Hoppa till huvudmenyn Hoppa till innehåll

Translate

You can use Google Translate to translate the contents of boosthbg.se. To do that, select the language you would like to translate into in the lost below.
Please bear in mind, since the Google Translate is an automatically generated translation, we do not take any responsibility for errors in the text.

Close

Från Snack Till Hack

Digitala format, tekniska lösningar och affärsmodeller förändras allt snabbare. Därför vill BoostHbg att utvecklingen av digitala berättelser och upplevelser ska kunna ske lika snabbt och rörligt.

Våren 2015 lanserades en jättesatsning på transmedia och innovativt berättande, och först ut var programmet “Från Snack Till Hack”. 40 ansökningar kom in och sex projekt valdes ut.

-Gruppen består av tolv kreatörer, alla från olika bakgrunder som spel till radio och som kompletterar varandra väl. Det som är gemensamt är att de har ett tydligt budskap och en stark kreativ drivkraft. Det finns en röd tråd i projekten som handlar om vårt undermedvetna och det psykologiska, berättar Cecilie Stanger-Thorsen, programansvarig.

Programmet inleddes på Örenäs slott i Glumslöv Janurai 2015.

-Det är otroligt roligt att få vara med och pröva nya vägar för berättande och det är bra att möjligheterna tas på allvar, kommenterar deltagaren Maria Reihs.

“Från Snack till Hack” var ett helt unikt program både för Skåne och Sverige. Insatserna per person uppgick till cirka 75 000 kronor, vilket är i en helt egen klass när vi pratar transmedia i Sverige. Programmet drevs av BoostHbg i samarbete med Film i Skåne med stöd av Region Skånes. All utveckling skedde i Helsingborg.

I slutet på programmet i maj 2015 fanns möjligheten att ansöka om ytterligare 50 000 kronor från Fonden för transmedia och innovativt berättande.

Läs mer om deltagarna och deras projekt

Blodsystrar.se

Handlar om att hitta sin egna röst och våga stå på egna ben där vi får följa tvillingsystrarna Julia och Johanna Yunusova från Rosengård under en del av deras tonårstid.
Bakom projektet står Malin Andersson och Sara K Gustafsson.

Psykbryt

För att alla är vi lite crazy-in-the-coco, är ett publikmedverkande projekt om det svåra och jobbiga i livet, där folk uppmanas att sluta leka reko och istället psyka ur och släppa loss sina inre hjärnspöken.
Bakom projektet står Hanna Schedin och Anna Linder.

End of the line

Är en interaktiv upplevelse där man får följa en äldre dam genom livet och hjälpa henne att återskapa viktiga minnen.
Bakom projektet står Erik Zaring och Anders Gustafsson.

Fear Face

Är ett konstnärligt virtual reality-spel för Oculus Rif där man på ett lekfullt allvar får konfrontera sina rädslor och släppa taget.
Bakom projektet står Maria Reihs och Andreas Sandskär

Cutout doll

Här får barn prova på att ta på sig olika masker och känna hur det känns att vara någon annan genom ett pedagogiskt Oculus Rift spel.
Bakom projektet står Åsa Egner och Jannike Grut.

Den andra staden

Handlar om att barn genom en app, mysteriespel och en utställning ska få syn på och öka intresset för den stad där de bor. Tillsammans med familjen ger man sig ut i verkligheten och upptäcker vad som göms i historien och i den andra världen.
Bakom projektet står Sara Cronberg och Helle Damgaard.