Barbenheimer slår rekord och mörka moln bakom en späckad biohöst

rosa bakrund, cirklar med oppenheimer och barbie, puss hejdå och från strejken i hollywood
Höstens första TRE SNABBA är här. Denna gång summerar Hillevi Gustafson senaste nytt från branschen. Den 15e upplagan berättar om Barbenheimer som slår rekord, de mörka molnen bakom en späckad biohöst och uppdatering från strejkerna i USA.

1. I den senaste Tre Snabba innan sommaren skrev jag om de dystra siffrorna för biografbesök i Sverige, men äntligen får vi lite positiva nyheter på den fronten. Det var svårt att missa sommarens stora film event – BARBENHEIMER. Detta var namnet som massorna på internet gav dagen i juli då både Greta Gerwig’s Barbie och Christopher Nolan’s Oppenheimer hade biopremiär. Att dessa två filmer skulle släppas på samma dag, med sina skilda tematiska och estetiska världar skapade en effekt som ingen marknadsbyrå hade kunnat få till och Instagram fylldes med mash-ups skapade av fans (om du vill gotta ner dig i några exempel på den kreativa kraften av Barbenheimer finns här en lista på några.

Men det som kanske är det mest imponerande av allt detta är att internetfenomenet faktiskt ledde till helt otroliga besökssiffror för båda filmerna. I USA bidrog de till en av de mest lukrativa helgerna för biobesök i historien och Greta Gerwig slog rekordet för största box office resultat för en kvinnlig regissör. Här hemma har Barbie blivit årets mest sedda biofilm än så länge och slagit rekord för den mest inkomstbringande filmen för Warner Brothers någonsin i Sverige. Så vad betyder allt det här? Variety publicerade en väldigt intressant analys om varför det blev en så perfekt combo och jag kan verkligen rekommendera att ni tar tiden att läsa hela men om ni inte har möjlighet lämnar jag er med detta citat:

                      “These two movies, with nothing in common except the power and passion that got each of them made, have arrived at the perfect moment in our perfect storm of entertainment-industry meltdown. Long after their theatrical runs are over, Barbenheimer” will stand as a touchstone that can remind everyone why we go to the movies: not just to relive some old  IP but to dive into a vision, to live life for two hours (or maybe three) in the grip of an artist.”

2. Nu efter sommaren kan det vara dags att checka in med hur det ser ut för våra strejkande kollegor i USA. Som de flesta nog sett så har även skådespelarförbundet SAG-AFTRA anslutit sig till WGAs manusförfattare i blockaden mot AMPTP, organisationen som representerar de stora studiorna. Tonläget har varit ganska hårt under sommaren, bland annat när någon som jobbar för de blockerade bolagen ska ha sagt att planen är att låta strejken pågå tills folk börjar förlora sina hem eller när Bob Iger, VDn fö Disney, kallade manusförfattarnas villkor orealistiska samtidigt som det rapporteras att han personligen kommer tjäna 27 miljoner dollar under 2023.  WGAs förhandlingskommitté mötte med representater från AMPTP i augusti men de har ännu inte lyckats enas om ett nytt avtal.  Den senaste utvecklingen är att SAG-AFTRA kommer även rösta om de vill auktorisera en potentiell strejk mot dataspelsproducenterna, då deras avtal löper ut i november. Så det ser ut som om det kommer stå still i Hollywood ännu ett tag till.

3. Den svenska filmhösten presenterades nyligen på Filmhuset i Stockholm och det var ett imponerande antal filmer som är på väg – över trettio svenska filmer ska upp på bioduken under hösten bland annat Boostade projektet Puss Hejdå av Annika Fredriksson. Vissa förutspår att det kan bli en extra gynnsam höst för Svenska biofilmer på grund av de pågående strejkaktionerna i USA. Eftersom inga skådespelare får lov att marknadsföra sina filmer under strejken så har vissa stora filmer redan flyttats, till exempel Dune uppföljaren kommer nu först i mars 2024. Calle Marthin, vd på filmproducenten Nordisk Film, citerades i Svenska Dagbladet och kommenterade att utan de stora amerikanska filmerna öppnas spelfältet upp för deras produktioner. Det kommer vara intressant att se hur statistiken kommer se ut, så vi får se framemot nästa års Filmåret i Siffror rapport från SFI. Dock var det inte bara positiva nyheter. Eva Hamilton, ordförande för Film & TV Producenterna, inledde dagen och varnade för en dystrare framtid för den Svenska filmbranschen. Både beställningar och finansiering är på nedgång i branschen och det kommer påverka utbudet redan till våren 2024.


Tre Snabba med BoostHBG sammanställs och skrivs av Hillevi Gustafson, Screen Industries Strategist på BoostHBG och publiceras ungefär var tredje vecka. Dessa snabbisar är tänkta som en liten teaser om ett ämne, som du sen kan grotta ner dig igenom att klicka på länkarna när du har tid och intresse för det.

Det är ett format under utveckling så vi ser framemot att utforska det med dig – hör bara av dig med tankar, feedback eller förslag till tresnabba@boosthbg.se

Avbryt

Lämna en kommentar