Lutfi Zenelis från Propellor | Springboard
Den 18-19/3 var jag i Köpenhamn och deltog i Propellor Springboard, ett workshop event som stödes av fyra viktiga pelare; European Film Market, International Film Festival Rotterdam, CPH:DOX och CineMathon. När jag fick mailet från BOOSTHBG att de skulle ge mig resebidrag och biljett till workshopen blev jag jätteglad men samtidigt lite nervös. Jag visste inte riktigt vad jag skulle förvänta mig?
Lördag morgon, klockan 10:00, samlades alla deltagare på Rainmaking Loft. Med en kopp kaffe i handen gick jag runt och minglade lite. Eventet var internationellt. Folk från nio olika länder hade gett upp sin helg för att vara med i det första Propellor Springbo Deltagranas åldrar samt sysselsättningar varierade. Några var filmproducenter andra kom från ekonomibranschen. Bland alla dessa vettiga personer fanns jag och ett par andra studenter som ville lära sig så mycket som möjligt.
Daniel Johnson, som hade flugit hela vägen från Kentucky för att vara eventets konferencier, ledde helgen med mycket energi och skratt. Han visade att Propellor Springboard agenda var enkelt: man pitchar en businessidé och deltagarna röstar. Fem utav deltagranas idéer får ett team som vidareutvecklar dennes idé. På söndag kväll pitchar teamen sina idér inför publik där det bland annat sitter tolv experter från filmbranschen. Det blev drygt 20 olika idéer som presenterades. Alla hade som mål: att förändra sättet man producerar, upplever och distribuerar film.
Tre filmproducenter en kock/läkare och jag valde att fokusera på produktion. Problemet vi ville lösa var att hitta ett sätt att skapa ungdomsfilmer som lockar och talar till ungdomarna. Filmer som produceras i Skandinavien når lätt barn och vuxna men träffar på hinder när det gäller åldern mellan 13 och 23. Varje år produceras mer än 15 filmer som är ungdomsinriktade men som tyvärr inte har någon publik. Vår lösning för detta var att skapa en förbindelse mellan filmproducenterna och digital content creators som tex YouTubers. Filmproducenterna skapar hög kvalité filmer men har inga visningar. Youtubers å andra sidan har hundratusentals visningar men är inte experter i hur man skapar high production value content. Vårt syfte var att matcha ihop dessa två kategorier för att producera ungdomsfilmer som ungdomarna vill verkligen titta på.
Propellor Springboard var ett bra event där man fick chans att öva på att göra en start-up business samt träffa otroligt duktiga människor som tillför ens nätverk. Jag lärde mig mycket om filmbranschen och fick en del självutveckling. En viktig lärdom jag tar med är om man vill nå sitt mål så måste man springa utanför sin trygghetszonen så fort som möjligt.
Lutfi Zeneli