En helg på Göteborgs Filmfestival: ”This Is Cinema! utropade Ruben Östlund”

Lite mosig i skallen efter att ha gått upp tidigt på lördagsmorgonen anlände jag till Biograf Draken vid lunchtid. Där intog filmfestivalens nye hedersordförande Ruben Östlund bioscenen med sin biografföreställning This Is Cinema!.  Hans syfte med föreställningen var att bryta den fjärde väggen och regissera samt lära känna publiken i biografen. Därför fick alla svara på några frågor om sig själv och sina biovanor. Några av dessa svar läste sedan Ruben Östlund upp högt inför alla vilket fick många att skratta generat men det skapade också en lite mer familjär känsla i salongen. Alla som sett Triangle of Sadness vet att det ingår en lång kräkscen på lyxyachten. Till denna scen regisserade Ruben oss i publiken hur vi skulle reagera och interagera i tre olika steg.

Förutom detta så framförde han en idé för hur vi i Sverige kan skapa en mer levande biografkultur. Hans förslag var att Svenska Filminstitutet instiftar ett nytt typ av stöd som ska ges till några spelfilmer och dokumentärer varje år. Regissörerna till filmerna som får detta stöd besöker sen biografer utanför storstadsregionerna där regissören får presentera sin film. Detta för att skapa ett evenemang där publiken åter samlas i biomörkret för att ta del av olika filmberättelser tillsammans och inte som det ofta blir nuförtiden – att man ser film själv på sin lilla skärm. En bra idé tycker jag eftersom det ger filmmakare möjlighet till både direktkontakt med filmens publik men också en extrainkomst.

På lördagkvällen bjöd Boost på middag på legendariska Hagabion där även Folkets Bio hade fest och firade femtio år. Det var gott och kul att träffas men efter att ha varit uppe tidigt var det ändå skönt att krypa ner i sängen på festivalhotellet Scandic Rubinen på Avenyn.

På söndag förmiddag såg jag en långsam fransk/tysk film på den mysiga biografen Aftonstjärnan. Filmen hette Human Flowers of Flesh, regisserad av Helena Wittmann. Den var så långsam att några ur publiken lämnade salongen och efteråt var det några som skakade på huvudet och sa att ”Det där var en typisk festivalfilm”. Från festivalprogrammet: ”En böljande seglats via Korsika och över Medelhavet till algeriska Sidi Bel Abbès, blir genom Wittmans 16mm-kamera till en närmast hypnotisk filmupplevelse, där Idas nyfikenhet och de frågor den föder är viktigare än faktiska svar och där resan i legionens historia snart beblandar sig med filmens dito, när spåren av Claire Denis Beau Travail uppenbarar sig.” Själv så gillade jag filmen och efter att ha tittat på en segelbåt i två timmar så  passade det bra att ta gratisfärjan över till Biograf Draken för att avsluta festivalbesöket med att se Startsladden som är en kortfilmstävling med åtta nominerade kortfilmer. Vinnarfilmen Madden finns att se på SVTPlay om någon är nyfiken.

När vinnaren var utsedd så var det dags att snabbt hoppa på en spårvagn till Göteborgs Centralstation och ta tåget hem igen till Malmö.

/Viktoria Blomberg Book, producent på filmen Düsseldorf, Skåne som har premiär i höst.