Tre Snabba: Sora skrämmer filmare, ChatGPT har en dålig dag och är en ny film-era på intåg?
- Den stora nyheten som dominerat filmvärlden de senaste veckorna är lanseringen av Sora, OpenAIs nya text-till-video verktyg. Denna modellen har, enligt deras demos, kapaciteten att snabbt skapa fantastiska videos från text prompts. OpenAI har inte släppt verktyget för allmänheten än, då de fortfarande jobbar med att skapa vissa säkerhetsmekanismer. Men även om det inte redan finns tillgängligt för alla så har branschen börjat reagera. En stor nyhet var att Tyler Perry valde att pausa en planerad expansion av sin filmstudio i Atlanta efter att ha sett vad Sora kan göra. Hans oro är att verktyget kommer kunna ersätta mängder av filmarbetare inom en snar framtid. Manusförfattaren John August skrev också om Sora på sin blogg – men var inte riktigt lika panikslagen. Han tog upp lite olika områden som potentiellt kan bli påverkade av denna utveckling – om det faktiskt kan göra det som OpenAI lovar: kan man använda det för att till exempel byta ut en problematisk skådespelare utan att behöva göra nyinspelningar? Var går gränsen mellan en remake och en refresh? Hur drar vi gränsen mellan animation och live action i videos som är skapade av Sora? Och en stor fråga som många lyft är att det fortfarande inte är möjligt att ha en copyright på AI-genererat material så det är oklart vem som skulle äga de filmer som en dag görs med Sora. Om du vill lyssna på en bra summering av dessa debatter så kan jag rekommendera avsnittet ‘Will AI video replace Hollywood?’ av podden The Town. Och allt detta har såklart inte alls gått in på de mycket större sociala och existentiella implikationerna av att enkelt kunna skapa verklighetstrogna rörliga bilder – speciellt under ett valår – men det lämnar vi till en annan gång.
- Samtidigt som OpenAI briljerade med video så kom flera rapporter om att deras text-genererande verktyg ChatGPT började uppvisa konstiga beteende. Den svarade på två språk samtidigt, upprepade sig själv i oändlighet, och genererade mängder av text i svar på enkla frågor. Någon på Reddit till och med delade ett svar som fick det att låta som om AI:n var närvarande i rummet med honom, perfekt som en set up till en skräckfilm men mindre roligt när man vill ha hjälp från ett verktyg. OpenAI har sagt att de vet vad som skapade problemet och att modellen ska vara fullt funktionell igen nu. Men det belyser en av riskerna med att generativ AI blir mer och mer en del av vår vardag – vad händer när det inte funkar som det ska och hur motverkar man detta? Forbes publicerade en artikel om hur det är viktigt att vi begär att AI modeller byggs på ett robust sätt när de blivit en större och mer integrerad del av vårt samhälle, så att sånt här inte händer. Trots detta var det lite roligt att få se att även det som många tror enkelt kommer kunna byta ut all mänsklig kreativitet också ibland kan ha en riktigt dålig dag på jobbet.
- Just nu kommer det massor av olika spaningar som indikerar att vi håller på att se trendbrott i både vad för typ av film vi som publik vill se och hur vi vill se dem. I slutet av 2023 pratade väldigt många om så kallad “superhero fatigue” – känslan att herraväldet av superhjälte filmer kanske nu är över. Detta kom efter att flera nya filmer i genren floppade under året, något som fortsatte med den generellt sågade Madame Web som nyss haft premiär. Paul Dano, skådespelaren som medverkade i den senaste Batman-filmatiseringen, blossade liv i diskussionen igen i en ny intervju, där han påpekade att det kanske inte har med genren att göra så mycket som med kvaliteten på filmerna numera. “As soon as the word ‘content’ came into what we do – meaning making movies or TV – it meant quantity over quality, which I think was a big misstep. And I certainly don’t need that as a viewer or as an artist.” Han var dock hoppfull att denna nedgång skulle kunna skapa en möjlighet för bättre filmer i genren och att tillåta andra typer av berättelser att ta plats. Detta tangerar ganska väl med spekulationerna att Netflix antagligen kommer göra färre och billigare filmer framöver. Som del av podden The Business spanar journalisten Matt Bellamy att bolaget kommer satsa på “fewer, better and more impactful” filmer. Det har ju länge klagats på att filmer med budgetar som ligger lite lägre och siktar på en vuxen publik inte har producerats i eran där superhjältefilmer dominerade, så detta kanske är en indikation att dessa filmerna är på väg tillbaka? Vi får se. Den sista spaningen som går in i detta är en intressant artikel publicerad av Variety som ifrågasätter om streamingmodellen verkligen är så positiv för branschen och publiken som den såldes in som. Detta efter ett turbulent år där flera streamingtjänster fått tänka om helt, där mer och mer reklam smyger sig in i modellen och Barbenheimer påminde oss om hur roligt det är att gå på bio.
TRE SNABBA med BoostHBG sammanställs och skrivs av Hillevi Gustafson, Screen Industries Strategist på BoostHBG och publiceras ungefär var tredje vecka. Dessa snabbisar är tänkta som en liten teaser om ett ämne, som du sen kan grotta ner dig igenom att klicka på länkarna när du har tid och intresse för det.
Det är ett format under utveckling – så vi ser fram emot att utforska det med dig. Hör bara av dig med tankar, feedback eller förslag till tresnabba@boosthbg.se