BoostHbg 10 år

BoostHbg 10 år

En av Sveriges viktigaste aktörer för talangutveckling inom film och nya format fyller tio år. BoostHbg har stöttat otaliga kreatörer och projekt sedan starten 2009. Här berättar vi mer om Boostmetoden och hur vi kan hjälpa talanger vidare. Missa inte Connecting the Dots - en utställning på Dunkers kulturhus om BoostHbg.

Vårt mål är att stärka berättandet och värna om framtidens berättare. Vi ser fram emot nya samarbeten och kontakter. Har du något du vill berätta?

Connecting the Dots

BoostHbg firar 10 år med en utställning på Dunkers kulturhus. Som besökare får du ta del av tio år av kreativitet och testa virtual reality och andra typer av innovativt berättande.

Mycket har hänt sedan vi först slog upp portarna och i utställningen Connecting the Dots bjuder vi in dig till att utforska historien bakom BoostHbg och de berättelser som utvecklats här sedan 2009.

Under utställningsperioden kommer vi ha flera pop up-event med våra Boostade kreatörer. Följ oss på sociala media eller håll koll här på webbplatsen för att se aktuellt program.

Vernissage: 23 maj 16:00-18:00

Utställning: 24 maj–18 augusti

Plats: 81m2, Dunkers kulturhus

Boosts manifest

Sju teser om innovation och digitalt berättande:

  1. Framtidens berättande kommer att skapas av en mängd olika röster. Lokala kreatörer är lika viktiga som stora globala företag när det gäller att forma framtidens berättande.
  2. Dina projekt börjar och slutar med publiken. De kreatörer som vi stöttar har en tydlig strategi för att nå och engagera sin publik redan från start.
  3. Nyckeln till utveckling av nya format, affärsmodeller och publikengagemang är att prototypa och testa. BoostHbg uppmuntrar kreatörer att testa och utvärdera sina projekt tidigt i processen. Vi testar och anpassar också vårt eget arbete enligt behoven hos kreatörerna.
  4. För att ta tillvara på nya digitala möjligheter behövs nya roller och kompetenser. I branschen behövs nya outreach producenter, communitymanagers och distributörer. Fokus på publiken ska finnas i alla led, detta ansvar delas både av producenter och
    regissörer.
  5. Samarbete och utvidgade storyworlds främjar kreativ och ekonomisk hållbarhet. För att skapa starka berättelser ska kreatörer arbeta gränsöverskridande över olika branscher, inspirera varandra och producera tillsammans.
  6. Offentlig och privat finansiering kan och bör kombineras kreativt. Vi stödjer producenter som testar nya affärsmodeller och vi utmanar gamla finansieringsmodeller.
  7. Vi är en del av en global värld. Vi arbetar med vårt community, regionalt, nationellt och internationellt för att stödja innovation och hållbarhet inom vårt fält.