaste tio åren i Bjuv. Han har skrivit manus till ett flertal kortfilmer tillsammans med sin kompanjon David Teymouri. Inom förloppet på bara några veckor går idén till en film till färdig produktion. Under inspelning sköter Granit både regi, kamera och postproduktion. Kortfilmen Virum kammade i våras hem pris för bästa film i åldersklass 25 och uppåt under Pixel – Skånes kortfilmsfestival. Granit driver även produktionsbolaget Red Circle Pictures som även tillhandahåller kamerauthyrning.

När: 13/11 <—
Tid:
18:30 – Prova skräckupplevelser i virtual reality (VR)
19:30-21:00 – Filmvisning och samtal
Plats: Röda Kvarn

Här hittar du Facebook eventet 

Arrangemanget är del av Helsingborgs stads Kulturvecka som pågår mellan 11 och 19 november. Läs mer om den här.

NYTT STÖD!

BoostHbg presenterar stolt sitt nya stöd för transmedia och outreachprojekt! Det nya stödet kommer hanteras löpande utan deadlines och kan sökas av alla som är bosatt och verksamma i Skåne.

Men vad består stödet av?
Stödet består av en kontantinsats där du har möjlighet att söka upp till 50 000 kr för att genomföra ditt transmedia- eller outreachprojekt.

Hur:
Projektet bör redan i början av arbetsprocessen ha en klar bild över hur berättelsen ska interagera med publiken/användarna. Fokus bör ligga på att förstärka berättelsen genom att använda olika plattformar/kanaler både digitalt och analogt.

Vad menar ni med transmedia  och outreach?
Transmedia för BoostHbg: Det är inte ett format utan en metod, ett sätt att arbeta. Transmedia drivs av starka berättelser som utspelar sig på olika plattformar och där utvecklingen sker i dialog och interaktivitet med publiken/användarna. Syftet är att ge publiken/användaren en djupare och mer mångfacetterad upplevelse, hitta fler intäkter till projektet eller för att på olika sätt påvisa komplexiteten i ett ämne.

Outreach för BoostHbg:  Det är inte ett format utan en process där projektet ska utveckla samarbeten som bidrar till att öka en medvetenhet inom projektets specifika ämne för en viss målgrupp. Syftet är att ge publiken/användaren en djupare och mer mångfacetterad upplevelse, hitta fler intäkter till projektet eller för att på olika sätt påvisa komplexiteten i ett ämne.

HÄR ANSÖKER DU!

VR Playground at Nordisk Panorama

 Co-creation The Virtual Garden

Boost has the great honour to present urban farming goes VR on this years Nordisk Panorma !

You’ve experienced VR, but have you co-created in VR? We invite you to paint a 3D garden with other festival participants in a 5-minute session using the creation tool Tilt Brush. You’ll get a short introduction and

can then make your own colourful bird – or tiny worm. Let’s make a magical garden together!

The final piece will be available for other festival visitors to experience <—

For more VR on Nordisk Panorama follow their event on FB.