VR-truppen på Göteborg Filmfestival
Förra veckan rullade Göteborg Filmfestival igång med ett riktigt fint program. Vi på Boost erbjud resebidrag plus biljett in till Master Class : Laurie Andersons nya VR-rum. Vi fick ihop en trupp på 8 personer som möttes upp för att testa VR- verket ”Chalkroom” eller ”La cam era insabbiata” av Laurie Anderson och Hsin-Chien Huang, samt att tillsammans lyssna på samtal med Laurie Anderson. Efteråt bad vi “truppen” sammanställa sina reflektioner från dagen. Under hittar du utdrag från deras upplevelser av VR-dagen den 2 februari 2018.
” Jag åkte till Göteborgs Filmfestival för att se Laurie Andersons prisbelönta VR-verk samt för att ta del av hennes masterclass och den efterföljande paneldiskussionen med Laurie, Johannes Nyholm och Sara Tirelli. Jag såg det också som ett tillfälle att nätverka med såväl andra VR-kreatörer som folk i branschen.
Bästa upplevelsen var Lauries VR-verk Chalkroom och hennes masterclass. Det var spännande att höra Laurie berätta om sitt konstnärskap och se hur hon använt VR-tekniken i sitt skapande ”
– Pernilla Belfrage, VR-kreatör
:):):):):):):):):):):):):):):):):):):):):):):):):):):):):):):):):):):):):):):):):):):):):):):):):):):):):):):):):)
“ Laurie Andersons VR-verk ”Chalkroom” eller ”La camera insabbiata”. ”Chalkroom” var en snygg och välgjord svartvit miljö; en labyrint av griffeltavel-klotter att flyga omkring i. Vidare kunde man förflytta sig till mindre rum som hade olika teman. Det fanns mycket att upptäcka och en kvart passerade snabbt. Dessvärre mådde jag illa av flygturen, trots att jag tog det lugnt. Illamående är en vanlig biverkning av VR och något man som skapare måste passa sig för. Hur häftig och uppslukande en VR-värld än är får man blandade känslor kring sin upplevelse om man inte mår bra i kroppen efteråt. “
–Carolina Ask, 3D-skapare i projektet Alice in VR
Arkeolog och skapare av VR-upplevelser på historiskt tema
:):):):):):):):):):):):):):):):):):):):):):):):):):):):):):):):):):):):):):):):):):):):):):):):):):):):):):):):):)
“ Laurie Anderson och Hsin-Chien Huang gjorde mig ännu mer medveten om att tekniken erbjuder oändliga möjligheter för att bredda konsten och skapa fantastiska konstverk. Utan tveka är deras film ett levande exempel på det.
Jag blev mycket imponerad av den rhizomatiska strukturen som VR-projektet har. De ickehierarkiska rummen i filmen och deras miljöer bjöd mig in till ett ständigt utforskande. Under hela VR-upplevelsen fick jag associera fritt, göra egna kopplingar och experimentera utifrån mitt eget intresse.”
/Rosalinda Estrada Leza lärare Malmö
:):):):):):):):):):):):):):):):):):):):):):):):):):):):):):):):):):):):):):):):):):):):):):):):):):):):):):):):):)
“ I Laurie och Huangs verk så placeras vi direkt i ett alternativt landskap. Vi flyger. Vi far genom en förstelnad solnedgång, genom en mörk himmel, mot en massiv, svävande cementkonstruktion. Ett slags övergivet industriområde, hängandes högt uppe bland molnen. Väl inne möts vi av en svart/vit verklighet, där Anderson’s till synes hastigt nedtecknade tankar fyller alla rum. Klotter eller griffeltavlor. Andersson’s röst är där, en eftertänksam, pedagogisk stämma som guidar oss genom olika rum, uppgifter och fall.
Jag flög mest. Jag lämnade strax cementväggarna och kastade mig ut. Försökte flyga mot solen. Ville nå gränserna för den artificiella världen. Jag trodde på upplevelsen och ville röra mig mot systemets glitch. Jag märkte det inte då, men jag blev så åksjuk av upplevelsen att jag mådde illa i tre timmar efteråt.”
/Julia Giertz ljud-designer
:):):):):):):):):):):):):):):):):):):):):):):):):):):):):):):):):):):):):):):):):):):):):):):):):):):):):):):):):)
“ Det bjöds på härligt samtal om kreativa processer, vikten av att ha kul. Laurie tog upp hur spännande ljudbilden skulle kunna vara i VR. I övrigt saknade jag hands on prat om VR teknik, berättartekniker och VR-verkets kontext. Jag hade gärna sett Hsin-Chien Huang vara närvarande för ett sådant samtal. “
-Johan Lundin
Performance Artist & VR-kreatörer
:):):):):):):):):):):):):):):):):):):):):):):):):):):):):):):):):):):):):):):):):):):):):):):):):):):):):):):):):)
” Mina toppnoteringar under dagen var:
VR-upplevelsen som Laurie Anderson skapat. Den var väldigt snyggt gjord med inspirerande bokstäver för Alice in VR och enkel genial design som verkligen speglar hennes livsverk.”
/Åsa Egner
VR-kreatör, teaterregissör på kreativitetsbanken samt präst i svenska kyrkan
:):):):):):):):):):):):):):):):):):):):):):):):):):):):):):):):):):):):):):):):):):):):):):):):):):):):):):):):):)
“ På vägen mellan de två scenarierna är jag i tankar om att hinna trycka in årets filmfestival på 2 dagar, jag hinner också med att trycka in linser och tandkräm i olika delar av mitt ansikte, en screening av Eating Animals på Draken, undra hur mycket böter jag och alla andra skulle vara uppe i av att planka Gbgs spårvagnar, 4 koppar kaffe, en Bibimbap på Yammy Kitchen och att flyga genom Chalk Room som är kryddad med en förhöjd effekt sponsrad av eventrummet som just då består av applåderande människor runt omkring mig.”
-Jen Tamayo Jörfjord Filmlinjen Fridhems Folkhögskola
:):):):):):):):):):):):):):):):):):):):):):):):):):):):):):):):):):):):):):):):):):):):):):):):):):):):):):):):):)
“ Min extremt höga förväntning inför denna Masterclass kan liknas vid en blandning mellan en biktning och AA-möte med tema kreativitet. En önskedröm som sprack när jag möttes av ett publiksamtal, vilket i sig var väldigt givande. Men jag var förberedd på ett mer direkt utbyte av tankar och hade till och med förberett mig genom att besöka Museum of Sex i New York för att ta del av VR-utställningen Celestial Bodies. Jag hade verkligen uppskattat möjligheten att få samtala med Laurie Anderson om tankar kring VR i relation till seende och beteende, men det kändes omöjligt i den stora ansamlingen på Göteborg Filmfestival där det endast fanns tid till ett par publikfrågor.”
-Emie // Eva-Marie Elg, Video Artist & Filmmaker Happy Endings Productions Ltd