Bildkonstnärer, digitala storytellers och genusidentitet i VR FTW!

I helgen gick Boosts program VR FTW av stapeln! Det hela inleddes med en storslagen tvådagars workshop på Helsingborgs Villa Thalassa. Förutom att vistas i en trevlig miljö fick deltagarna möta sina coacher samt djupdyka ner i varandras projekt. I det sju månader långa talangutvecklingsprogrammet möts en bildkonstnär, en digital storyteller, en regissör, och en performanceartist för att utveckla varsitt VR-projekt.

Nu är bollen i rullning och vi på Boost är så peppade över att följa dessa personer på deras resa.

Möt deltagarna och deras projekt:

Pernilla Belfrage har under årens lopp arbetat med en rad olika projekt; med alltifrån barnboksillustration, grafisk och textil formgivning, animerad film till installation och virtual reality. Den röda tråden i hennes skapande är att kombinera traditionella, taktila uttryckssätt med ny teknik. Sedan 2017 arbetar hon med att skapa virtual reality upplevelser i kombination med installation, upplevelser där publiken bjuds in som medskapare.

Pernilla ansökte till VR FTW med sitt projekt Le Jardin des Pensees – En avskala vacker och poetisk skönhetsupplevelse för hela publiken.

Johan Lundin berör genusidentitet, queerhet, och sociala strukturer genom textil, video, och performance. Hen har studerat textil konst vid Konstfack, koreografi vid Dans‐ och cirkushögskolan, och teater- och dansvetenskap vid Stockholms universitet.

Johans projekt heter Drive On. Projektet berör en tematik kring identitetsskapande, genuskonstruktion, och drag. Johan ser konstnärliga utvecklingsmöjligheter i ett tillämpande av VR-teknik och berättande i 360° som kan förstärka en kroppslig upplevelse inom detta tema.

Anders Östlund har spenderat de senaste tre åren med att producera innovative digital storytelling för online media och digital marknadsföring. Förutom det experimenterar han med mind blowing VR, 360° och crossmedia-upplevelser.

Under mitten av 2000-talet startade Anders och två av hans vänner en oberoende filmstudio. Under sin tid där producerade han två långfilmer samt flera reklamfilmer.
Anders har sedan ung ålder intresserat sig för interaktiv storytelling vilket han fick utlopp för genom spelutveckling för datorer, brädspel, och rollspel. Detta ledde till att han började skriva och producera icke-linjära interaktiva spelupplevelser och han har varit en del av de konferenser som är ledande inom området under många år.

Projektet Anders kommer att utveckla heter Three Little Pigs, The Prequel. Vi känner alla till den klassiska storyn om de tre små grisarna, hur de byggde sina egna hus, och varför vargen var ute efter dem. Men vad hände egentligen innan allt började? Det, och mycket mer kommer du att få svar på i denna interaktiva prequel.

Åsa Egnér driver Kreativitetsbanken och är teaterregissör, VR-utvecklare, och scenproducent; bland annat för det ekumeniska eventet med påve Franciskus på Malmö Arena. Åsa ansökte tillsammans med sitt team bestående av Carolina Ask arkeolog och 3D modellerare av spel för Historiska museet i Lund, och Alexander Cobleigh, utbildad programmerare på Lunds tekniska högskola och utvecklare i spel och VR-upplevelser. Deras projekt i VR FTW heter Alice-projektet.

Med hjälp av workshops, föreläsningar, individuell coachning och ett produktionsstöd på 50 000 kronor var, kommer Boost utveckla både deltagarna och deras projekt.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *